Postęp technologiczny od dawna zmienia sposób, w jaki ludzie pracują. Niektóre profesje mogą wkrótce zniknąć z rynku. Jednak, spokojnie. Nie każdego zastąpi robot.
Kasjerzy będą mieli najtrudniej
Amerykańskie Biuro Statystyki Pracy (BLS) co roku publikuje prognozy dotyczące zatrudnienia wyprowadzone na podstawie analiz rynku pracy w USA. W najnowszym raporcie na lata 2022–2032 BLS zidentyfikowało kategorie zawodów, które mogą doświadczyć spadku liczby miejsc pracy.
Największy spadek zatrudnienia przewiduje się wśród kasjerów, gdzie automatyzacja w postaci kas samoobsługowych znacząco zmniejszy zapotrzebowanie na tę pracę. Szacuje się, że do 2032 roku liczba stanowisk kasjerskich zmniejszy się o 348 100 w porównaniu z 2022 rokiem. Wysoko na liście zawodów zagrożonych znajdują się także sekretarki, z przewidywanym spadkiem liczby miejsc pracy o prawie 236 tys. do 2032.
Urzędnicy mogą stracić pracę
Automatyczne systemy kasowe, chatboty oraz zaawansowane oprogramowanie biurowe są przykładami narzędzi, które zastępują pracę człowieka. W rezultacie firmy mogą działać efektywniej, ale kosztem redukcji zatrudnienia. Urzędnicy biurowi mogą ją odczuć – oczekiwany spadek to ponad 175 tys. miejsc pracy. Przedstawiciele obsługi klienta również są zagrożeni – w tym przypadku liczba miejsc pracy spadnie nawet o blisko 162 tys.
Zanik wymienionych zawodów jest efektem postępu technologicznego i dążenia firm do automatyzacji procesów.
AI to także nowe możliwości
Pomimo że niektóre zawody zanikają, to w ich miejsce pojawiają się nowe profesje związane z obsługą i rozwojem technologii. Specjaliści IT, programiści, analitycy danych oraz inne zawody technologiczne z roku na rok zyskują na znaczeniu.
Rozwój w dziedzinie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego tworzy zapotrzebowanie na specjalistów, którzy potrafią projektować, implementować i zarządzać wprowadzonymi systemami. Przy okazji rośnie zapotrzebowanie na profesje związane z cyberbezpieczeństwem, ponieważ firmy muszą chronić swoje dynamicznie rozrastające się zasoby danych.
Dlatego tak ważne jest, aby pracownicy aktualizowali swoje umiejętności i dostosowywali się do zmieniającego się rynku pracy.