Dowiedzieliśmy się, jakie plany ma PKP. Przebudowa dworca Warszawa Wschodnia to jeden z nich

fot. PKP Intercity

18 grudnia PKP PLK podczas śniadania prasowego poinformowało o największych inwestycjach spółki, które będą realizowane przez następne 3 lata w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku. Mówiono m.in. o przebudowie dworca Warszawa Wschodnia czy o moście w Górze Kalwarii.

W największej aglomeracji w Polsce nie może być przystanku kolejowego, na którym nie będzie informacji pasażerskiej — tak powiedział nam Marcin Machocki z PKP Polskich Linii Kolejowych.

Zapowiedział tym samym, że w przyszłym roku rozpocznie się przetarg na montaż między innymi tablic elektronicznych, które pojawią się na wielu warszawskich przystankach — między innymi Rakowcu czy Służewcu.

Przetarg na instalację zostanie ogłoszony w pierwszym półroczu przyszłego roku.

Pociąg do Konstancina-Jeziorny

Nie możemy jeszcze powiedzieć, kiedy pasażerowie dojadą pociągiem do Konstancina-Jeziorny, usłyszeliśmy od PKP Polskich Linii Kolejowych. Włączenie Konstancina do ruchu pasażerskiego jest ściśle powiązane z rozbudową torów w kierunku Piaseczna.

Marcin Machocki powiedział nam, że w tej chwili trwa zabezpieczanie pieniędzy na dokumentację projektową tej inwestycji.

A to, czy pieniądze na projekt się znajdą, okaże się do połowy 2025 roku.

Most kolejowy w Górze Kalwarii

Najpierw został wykonany projekt, a dopiero potem rozpoczęły się rozmowy z samorządami – chodzi o nowy most kolejowy w Górze Kalwarii i o stworzenie na nim kładki pieszo-rowerowej.

Kolejarze w ubiegłym tygodniu spotkali się z władzami Karczewa i Góry Kalwarii.
I niezmiennie wszyscy mają nadzieję, że mimo tego, że przetarg na budowę nowego mostu rozpoczyna się za chwilę, uda się stworzyć przestrzeń dla pieszych i rowerzystów – powiedział nam Marcin Machocki.

Na moście jest kładka techniczna i jak powiedział nam przedstawiciel PLK, jest szansa, że uda się ją dostosować do ruchu pieszych i rowerów. Jak usłyszeliśmy, jest jeszcze inna kwestia…

Poszukiwania wykonawcy nowego mostu kolejowego w Górze Kalwarii mają się rozpocząć jeszcze w tym miesiącu.

Przebudowa Warszawy Wschodniej

3 miliardy 300 milionów złotych ma kosztować przebudowa dworca Warszawa Wschodnia.

Jak się dowiedzieliśmy, w IV kwartale przyszłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe chcą ogłosić przetarg na kompleksową modernizację tego miejsca. 

Marcin Machocki powiedział, że prace te będą porównywalne z tymi, które powoli dobiegają końca po drugiej stronie Warszawy – na Dworcu Zachodnim.

Przebudowa Warszawy Wschodniej ma się rozpocząć i przede wszystkim zakończyć, zanim kolejarze rozpoczną od lat przekładany remont linii średnicowej.

Remont linii średnicowej

Potrzeba jeszcze kilku lat, by rozpocząć jakiekolwiek działania związane z remontem linii średnicowej. Chodzi o tory między Warszawą Zachodnią a Warszawą Wschodnią. Przebudowa linii średnicowej była zapowiadana od lat i od lat jest odkładana w czasie.

Dziś Polskie Linie Kolejowe zdradziły, że na modernizację średnicy pasażerowie poczekają jeszcze długo.

– mówił Marcin Machocki. Wiadomo, że zanim ruszy przebudowa średnicy, zakończy się modernizacja Dworca Wschodniego – na którą przetarg ma zostać ogłoszony za rok.

W ramach przebudowy Warszawy Wschodniej na przystanku Warszawa Stadion zostanie wybudowane przejście, które połączy perony ze stacją metra.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.