W dzisiejszych czasach ekologia ma ponadprzeciętne znaczenie w życiu wielu z nas. Zwracamy uwagę na takie kwestie jak ślad węglowy, globalne ocieplenie, właściwa segregacja śmieci czy korzystanie z odnawialnych surowców. Ekologia ma znaczenie również w codziennych czynnościach, takich jak korzystanie z produktów i usług konkretnych firm, z których filozofią zgadzamy się jako konsumenci. Nic dziwnego, że w kwestie ekologiczne siłą rzeczy musiały zaangażować się również firmy kurierskie, co przejawia się w często tak pozornie prozaicznych kwestiach jak materiały wykorzystywane do pakowania paczek czy sposób ich przewożenia. Każdy przewoźnik stara się zredukować negatywny wpływ na środowisko podczas codziennych działań firmy, aby nie mieć czarnego PR-u. Jakie konkretnie działania są podejmowane? O tym piszemy w dzisiejszym artykule.
Z tego tekstu dowiesz się między innymi:
- w jaki sposób kurierzy dbają o ekologię,
- jakie innowacyjne rozwiązania w temacie ekologii wprowadzają firmy kurierskie,
- co firmom związanym z logistyką dają działania proekologiczne.
Elektromobilność jedną z podstawowych zmian, które robią różnicę
Codzienna praca kurierów często sprowadza się do transportu przesyłek z jednego miejsca w drugie. Od odbioru paczki od nadawcy, po dostarczenie jej do magazynu, sortowni, punktu odbioru, skąd może wyruszyć w dalszą drogę do automatu paczkowego czy do rąk adresata. W znakomitej większości odbiór i doręczenie przesyłki odbywa się przy pomocy większych samochodów, w których zmieszczą się nie tylko duże gabarytowo pakunki, ale również znaczącą liczbę paczek. Zamiast jednak korzystać z samochodów spalinowych, firmy kurierskie coraz częściej inwestują w pojazdy elektryczne lub hybrydowe. Pozwala to zmniejszyć poziom emisji gazów cieplarnianych do atmosfery oraz redukcję hałasu. Od stycznia 2025 roku firma InPost ma w swojej flocie sto pięćdziesiąt elektrycznych samochodów Renault Megane E-Tech, a z aut elektrycznych korzysta już od kilku lat (w 2022 roku dzięki nim dostarczono trzydzieści milionów paczek). Natomiast DPD rozwija flotę elektrycznych rowerów cargo, których siedemdziesiąt egzemplarzy działa w czternastu miastach na terenie kraju.
Inne elementy dostawy również ulegają optymalizacji
Poza korzystaniem z elektrycznych samochodów optymalizacji ulegają również inne punkty związane z transportem. Od dokładnego zaplanowania trasy dostaw, żeby nie nadkładać zbędnych kilometrów lub nie jeździć tam i z powrotem, gdy można tego uniknąć. W tym aspekcie bierze się pod uwagę również ruch panujący na ulicach i stosuje objazdy, by dynamika dostawy była odpowiednia, a kierowca nie stał w korkach. Tego typu działania pozwalają na zredukowanie zużycia paliwa, ale to jeszcze nie wszystko. Dochodzi inteligentne pakowanie produktów, które pozwala maksymalnie wykorzystać dostępne samochody, a także wszelkie możliwości aplikacji mobilnych, dzięki którym odbiorca lub nadawca może zarządzać paczką i na przykład przekierować ją pod inny adres pod swoją nieobecność, dzięki czemu kurier zaoszczędzi czas, dostarczając przesyłkę tam, gdzie może zostać odebrana.

Punkty odbioru i automaty paczkowe – wygodne rozwiązanie nie tylko dla odbiorcy
Popularność automatów paczkowych i punktów odbioru nie dziwi – dzięki nim nie musisz być w domu, czekając na kuriera, a paczkę możesz odebrać w dogodnym dla siebie momencie. Często zapominamy, że to rozwiązanie to również ułatwienie życia kurierowi, który w automacie paczkowym może za jednym razem zostawić kilka lub nawet kilkanaście przesyłek, zamiast z każdą z nich jeździć pod inny adres. Pozwala to zaoszczędzić czas, paliwo, a także wpływa na redukcję śladu węglowego.
Nowoczesne sortownie i centra logistyczne
Myśląc o przewoźnikach, najczęściej utożsamiamy ich z kurierami, którzy wożą nasze przesyłki. Zanim jednak paczka trafi do odbiorcy, przechodzi kilka etapów, trafiając między innymi do sortowni lub magazynu, zaś nad wszystkim czuwają pracownicy centrum logistycznego. Właśnie te budynki, w których pracują osoby zatrudnione w firmach kurierskich na innych stanowiskach, niż kierowcy również są zoptymalizowane pod kątem ekologii. Systemy kontrolujące zużycie wody, systemy zarządzające światłem, panele fotowoltaiczne, łąki kwietne wspierające bioróżnorodność, pompy ciepła, stanowiska szybkich ładowarek dla samochodów elektrycznych – to tylko kilka przykładów innowacji wprowadzonych do codziennej pracy w branży kurierskiej, które wpływają na nasze środowisko.
