Czym jest i jakie znaczenie dla użytkownika ma właściwie dobrana domena internetowa?

fot. artykuł sponsorowany

Jak zbudowana jest domena internetowa?

Każda domena internetowa opiera się o ten sam schemat budowy. Jako przykład weźmy adres URL: https://przykladstrony.pl. Składa się on z kilku komponentów:

  • http:// lub https:// – jest to protokół przesyłania dokumentów hipertekstowych w sieci www. Http:// (ang. Hypertext Transfer Protocol) jest niezabezpieczony protokołem SSL, natomiast https:// (ang. Hypertext Transfer Protocol Secure) posiada takie zabezpieczenie. W jednej czy drugiej postaci ten element jest wspólny dla wszystkich adresów w sieci;
  • osobista nazwa domeny, w tym przypadku przykladstrony;
  • domena najwyższego poziomu (TLD), znana również jako „końcówka” – w tym przykładowym adresie jest to .pl. TLD mogą zastąpić domeny drugiego poziomu. Zamiast https://przykladstrony.pl będzie wyglądać to wówczas w ten sposób: https://przykladstrony.com.pl.

Należy podkreślić, że każdy adres internetowy jest unikalny. Nie ma dwóch identycznych domen.pl w sieci, chociaż może być w niej wiele takich samych nazw osobistych. Dopiero połączenie nazwy z „końcówką” nadaje domenie niepowtarzalny, indywidualny charakter.

Dlaczego domeny bywają bardzo długie?

Przykładowa domena https://przykladstrony.pl jest prosta, a adresy w sieci bywają znacznie bardziej złożone. Na przykład mogą zawierać tak zwane subdomeny. Są to adresy przynależące do domeny najwyższego poziomu, albo do domeny poziomu wyższego. Co ciekawe, poziomów tych może być aż 127, przy czym maksymalna długość etykiety pojedynczego poziomu wynosi 63 znaki, a całego adresu – 255 znaków.

W podanym wcześniej przykładzie domeny, adres zawierający subdomenę mógłby wyglądać np. tak: https://kontakt.przykładstrony.pl.

Zagnieżdżenie subdomen to nie jedyna przyczyna tego, że adresy bywają bardzo długie. Czasami domeny posiadają ścieżki do plików stron internetowych, np. https://przykladstrony.pl/dokumenty/karolina/zdjecia/zdjecia2021/zdjeciazwakacji/gory/tatry/morskieoko. Takie adresy mogą być złożone i długie.

Duża liczba domen a trudności z wyborem odpowiedniej nazwy

W sieci są dziś miliony domen. Dlatego trudno znaleźć taki adres, który z jednej strony jest korzystny dla Ciebie pod względem treści czy marketingu, a z drugiej – unikalny. Jeśli stoisz przed wyborem domeny, a najlepsza już została zajęta, masz do wyboru trzy opcje:

  • oczekiwanie na udostępnienie adresu;
  • kontakt z użytkownikiem domeny i złożenie propozycji wykupu;
  • wybranie innego adresu.

Każda domena, którą zarejestrowano w sieci, jest do pewnego stopnia przejrzysta i publiczna. Zależnie od „końcówki”, możesz łatwo uzyskać konkretne dane jej użytkowników, korzystając z odpowiedniej strony:

  • dns.pl – domeny kończące się na .pl;
  • eurid.eu – dla domen europejskich;
  • who.is – dla domeny globalnej .com.

Wpisując nazwę domeny w odpowiednie miejsce w odpowiedniej witrynie, dowiesz się, kiedy domena wygaśnie. Opłacając adres internetowy, nigdy nie jesteś jego właścicielem. Wykupujesz prawo do jego użytkowania przez określony czas (najczęściej rok). Jeśli nie opłacisz domeny na kolejny okres, ta zostaje zwrócona do puli dostępnych adresów. W zależności od TLD zajmie to 30, 40 lub nawet około 70 dni od daty jej wygaśnięcia.

W większości przypadków wspomniane witryny umożliwiają nie tylko określenie czasu ważności adresu, ale również identyfikację użytkownika domeny i kontakt z nim.

Niestety, zarówno oczekiwanie na zwolnienie domeny, jak i proponowanie odstąpienia adresu przez obecnego użytkownika są czasochłonnymi metodami na pozyskanie wybranej przez ciebie domeny, a rezultaty takich działań obarczone są dużą niepewnością.

Niestandardowy TDL – dlaczego warto wybrać to rozwiązanie?

Jeżeli nie chcesz lub nie możesz czekać na zwolnienie nazwy domeny i nie zamierzasz proponować wykupu, rozważ inną opcję – zmień wybrany przez Ciebie, lecz zajęty już adres. Prawdopodobnie nie musisz wymyślać innej nazwy. Możesz użyć jednego z wielu ciekawych TLD proponowanych przez dostawców usług internetowych, takich jak np.: 

  • store;
  • site;
  • cloud;
  • company;
  • expert;
  • fit.

Zamiast https://przykladstrony.pl, rozważ użycie opcji https://przykladstrony.expert lub https://przykladstrony.site czy https://przykladstrony.cloud.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY 

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.