Dalszy ciąg prac na wiadukcie Trasy Łazienkowskiej na Saskiej Kępie. Sprawdzamy co się dzieje

Tempo prac przy przebudowie Trasy Łazienkowskiej na Saskie Kępie nie zwalnia. Na nowych podporach powstaje już płyta pierwszego z wiaduktów – północnego. Widać też konstrukcje ekranów akustycznych wzdłuż al. Stanów Zjednoczonych – mają one chronić mieszkańców przed hałasem drogowym.

Rozbiórka północnego wiaduktu Trasy Łazienkowskiej – nad ul. Bajońską i Paryską – rozpoczęła się w lipcu ub.r. W jego miejscu powstaje już nowy obiekt. Jako pierwsze wykonane zostały pale, a na nich ławy fundamentowe. Następnie ruszyła budowa jedenastu dwusłupowych podpór oraz dwóch przyczółków, czyli skrajnych podpór wiaduktu. Nowe podpory, które są już gotowe, znalazły się w tych samych miejscach co szerokie, pojedyncze filary starego wiaduktu. Nowy kształt podpór wpłynie na poprawę widoczności i bezpieczeństwa osób poruszających się pod obiektem.  

– Sukcesywnie modernizujemy istniejące drogi oraz realizujemy nowe, niezwykle ważne inwestycje komunikacyjne w stolicy. Prace na Saskiej Kępie to kolejny etap przebudowy Trasy Łazienkowskiej. Dotychczas wyremontowaliśmy: most Łazienkowski, estakady na węzłach z Wisłostradą i Wałem Miedzeszyńskim oraz wiadukt na Przyczółku Grochowskim – mówi Rafał Trzaskowski. – Po oddaniu do ruchu, pod koniec ub.r. – i na kilka miesięcy przed czasem – wiaduktów Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli, obecnie skupiamy się na modernizacji odcinka trasy przebiegającego przez prawobrzeżną część Warszawy. Pierwszy z wiaduktów na Saskiej Kępie powinien być gotowy już latem, a drugi w przyszłym roku – dodaje prezydent Warszawy. 

Płyta, szalunki i ekrany

Obecnie na podporach trwa już wykonywanie płyty wiaduktu czyli elementu, na którym znajdzie się m.in. jezdnia. Do nadania płycie kształtu zgodnego z projektem służą szalunki. Ich montaż wymagał ustawienia bramownic ograniczających przejazd ul. Paryską pojazdom o wysokości powyżej 3,5 m. Jedna bramownica stanęła w tym tygodniu za rondem Volframa (pas w stronę Szczuczyńskiej), druga za Szczuczyńską w stronę ronda.

Szalunki montowane są przy użyciu tymczasowych rusztowań i tworzą formę, w której układane są  stalowe pręty zbrojeniowe. Następnie całość zalewana będzie betonem. Tak powstaną kolejne fragmenty płyty każdego z 11 przęseł nowego wiaduktu. Obiekt ma być gotowy w połowie 2024 r. Po przełączeniu na niego ruchu w obydwu kierunkach prace przeniosą się na stronę południową. 

Poza budową wiaduktu trwa także wznoszenie ekranów akustycznych wzdłuż al. Stanów Zjednoczonych – na odcinku od ul. Bajońskiej do ul. Międzynarodowej. Ekrany, w większości przezroczyste, będą chronić okoliczne tereny przed hałasem drogowym. W tym rejonie położna zostanie „cicha nawierzchnia”.

Aby przebudować wiadukty Trasy Łazienkowskiej nad ul. Paryską i Bajońską oraz wybudować ekrany trzeba także zmienić przebieg licznych sieci: gazowej, wodociągowej, energetycznej i telekomunikacyjnej, kanalizacji deszczowej oraz oświetlenia drogowego. Prace te są już mocno zaawansowane. 

Bezpieczna i zielona inwestycja

Nowe oświetlenie i zmiany w oznakowaniu sprawią, że droga stanie się bezpieczniejsza. Wzdłuż al. Stanów Zjednoczonych posadzonych zostanie ponad 70 nowych drzew, które wraz z drzewami już rosnącymi utworzą obustronne szpalery. Pojawi się także blisko 15 tys. dodatkowych krzewów, liczne byliny, pnącza oraz trawniki.

Inwestycję, która ma się zakończyć w połowie 2025 r., realizuje Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. Generalnym Wykonawcą robót budowlanych jest firma WARBUD. Funkcję Inżyniera kontraktu pełni firma Bico Group Sp. z o.o.

Inwestycja uzyskała dofinansowanie z budżetu państwa w kwocie 101 159 257,40 zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Przewidywana całkowita wartość prac to 106 483 428,84 zł.

Organizacja ruchu

Od 8 lipca 2023 r. zamknięta dla ruchu indywidualnego jest północna jezdnia al. Stanów Zjednoczonych – prowadząca wcześniej w kierunku centrum. Samochody jadące w tym kierunku zjeżdżają na jezdnię południową za Kanałem Wystawowym. Na stronę północną wracają w rejonie węzła z Wałem Miedzeszyńskim.

Na jezdni południowej al. Stanów Zjednoczonych wyznaczone są trzy pasy ruchu – jeden do centrum i dwa w przeciwnym kierunku, z czego jeden przeznaczony jest dla autobusów Warszawskiego Transportu Publicznego, taksówek, pojazdów MTON i motocykli. Czynne są także pasy do skrętu w ulicę Saską w kierunku Gocławia oraz w ulicę Urugwajską.

Ul. Międzynarodowa ma nadal połączenie z Trasą Łazienkowską. Stracił je natomiast północny odcinek ul. Saskiej – nie ma skrętu z al. Stanów Zjednoczonych w stronę ul. Zwycięzców ani wyjazdu z ul. Saskiej na Trasę Łazienkowską.

Podczas przebudowy wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad ulicami Bajońską i Paryską, główną drogą objazdową jest Trasa Siekierkowska.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.