Podział podmiotów w handlu elektronicznym
W e-commerce najczęściej zauważyć można handel pomiędzy przedsiębiorstwem a konsumentem. Nazywa się go B2C (ang. bussines-to-customer) i pod nim znajdziesz wszelkiego rodzaju e-sklepy. Transakcje biznesowe zawierane w sieci pomiędzy przedsiębiorstwami nazywa się B2B (ang. bussines-to-business). Jeśli mówimy o Allegro czy OLX to do określenia modelu biznesowego tego e-commerce najlepiej używać skrótu C2C (ang. consumer to consumer). Bardzo mało popularny w Polsce jest C2B (ang. customer-to-business), czyli handel pomiędzy konsumentem a przedsiębiorstwem.
Jak założyć swoje własne e-commerce?
Istnieje opinia, iż łatwiej rozpocząć biznes online niż ten tradycyjny. Wbrew pozorom otworzenie pierwszego sklepu internetowego czy założenie działalności gospodarczej pozwalającej na sprzedaż towarów dla obrotnego człowieka to jeden dzień pracy. Jednak badanie rynku, sposoby realizacji płatności, wybór sposobu prezentacji oferty czy inne rzeczy ważne w sklepie internetowym to proces, który wymaga planu i czasu. Pierwszy krokiem, który powinieneś zrobić, decydując się na tytuł „właściciel sklepu internetowego” jest wybór produktów bądź usług, które pragniesz sprzedawać. Gdy wiesz już, co chcesz sprzedawać, zastanów się nad źródłem towarów. Może będziesz sam wykonywał ozdoby choinkowe? Albo masz wujka, który samemu robi wędliny takie, jak dawniej? Albo chcesz prowadzić internetowe zakłady bukmacherskie?
Nisza na rynku internetowym się opłaca
Znalezienie odpowiedniej niszy na rynku jest trudne, ale w perspektywie bardzo opłacalne. Nie zapominaj, by do swojego pomysłu stworzyć biznesplan uwzględniający koszty, konkurencję i potencjalne zagrożenia dla danego produktu lub usługi. Na koniec możesz zabrać się za wybór domeny dla sklepu, loga, szaty graficznej i szeregu innych rzeczy, które wyróżnią twój biznes w sieci. Nie dotyczy to tylko wyglądu czy opisów. Będąc właścicielem sklepu internetowego, możesz zadecydować, że dostawy towaru odbywają się 7 dni w tygodniu w promieniu 10 kilometrów od twojej siedziby. Przyciągnij klientów lokalnych tym, że od momentu złożenia zamówienia na dostawę towaru mogą liczyć w ciągu trzech godzin. Buduj zaufanie klientów terminowością.
Klientocentryzm w branży e-commerce
Od dawna wiadomo, że sukces ze sklepem internetowym w roli głównej to przede wszystkim dbanie o potrzeby klienta. W e-commerce takie pojęcia, jak: dostawa zamówionego towaru na czas, intuicyjne dokonywanie zakupów czy łatwe transakcje online to sposób, aby zacząć pozyskiwać klientów szybciej niż w przypadku stacjonarnego sklepu. Ważne jest również to, by śledzić zachowania klientów. Sprawdź najbardziej efektywne rozwiązania odnośnie tematu: poszukiwanie towarów, informacji o danym produkcie oraz unikaj wpadek z wieloma problemami logistycznymi.
Ważny będzie szeroko pojęty marketing internetowy. Zapoznaj się z pojęciami takimi jak SEO czy reklamy Google Ads. Specyfika branży e-commerce polega na tym, że możesz pozyskać bardzo wiele wartościowej i praktycznej wiedzy dzięki blogom, webinarom, książkom, czy e-bookom. Zdecydowanie warto szukać wartościowych źródeł wiedzy o e-commerce i rozwoju sklepów internetowych. Jednym z miejsc, które warto odwiedzić jest blog ekomersiak.pl prowadzony przez Michała Pieprzaka wieloletniego e-commerce dyrektora i managera, a obecnie konsultanta i doradcę e-commerce.
Ciekawostki dotyczące e-commerce w Polsce i na świecie 2021
Dzięki raportowi Senuto możemy dowiedzieć się więcej na temat pojęcia „handel internetowy” w Polsce. Okazuje się, że w Google widoczne są aż 87 489 podmioty podchodzące pod hasło sklep internetowy. Wszystkie te podmioty generują aż 371 milionów wizyt w miesiącu. Niekwestionowanym liderem w tym zakresie jest Allegro i aukcje internetowe generujące prawie 70 milionów wizyt w miesiącu. Z drugiej strony małe sklepy internetowe to aż 70 procent całego rynku e-commerce. Najstarsze sklepy z domeną pl. to Tchibo i Egmont, które mają 25 lat.
Amazon to strona internetowa, która w momencie uruchomienia sprzedawała ponad milion książek – dzisiaj jest trzecim, najpopularniejszym miejscem w sieci w Stanach zjednoczonych i trzynastym na świecie. Kupisz w nim praktycznie każdą rzecz. W 2021 wartość globalnego rynku e-commerce osiągnęła 4,8 biliona dolarów, czyniąc ją najbardziej dochodową gałęzią handlu. Okazuje się, że strony internetowe z e-commerce częściej otwierają kobiety. Na każde 10 dolarów wydanych w sieci, 6 należy do płci pięknej.
Czego szuka Polak w e-commerce?
Raport Senuto pokazuje, że największy procent rynku e-commerce zajmuje kategoria tematyczna Dom i Ogród – jest to aż 16,70%. Na drugim miejscu uplasowała się grupa Styl i Moda, a trzecie miejsce w rankingu miały Sztuka i Rozrywka. To interesująca informacja, która w przypadku sklepu internetowego pozwala ci na zastanowienie się, w którą branżę w ramach e-commerce warto zainwestować i od kogo się uczyć. Oprócz Allegro, najczęściej wyszukiwaną frazą był OLX. Polacy wpisywali w Google także takie hasła, jak: Ikea, Reserved czy Zalando. To istotna informacja na temat trendów panujących wśród kupujących.
ARTYKUŁ SPONSOROWANY