Wystartowała nowa kampania społeczna resortu infrastruktury, którą zainaugurował wczoraj minister Dariusz Klimczak, a także jeden z najlepszych aktorów młodego pokolenia, Dawid Ogrodnik. „Zwolnij, bo się przejedziesz”. Adresatami są oczywiście kierowcy.
Jak przekazał 4 marca podczas inauguracji kampanii minister Dariusz Klimczak, co piąty wypadek na polskich drogach jest spowodowany przez kierowcę, który przekroczył prędkość. I właśnie na ten problem ma zwrócić uwagę rozpoczęta wczoraj akcja.

Z jednej strony spot, z drugiej strony zmiany w przepisach
Szef resortu powiedział, że kampania będzie się toczyć równolegle ze zmianami w prawie. Chodzi o zaostrzenie kar dla kierowców łamiących przepisy ruchu drogowego. Wśród ministerialnych propozycji jest między innymi zatrzymywanie prawa jazdy tym, którzy poza terenem zabudowanym przekroczą prędkość o ponad 50 kilometrów na godzinę na jednojezdniowych dwukierunkowych drogach.
Kończą się konsultacje między resortowe – podkreśla minister Klimczak.

Twarzą kampanii jest Dawid Ogrodnik. To 38-letni aktor, którego kariera rozwinęła się w 2012 roku dzięki roli w filmie „Jesteś Bogiem”. W kolejnych latach występował między innymi w takich filmach jak „Ostatnia rodzina”, „Broad Peak” czy „Johny”, gdzie wcielił się w rolę księdza Jana Kaczkowskiego.
Ogrodnik w rozmowie z Radiem Kolor powiedział, że po otrzymaniu propozycji wzięcia udziału w kampanii, nie wahał się praktycznie wcale. Propozycja pojawiła się zaraz po tragicznym wypadku na Moście Łazienkowskim – zdradził aktor.
Skuteczność zależy od zmian w prawie
Kampania w swoim wyrazie jest dość łagodna. W spocie nie ma dramaturgii – w przeciwieństwie do wielu innych społecznych materiałów realizowanych i w Polsce i za granicą. Zamiast dramatycznych obrazów pokazujących skutki wypadków drogowych, dostajemy zupełnie inny przekaz. Czy to może być skuteczne? O to zapytaliśmy eksperta w dziedzinie ruchu drogowego, Łukasza Zboralskiego z portalu brd24.pl.
Kampania może zadziałać wtedy, kiedy jednocześnie zaczną się zmiany w przepisach – powiedział.
Kampania „Zwolnij, bo się przejedziesz” trwać będzie do 6 kwietnia 2025 roku. Spoty będą się pojawiać w radiu, telewizji, na ekranach kinowych, na wyświetlaczach w środkach transportu publicznego, ale przede wszystkich w mediach społecznościowych.