Strefa czystego transportu w Warszawie ma obowiązywać od lipca 2024 r. i objąć większość Śródmieścia oraz przylegające do niego fragmenty Woli, Ochoty, Saskiej Kępy, Grochowa i Pragi. Granice strefy będą pokrywały się z głównymi drogami i liniami kolejowymi, które nie zostaną objęte strefą. Granice te wyznaczą: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, ul. Kopińska, ul. Wawelska, al. Armii Ludowej, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej – aż do al. Prymasa Tysiąclecia.
Według obecnego planu już w lipcu 2024 roku do części miasta nie wjadą pojazdy benzynowe niespełniające normy Euro 2 (starsze niż 27 lat) i pojazdy z silnikiem Diesla niespełniające normy Euro 4 (starsze niż 18 lat).
Konsultacje społeczne dotyczące strefy czystego transportu już się rozpoczęły. Najważniejsze pytania, jakie będą zadawać urzędnicy podczas ich trwania to: gdzie dokładnie powinna powstać strefa i kiedy powinna zacząć obowiązywać? Jakich pojazdów powinna dotyczyć?
Pierwsze spotkanie online w ramach trwających konsultacji odbędzie się dzisiaj o godzinie 17:30. Chętni mogą pojawić się na nim za pośrednictwem platformy YouTube lub platformy ClickMeeting. Osoby, które chcą skorzystać z drugiej opcji i wziąć udział w dyskusji powinny napisać wcześniej na e-mail: sct@um.warszawa.pl. Kolejne podobne spotkania mają obyć się 8 i 22 marca. Można wziąć także udział w spotkaniach na żywo, które odbędą się 6, 16, i 29 marca. Swoje uwagi można słać także na adres sct@um.warszawa.pl i za pośrednictwem formularza. Więcej szczegółów tutaj.
Zapraszamy do składania uwag, do wyrażanie opinii, jest to dla nas bardzo ważne, też jest na to okazja. Ustawa zobowiązuje nas do prowadzenia takich konsultacji co najmniej przez 21 dni, my te konsultacje wydłużyliśmy do 3 miesięcy — mówił Tamás Dombi, dyrektor Biura Zarządzania Ruchem Drogowym.