Dowiedzieliśmy się, jakie plany ma PKP. Przebudowa dworca Warszawa Wschodnia to jeden z nich

fot. PKP Intercity

18 grudnia PKP PLK podczas śniadania prasowego poinformowało o największych inwestycjach spółki, które będą realizowane przez następne 3 lata w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku. Mówiono m.in. o przebudowie dworca Warszawa Wschodnia czy o moście w Górze Kalwarii.

W największej aglomeracji w Polsce nie może być przystanku kolejowego, na którym nie będzie informacji pasażerskiej — tak powiedział nam Marcin Machocki z PKP Polskich Linii Kolejowych.

Zapowiedział tym samym, że w przyszłym roku rozpocznie się przetarg na montaż między innymi tablic elektronicznych, które pojawią się na wielu warszawskich przystankach — między innymi Rakowcu czy Służewcu.

Przetarg na instalację zostanie ogłoszony w pierwszym półroczu przyszłego roku.

Pociąg do Konstancina-Jeziorny

Nie możemy jeszcze powiedzieć, kiedy pasażerowie dojadą pociągiem do Konstancina-Jeziorny, usłyszeliśmy od PKP Polskich Linii Kolejowych. Włączenie Konstancina do ruchu pasażerskiego jest ściśle powiązane z rozbudową torów w kierunku Piaseczna.

Marcin Machocki powiedział nam, że w tej chwili trwa zabezpieczanie pieniędzy na dokumentację projektową tej inwestycji.

A to, czy pieniądze na projekt się znajdą, okaże się do połowy 2025 roku.

Most kolejowy w Górze Kalwarii

Najpierw został wykonany projekt, a dopiero potem rozpoczęły się rozmowy z samorządami – chodzi o nowy most kolejowy w Górze Kalwarii i o stworzenie na nim kładki pieszo-rowerowej.

Kolejarze w ubiegłym tygodniu spotkali się z władzami Karczewa i Góry Kalwarii.
I niezmiennie wszyscy mają nadzieję, że mimo tego, że przetarg na budowę nowego mostu rozpoczyna się za chwilę, uda się stworzyć przestrzeń dla pieszych i rowerzystów – powiedział nam Marcin Machocki.

Na moście jest kładka techniczna i jak powiedział nam przedstawiciel PLK, jest szansa, że uda się ją dostosować do ruchu pieszych i rowerów. Jak usłyszeliśmy, jest jeszcze inna kwestia…

Poszukiwania wykonawcy nowego mostu kolejowego w Górze Kalwarii mają się rozpocząć jeszcze w tym miesiącu.

Przebudowa Warszawy Wschodniej

3 miliardy 300 milionów złotych ma kosztować przebudowa dworca Warszawa Wschodnia.

Jak się dowiedzieliśmy, w IV kwartale przyszłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe chcą ogłosić przetarg na kompleksową modernizację tego miejsca. 

Marcin Machocki powiedział, że prace te będą porównywalne z tymi, które powoli dobiegają końca po drugiej stronie Warszawy – na Dworcu Zachodnim.

Przebudowa Warszawy Wschodniej ma się rozpocząć i przede wszystkim zakończyć, zanim kolejarze rozpoczną od lat przekładany remont linii średnicowej.

Remont linii średnicowej

Potrzeba jeszcze kilku lat, by rozpocząć jakiekolwiek działania związane z remontem linii średnicowej. Chodzi o tory między Warszawą Zachodnią a Warszawą Wschodnią. Przebudowa linii średnicowej była zapowiadana od lat i od lat jest odkładana w czasie.

Dziś Polskie Linie Kolejowe zdradziły, że na modernizację średnicy pasażerowie poczekają jeszcze długo.

– mówił Marcin Machocki. Wiadomo, że zanim ruszy przebudowa średnicy, zakończy się modernizacja Dworca Wschodniego – na którą przetarg ma zostać ogłoszony za rok.

W ramach przebudowy Warszawy Wschodniej na przystanku Warszawa Stadion zostanie wybudowane przejście, które połączy perony ze stacją metra.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor