Jak przypomina muzeum, to pierwsze dzieło włoskiego mistrza w polskich zbiorach od czasu zaginięcia „Portretu młodzieńca” podczas II wojny światowej. Szkic będzie można zobaczyć przez tydzień, do 17 marca w w Galerii Arcydzieł na parterze Zamku Królewskiego – ze względów konserwatorskich bowiem nie może być eksponowany na stałe.
Posłuchaj Marty Zdańkowskiej, kustoszki zbioru rysunków na Zamku Królewskim ↓</em>
To jedno z najcenniejszych dzieł w zasobach polskich muzeów. Szkic młodzieńca w napierśniku all’antica to, jak podkreśla muzeum, pierwsza twórcza myśl, rzecz spontaniczna – to, co imponuje, to precyzja, a zarazem lekkość przedstawienia. Niezwykła, rzec by można – dobitna prostota dzieła daje nam wgląd w proces twórczy artysty zaliczanego do grona mistrzów renesansu.
Rysunek mistrza renesansu został zakupiony do zbiorów Zamku Królewskiego na rynku
antykwarycznym w Wielkiej Brytanii w grudniu 2023 roku. W XIX w. szkic znajdował się
w kolekcji Giuseppe Vallardiego w Mediolanie. W 2019 roku został nabyty przez
prywatnego kolekcjonera na licytacji w domu aukcyjnym Sotheby’s w Nowym Jorku.
Jesienią w Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się pierwsza w Polsce wystawa
dzieł Rafaela, a także współpracujących z mistrzem artystów tej klasy co Pietro Perugino
czy Giulio Romano. Zanim to jednak nastąpi, publiczność w dniach 12-17 marca będzie
mogła podziwiać rysunek Rafaela na pokazie w Galerii Arcydzieł na parterze Zamku.
Ze względu na fakt, że dzieła sztuki wykonywane na podłożu papierowym są jednymi
z najdelikatniejszych obiektów muzealnych, szczególnie narażonymi na szkodliwy wpływ
światła, rysunek będzie obecnie pokazywany tylko przez tydzień, aby umożliwić dłuższą
i bezpieczną ekspozycję na jesiennej wystawie – informuje w komunikacie prasowym muzeum.