Czym jest format WebP i dlaczego warto go wdrożyć na swojej stronie WWW?

WebP – co to za format?

Jak opisuje Google, WebP to nowoczesny format obrazu, który zapewnia bardzo dobrą bezstratną i stratną kompresję. Dzięki mniejszemu rozmiarowi plików graficznych witryna może szybciej się ładować. Bezstratne obrazy WebP są o 26% mniejsze w porównaniu do PNG. Stratne WebP zajmują o 25-34% mniej powierzchni niż porównywalne JPEG przy równoważnym wskaźniku jakości SSIM.

Czy ten format odniósł sukces? Według w3techs.com w 2021 roku korzystało z niego około 1,5% stron, a w 2023 roku – już blisko 10%. Jednak w dalszym ciągu daleko mu od JPG, PNG czy nawet GIF. Czy to oznacza, że nie spełnił oczekiwań? Stosunkowo niewielkie wykorzystanie na stronach wynika z kilku czynników. Przede wszystkim początkowo takie pliki były obsługiwane wyłącznie przez przeglądarkę Chrome. Dopiero w 2018 roku ich obsługę wprowadził Microsoft Edge, a w 2019 – Firefox. Z tego względu wcześniej nie było większych szans na sukces. Ostatnie 2 lata pokazały, że jego popularność szybko rośnie. Więcej o tym formacie możesz dowiedzieć się na stronie: https://responsywnie.pl/pliki-webp/.

WebP – dlaczego warto?

Za tym wyborem przemawia wiele czynników. Coraz więcej serwisów wdraża ten format, a prawdopodobnie w kolejnych latach zainteresowanie będzie tylko rosnąć. Co za nim przemawia?

Mniejszy rozmiar grafik – powoduje, że strony ładują się szybciej, a każde odwiedziny skutkują wykorzystaniem mniejszej ilości transferu w ramach usługi hostingowej;

  • wysoka jakość grafiki – mniejszy rozmiar pliku nie musi oznaczać, że obraz będzie źle wyglądać. Google pokazuje przykłady, w których konwersja pliku PNG spowodowała zmniejszenie wielkości z ponad 110 KB do 17 KB. Trudno przy tym zauważyć, aby zdjęcie straciło na jakości. Możesz zatem zapewnić użytkownikom atrakcyjną grafikę, która zajmie na dysku serwera mniej miejsca;
  • widoczność w Google – szybkość ładowania strony WWW jest jednym z czynników, które mają wpływ na pozycję zajmowaną przez witrynę w wynikach wyszukiwania. Poza tym ma to także znaczenie dla wysokości konwersji. Im szybciej ładuje się serwis, tym większe szanse na sprzedaż lub wysłanie przez internautę zapytania o ofertę. Oczywiście rozmiar grafiki jest tylko jednym z elementów, które mają znaczenie;
  • wsparcie dla przezroczystości – w grę wchodzi zarówno obsługa z pełnymi kolorami, jak i z przezroczystością;
  • obsługa animacji – można je tworzyć, łącząc płynne sekwencje obrazów.

Jak konwertować pliki do WebP?

Możesz skorzystać z różnych aplikacji i pluginów. Oto przykładowe, które dają taką możliwość:

  • Visual Watermark – kluczową funkcją jest dodawanie znaków wodnych na grafikę, czyli oznaczenie, że zdjęcie stanowi Twoją własność. Przy okazji program może konwertować pliki do formatu WebP i automatycznie zmieniać nazwy zgodnie z przyjętym schematem. Rozwiązanie bardzo przydatne pod kątem optymalizacji grafiki pod algorytm Google. Jest odpłatne;
  • Converter for Media, czyli plugin do systemu WordPress – jeśli korzystasz z tego CMS-a, możesz zainstalować wtyczkę i… to wszystko. Istniejące obrazy zostaną skonwertowane do nowego formatu. Dzięki temu możesz ograniczyć o około połowę powierzchnię zajmowaną przez grafikę bez utraty jakości. Plugin jest regularnie aktualizowany i ma ponad 300 tys. aktywnych instalacji;
  • convertio.co – witryna umożliwiająca darmową konwersję. Wystarczy tylko wybrać pliki i formaty. Po chwili zdjęcia będą do Twojej dyspozycji.

Czy warto przetestować WebP? Zdecydowanie tak. Może to pozytywnie wpłynąć na szybkość działania strony, zmniejszyć zajętość dysku, transfer, a nawet wpłynąć na widoczność w Google i sprzedaż. Nie ma się nad czym zastanawiać!

MATERIAŁ SPONSOROWANY

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.