Dlaczego zawory do kół mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy?

Zawory do kół, popularnie nazywane wentylami, mają ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Jest tak niezależnie czy mówimy o kole bezdętkowym czy z dętką, zamontowanym w samochodzie osobowym, dostawczym, ciężarówce, rowerze czy innym środku lokomocji. Zawór odpowiedzialny jest za utrzymanie prawidłowego ciśnienia, przy którym należy eksploatować dany rodzaj opony. Jeżeli będzie ono nieprawidłowe, istnieje ryzyko zniszczenia opony lub nawet i spowodowania wypadku drogowego. Dlatego też zawory należy regularnie kontrolować, sprawdzając ich szczelność i ogólny stan. W razie potrzeby należy zlecić wymianę, którą można przeprowadzić w każdym serwisie wulkanizacyjnym.

Do czego służy zawór w kole?

Opony samochodowe, rowerowe, motocyklowe i inne funkcjonują dzięki temu, że ich wnętrze wypełnione jest sprężonym powietrzem. To może znajdować się albo bezpośrednio w przestrzeni pomiędzy oponą a felgą (opona bezdętkowa), albo w dętce którą umieszcza się w tejże przestrzeni w trakcie zakładania opony. Ten drugi system najczęściej stosuje się w rowerach i motocyklach. Samochody osobowe, ciężarowe i autobusy wykorzystują dziś praktycznie tylko koła bądź opony bezdętkowe. Powietrze znajdujące się w środku musi mieć odpowiednie ciśnienie, które jest wskazane albo przez producenta opony albo pojazdu w którym jest ona zastosowana. Zazwyczaj podany jest pewien dopuszczalny przedział w przypadku wytwórcy opon, natomiast producenci pojazdów najczęściej wymagają konkretnej wartości od której nie ma odstępstw (w przypadku aut osobowych są to najczęściej dwie atmosfery). Nieprawidłowe ciśnienie, zarówno za wysokie jak i za niskie, spowoduje że opona nie będzie zapewniać odpowiedniej przyczepności do podłoża. Właśnie dlatego zawory w kołach są kluczowe dla bezpieczeństwa prowadzenia jakiegokolwiek pojazdu.

Elementy składowe zaworu

Wielu kierowców, motocyklistów i rowerzystów uważa, że terminem „zawór” określa się wyłącznie element znajdujący się wewnątrz szyjki wentyla, który można wykręcić od zewnątrz z pomocą specjalnego klucza. Owszem, jest to bardzo istotny element, który zapewnia zarówno utrzymanie ciśnienia powietrza w środku, jak również możliwość pompowania opony. Jednak fachowo zaworem określa się cały mechanizm, który mocowany jest bezpośrednio w otworze felgi. On również ma niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo, ponieważ jego uszkodzenie będzie skutkowało powolnym uchodzeniem powietrza z koła, a czasami nagłą jego utratą. Może się tak stać w sytuacji, gdy zawór nie był wymieniany przez długie lata i jego gumowy element zwyczajnie sparciał, do takiego stopnia że może się urwać. Dlatego też w przypadku problemów z ciśnieniem w oponie, które związane jest z ucieczką powietrza przez zawór, należy zawsze wymienić jego całość. Zawory do różnych rodzajów kół oraz pojazdów można zakupić na stronie DlaSerwisu.pl.

Czym grozi nieprawidłowe ciśnienie w kole?

Niewielki spadek ciśnienia zazwyczaj nie ma opłakanych konsekwencji. Jeżeli z bazowych 2 atmosfer zostanie 1,9 atm pojazd wciąż będzie zachowywał się poprawnie, jednak wzrosnąć mogą opory toczenia oraz zużycie paliwa, a także przyspieszy proces zużycia bieżnika. Jednak w miarę dalszej utraty powietrza poprzez niesprawny zawór koła powyższe objawy zaczną być coraz bardziej zauważalne, a dodatkowo dojdzie do zmniejszenia przyczepności opony do podłoża. W warunkach awaryjnego hamowania albo szybkiej jazdy po łuku drogi może dojść do utraty przyczepności i poważnego wypadku. W przypadku bardzo dużego ubytku może też zdarzyć się na tyle duże skompresowanie gumy w dolnej części opony, że felga dotknie podłoża. To zazwyczaj dzieje się np. podczas podjazdu pod wysokie krawężnik albo przejazdu przez większą nierówność. Efektem najczęściej jest rozcięcie opony przez krawędzie felgi, ta również może zostać uszkodzona na tyle, że konieczny będzie zakup zarówno nowej opony jak i felgi. Dlatego warto kontrolować stan zaworu koła, a także ciśnienia powietrza wewnątrz, by nie ryzykować wystąpienia takich sytuacji. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że nadmiernie wysokie ciśnienie może doprowadzić do podobnych konsekwencji, z nagłym wystrzałem opony włącznie. Stąd w wielu nowych samochodach stosowany jest system automatycznej kontroli ciśnienia, który informuje kierowcę w sytuacji gdy to spadnie poniżej wymaganego poziomu, a także gdy będzie za duże.

Podsumowanie – zadbaj o stan zaworów do kół

Jak można się przekonać, stan zaworów odpowiadających za utrzymanie ciśnienia w oponach jest kluczowy dla bezpiecznej jazdy. Istotna jest zarówno kondycja metalowo lub metalowo-gumowego korpusu wentyla, jak również samego wkładu zaworu, który wkręca się do jego wnętrza. Ucieczka powietrza w tym miejscu będzie prowadzić do bardzo częstej konieczności pompowania opony, co jest zwyczajnie niewygodne i denerwujące. Natomiast dopuszczenie do nadmiernego spadku ilości powietrza może już mieć bardzo poważne konsekwencje, ze zniszczeniem opony i felgi lub doprowadzeniem do wypadku drogowego włącznie. Dlatego warto regularnie sprawdzać stan zaworów kół w swoim pojeździe, a w razie potrzeby dokonać ich wymiany na nowe.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.