18 grudnia PKP PLK podczas śniadania prasowego poinformowało o największych inwestycjach spółki, które będą realizowane przez następne 3 lata w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku. Mówiono m.in. o przebudowie dworca Warszawa Wschodnia czy o moście w Górze Kalwarii.
W największej aglomeracji w Polsce nie może być przystanku kolejowego, na którym nie będzie informacji pasażerskiej — tak powiedział nam Marcin Machocki z PKP Polskich Linii Kolejowych.
Zapowiedział tym samym, że w przyszłym roku rozpocznie się przetarg na montaż między innymi tablic elektronicznych, które pojawią się na wielu warszawskich przystankach — między innymi Rakowcu czy Służewcu.
Przetarg na instalację zostanie ogłoszony w pierwszym półroczu przyszłego roku.
Pociąg do Konstancina-Jeziorny
Nie możemy jeszcze powiedzieć, kiedy pasażerowie dojadą pociągiem do Konstancina-Jeziorny, usłyszeliśmy od PKP Polskich Linii Kolejowych. Włączenie Konstancina do ruchu pasażerskiego jest ściśle powiązane z rozbudową torów w kierunku Piaseczna.
Marcin Machocki powiedział nam, że w tej chwili trwa zabezpieczanie pieniędzy na dokumentację projektową tej inwestycji.
A to, czy pieniądze na projekt się znajdą, okaże się do połowy 2025 roku.
Most kolejowy w Górze Kalwarii
Najpierw został wykonany projekt, a dopiero potem rozpoczęły się rozmowy z samorządami – chodzi o nowy most kolejowy w Górze Kalwarii i o stworzenie na nim kładki pieszo-rowerowej.
Kolejarze w ubiegłym tygodniu spotkali się z władzami Karczewa i Góry Kalwarii.
I niezmiennie wszyscy mają nadzieję, że mimo tego, że przetarg na budowę nowego mostu rozpoczyna się za chwilę, uda się stworzyć przestrzeń dla pieszych i rowerzystów – powiedział nam Marcin Machocki.
Na moście jest kładka techniczna i jak powiedział nam przedstawiciel PLK, jest szansa, że uda się ją dostosować do ruchu pieszych i rowerów. Jak usłyszeliśmy, jest jeszcze inna kwestia…
Poszukiwania wykonawcy nowego mostu kolejowego w Górze Kalwarii mają się rozpocząć jeszcze w tym miesiącu.
Przebudowa Warszawy Wschodniej
3 miliardy 300 milionów złotych ma kosztować przebudowa dworca Warszawa Wschodnia.
Jak się dowiedzieliśmy, w IV kwartale przyszłego roku PKP Polskie Linie Kolejowe chcą ogłosić przetarg na kompleksową modernizację tego miejsca.
Marcin Machocki powiedział, że prace te będą porównywalne z tymi, które powoli dobiegają końca po drugiej stronie Warszawy – na Dworcu Zachodnim.
Przebudowa Warszawy Wschodniej ma się rozpocząć i przede wszystkim zakończyć, zanim kolejarze rozpoczną od lat przekładany remont linii średnicowej.
Remont linii średnicowej
Potrzeba jeszcze kilku lat, by rozpocząć jakiekolwiek działania związane z remontem linii średnicowej. Chodzi o tory między Warszawą Zachodnią a Warszawą Wschodnią. Przebudowa linii średnicowej była zapowiadana od lat i od lat jest odkładana w czasie.
Dziś Polskie Linie Kolejowe zdradziły, że na modernizację średnicy pasażerowie poczekają jeszcze długo.
– mówił Marcin Machocki. Wiadomo, że zanim ruszy przebudowa średnicy, zakończy się modernizacja Dworca Wschodniego – na którą przetarg ma zostać ogłoszony za rok.
W ramach przebudowy Warszawy Wschodniej na przystanku Warszawa Stadion zostanie wybudowane przejście, które połączy perony ze stacją metra.