WebP – co to za format?
Jak opisuje Google, WebP to nowoczesny format obrazu, który zapewnia bardzo dobrą bezstratną i stratną kompresję. Dzięki mniejszemu rozmiarowi plików graficznych witryna może szybciej się ładować. Bezstratne obrazy WebP są o 26% mniejsze w porównaniu do PNG. Stratne WebP zajmują o 25-34% mniej powierzchni niż porównywalne JPEG przy równoważnym wskaźniku jakości SSIM.
Czy ten format odniósł sukces? Według w3techs.com w 2021 roku korzystało z niego około 1,5% stron, a w 2023 roku – już blisko 10%. Jednak w dalszym ciągu daleko mu od JPG, PNG czy nawet GIF. Czy to oznacza, że nie spełnił oczekiwań? Stosunkowo niewielkie wykorzystanie na stronach wynika z kilku czynników. Przede wszystkim początkowo takie pliki były obsługiwane wyłącznie przez przeglądarkę Chrome. Dopiero w 2018 roku ich obsługę wprowadził Microsoft Edge, a w 2019 – Firefox. Z tego względu wcześniej nie było większych szans na sukces. Ostatnie 2 lata pokazały, że jego popularność szybko rośnie. Więcej o tym formacie możesz dowiedzieć się na stronie: https://responsywnie.pl/pliki-webp/.
WebP – dlaczego warto?
Za tym wyborem przemawia wiele czynników. Coraz więcej serwisów wdraża ten format, a prawdopodobnie w kolejnych latach zainteresowanie będzie tylko rosnąć. Co za nim przemawia?
Mniejszy rozmiar grafik – powoduje, że strony ładują się szybciej, a każde odwiedziny skutkują wykorzystaniem mniejszej ilości transferu w ramach usługi hostingowej;
- wysoka jakość grafiki – mniejszy rozmiar pliku nie musi oznaczać, że obraz będzie źle wyglądać. Google pokazuje przykłady, w których konwersja pliku PNG spowodowała zmniejszenie wielkości z ponad 110 KB do 17 KB. Trudno przy tym zauważyć, aby zdjęcie straciło na jakości. Możesz zatem zapewnić użytkownikom atrakcyjną grafikę, która zajmie na dysku serwera mniej miejsca;
- widoczność w Google – szybkość ładowania strony WWW jest jednym z czynników, które mają wpływ na pozycję zajmowaną przez witrynę w wynikach wyszukiwania. Poza tym ma to także znaczenie dla wysokości konwersji. Im szybciej ładuje się serwis, tym większe szanse na sprzedaż lub wysłanie przez internautę zapytania o ofertę. Oczywiście rozmiar grafiki jest tylko jednym z elementów, które mają znaczenie;
- wsparcie dla przezroczystości – w grę wchodzi zarówno obsługa z pełnymi kolorami, jak i z przezroczystością;
- obsługa animacji – można je tworzyć, łącząc płynne sekwencje obrazów.
Jak konwertować pliki do WebP?
Możesz skorzystać z różnych aplikacji i pluginów. Oto przykładowe, które dają taką możliwość:
- Visual Watermark – kluczową funkcją jest dodawanie znaków wodnych na grafikę, czyli oznaczenie, że zdjęcie stanowi Twoją własność. Przy okazji program może konwertować pliki do formatu WebP i automatycznie zmieniać nazwy zgodnie z przyjętym schematem. Rozwiązanie bardzo przydatne pod kątem optymalizacji grafiki pod algorytm Google. Jest odpłatne;
- Converter for Media, czyli plugin do systemu WordPress – jeśli korzystasz z tego CMS-a, możesz zainstalować wtyczkę i… to wszystko. Istniejące obrazy zostaną skonwertowane do nowego formatu. Dzięki temu możesz ograniczyć o około połowę powierzchnię zajmowaną przez grafikę bez utraty jakości. Plugin jest regularnie aktualizowany i ma ponad 300 tys. aktywnych instalacji;
- convertio.co – witryna umożliwiająca darmową konwersję. Wystarczy tylko wybrać pliki i formaty. Po chwili zdjęcia będą do Twojej dyspozycji.
Czy warto przetestować WebP? Zdecydowanie tak. Może to pozytywnie wpłynąć na szybkość działania strony, zmniejszyć zajętość dysku, transfer, a nawet wpłynąć na widoczność w Google i sprzedaż. Nie ma się nad czym zastanawiać!
MATERIAŁ SPONSOROWANY