Co prawda liczy się wnętrze, ale opakowanie w stylu eko też ma znaczenie
Podczas zakupów online ponad połowa klientów zwraca uwagę na to, czy zamówione przedmioty zostaną do nich dostarczone w ekologicznych opakowaniach. Mimo że kwestia pakowania najczęściej leży po stronie sklepów internetowych, to mają na nią wpływ również firmy kurierskie. Warto wspomnieć o chwalebnej inicjatywie marki InPost, która wraz z platformą sprzedażową (specjalizującej się w modnej odzieży męskiej, damskiej i dziecięcej), wprowadziła dla klientów zwrotne opakowania EkoBox. Po rozpakowaniu zamówionych produktów odbiorcy mogli zwrócić niepotrzebne im pudełko do automatu paczkowego, a sklep mógł je dzięki temu ponownie wykorzystać, wysyłając w nim produkty innemu klientowi. Ponadto każdy, kto zwrócił opakowanie, otrzymywał od sklepu drobny upominek w postaci kuponu rabatowego na kolejne zamówienie. Inicjatywa wtórnego obiegu opakowań dla sklepów e-commerce zapoczątkowana przez InPost jest z pewnością warta docenienia i rozpropagowania.
Często w punktach obsługi paczek możemy kupić potrzebne materiały do zapakowania przesyłki. Coraz częściej są one wykonane z materiałów biodegradowalnych lub pochodzących z recyclingu. Folię bąbelkową, będącą idealnym wypełniaczem, zastępują coraz częściej pomięte gazety lub specjalny papier do wypełniania wolnych przestrzeni w paczce. Zamiast standardowej taśmy klejącej korzysta się z taśmy papierowej, którą można wyrzucić wraz z kartonem do niebieskiego pojemnika na śmieci. Przykłady można oczywiście mnożyć, bowiem w dzisiejszych czasach niemal każdy element służący do zapakowania przesyłki ma swój ekologiczny odpowiednik.
Kampanie edukacyjne
Warto wspomnieć, że niektórzy przewoźnicy angażują się również w proekologiczne kampanie edukacyjne. Jedną z nich jest kampania „Ekozwroty” firmy InPost, która pozwala na oddanie przedmiotów, które straciły dla nas atrakcyjność, o ile wciąż są sprawne i w dobrym stanie, a także mogą przydać się innym. Dotyczy to między innymi sprzętów elektronicznych, obuwia, tekstyliów, książek czy artykułów dziecięcych. Wystarczy umieścić je w wybranym Paczkomacie. Na podobnej zasadzie działała kampania DPD x UDO, która koncentrowała się na zbiórce niepotrzebnej odzieży w punktach obsługi paczek DPD lub automatach paczkowych DPD Pickup.

Nadaj paczkę bez etykiety
Popularnym sposobem nadawania paczek jest ostatnio nadawanie ich bez etykiety nadawczej, czyli listu przewozowego. Zamiast drukować etykietę z potrzebnymi informacjami, którą następnie musisz nakleić na wierzchnią stronę opakowania (tym samym zużywając papier, tusz, prąd i taśmę klejącą lub klej), łatwiej jest nadać paczkę przez automat paczkowy wykorzystując jedynie kod QR lub dziewięciocyfrowy kod nadania. Z takiej możliwości pozwala skorzystać między innymi serwis epaka.pl, który pozwala na szybkie i wygodne nadanie paczki w kilku prostych krokach. Wystarczy w odpowiednim miejscu formularza wybrać opcję „Nie mam drukarki”, a etykietę przywiezie do ciebie kurier (usługę tę świadczą firmy InPost, DHL i DPD), odbierzesz ją w punkcie nadania lub nadasz paczkę, otwierając skrytkę w automacie paczkowym kodem nadania, który otrzymasz w wiadomości e-mail z potwierdzeniem zlecenia.
Przesyłki kurierskie, a ekologia – podsumowanie
Jak pokazują powyższe akapity, firmy kurierskie dokładają wszelkich starań, żeby ich codzienna praca była jak najbardziej ekologiczna i przyjazna dla środowiska. Od wymiany floty pojazdów na samochody elektryczne, przez optymalizację trasy dostaw i miejsca w samochodzie, po korzystanie z biodegradowalnych surowców do pakowania przesyłek – dzięki tego typu pozornie błahym działaniom, otaczający nas świat staje się lepszy i żyje się w nim lepiej. Nieprzypadkowo przewoźnicy prześcigają się w innowacyjnych rozwiązaniach, które mają oczywiście w pierwszej kolejności służyć wygodzie klientów, ale często – jak w przypadku rosnącej popularności automatów paczkowych i punktów odbioru zamówień – mają również pozytywny wpływ na środowisko.