„Głos debiutantów jest coraz mocniejszy”. 18. Nagroda Literacka Warszawy.

fot. UM Warszawa

15 tys. złotych za samą nominację i szansa na nagrodę główną. Jurorzy Nagrody Literackiej Warszawy wybrali już 5 zwycięskich tytułów, które ukazały się w 2024 roku.

Do 18. Nagrody Literackiej Warszawy wydawcy i czytelnicy zgłosili 739 publikacji wydanych w 2024 roku. Spośród nich jury wybierze tytuły, którym przyzna nominacje w pięciu kategoriach: proza, poezja, literatura dziecięca, komiks i powieść graficzna oraz książka o tematyce warszawskiej.

Choć wyniki plebiscytu Nagrody Literackie Warszawy dopiero 14 czerwca, to znamy już nominacje w każdej z pięciu kategorii.

O etapie oceniania mówi nam jedna z jurorek, Agnieszka Sowińska.

Co o nominacjach sądzi członkini jury? Jakie trendy można było zauważyć w zgłoszonych książkach?

fot. Bartosz Mikulski; set design: Piotr Matosek

Nominacje

Proza:

  • Marta Hermanowicz, „Koniec”, Wydawnictwo ArtRage
  • Jul Łyskawa, „Prawdziwa historia Jeffreya Watersa i jego ojców”, Wydawnictwo Czarne
  • Katarzyna Sobczuk, „Mała empiria”, Wydawnictwo Dowody

Powieściowy debiut Marty Hermanowicz „Koniec” opowiada na nowo jedną z rodzinnych historii — wywózkę na Sybir, tułaczkę i powrót do Polski.

„Prawdziwa historia Jeffreya Watersa i jego ojców” Jula Łyskawy to pastisz amerykańskiego postmodernizmu, satyra na medialne sensacje i wciągająca opowieść o mieszkańcach amerykańskiego miasteczka.

Katarzyna Sobczuk w „Małej empirii” sprawdza, co właściwie oznacza starość i śledzi jej najdrobniejsze zapowiedzi sytuując się między młodością swojego dziecka a starością swojego ojca.

Poezja:

  • Anna Adamowicz, „Stłuc. Kręgosłup Tytanii Skrzydło”, Wydawnictwo Warstwy
  • Dominika Parszewska, „Kink meme”, Wydawnictwo WBPiCAK w Poznaniu
  • Antonina Tosiek, „żertwy”, Biuro Literackie

„Stłuc. Kręgosłup Tytanii Skrzydło” zmagania z potłuczonym ciałem Anna Adamowicz przenosi na poziom języka, zaskakując jego nagłymi przeskokami. Jury zwraca także uwagę na stronę materialną książki – własnoręcznie szytą przez graficzkę Martę Ignerską.

Debiut poetycki Dominiki Parszewskiej „Kink meme” wprowadza w świat promptów i fanfików. A „żertwy” Antoniny Tosiek odnoszą się do pojęcia ofiary całopalnej ze świata przedchrześcijańskich Słowian.

Literatura dziecięca:

  • Jarosław Mikołajewski (tekst), Anna Mrowiec (ilustracje), „Ja to ty, ty to ja”, Wydawnictwo Austeria
  • Lidka Iwanowska-Szymańska (tekst), Zofia Zaccaria (ilustracje), „Smok”,
    Lizacc Studio
  • Karolina Lewestam (tekst), Mariusz Andryszczyk (ilustracje), „Strażniczka perły”, Wydawnictwo Agora dla dzieci

Na książkę „Ja to ty, ty to ja” Jarosława Mikołajewskiego z ilustracjami Anny Mrowiec składają się teksty układające się w uniwersalną opowieść o codziennych relacjach, o wrażliwości i empatii, o ludziach i zwierzętach.

„Strażniczka perły” Karoliny Lewestam z nastrojowymi ilustracjami Mariusza Andryszczyka to zdaniem jury piękna opowieść o północnym świecie z dwoma księżycami, w którym na równych prawach współistnieją ludzie i zwierzęta.

„Smok” z tekstem Lidki Iwanowskiej-Szymańskiej to obrazkowa przypowiastka filozoficzna o narodzinach przyjaźni na całe życie.

Książka o tematyce warszawskiej:

  • Jacek Leociak, „Podziemny Muranów”, Wydawnictwo Czarne
  • Marta Michalska, „Dźwięki, ludzie i nasłuchiwanie miasta. Wybrane elementy fonosfery Warszawy na przełomie XIX i XX wieku”, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika
  • Paweł Sołtys, „Sierpień”, Wydawnictwo Czarne

W Warszawie mieszka niestrudzony przewodnik, który swoimi tekstami oprowadza po przestrzeniach i czasie sprzed jej wojennego spopielenia. Jak podkreśla jury, Jacek Leociak w „Podziemnym Muranowie” wciela się w archeologa wyobraźni.

Marta Michalska w książce „Dźwięki, ludzie i nasłuchiwanie miasta. Wybrane elementy fonosfery Warszawy na przełomie XIX i XX wieku” pisze o poznawaniu i porządkowaniu świata za pomocą dźwięków i ich roli w przestrzeni miasta.

„Sierpień” to zbiór melancholijnych literackich pasaży i zapisów wędrówek przez miasto, ale także przez lektury, które pozwalają odsłonić jego dodatkowe wymiary.

Komiks i powieść graficzna:

  • Ernesto Gonzales, „Nudne przygody Agaty i Szymona”, Kultura Gniewu
  • Piotr Marzec, „Smoła”, Kultura Gniewu
  • Katarzyna Witerscheim, „Heksa“, Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej EC1 Łódź

„Nudne przygody Agaty i Szymona” Ernesto Gonzalesa to zdaniem jury komiks znakomicie narysowany i skonstruowany, dowcipny, puszczający do czytelników oko, inteligentnie bawiący (się) cytatami, aluzjami i kliszami.

„Smoła” to materia lepka, gęsta, nieprzejrzysta. I taka jest właśnie opowieść Piotra Marca. Jury podkreśla, że to zmyślnie zbudowany bardzo dobry komiksowy horror. A stawki tu są niemałe – idzie nie tylko o mierzenie się z przemocą i traumami, ale o żywioł i etykę tworzenia opowieści.

U Katarzyny Witersheim tytułowa „Heksa” to kobieta, która wkracza w rzeczywistość Nikiszowca w latach 20. XX wieku. Jury podkreśla, że jest to opowieść o tym, jaką moc może mieć odmienność i odwaga bycia sobą w nieprzystającej do tego rzeczywistości.

Które z nominacji zdobyły serca jury? To zdradziła nam Agnieszka Sowińska.

Wśród zgłaszanych dzieł najpopularniejszym rodzajem była proza — jury musiało przeczytać 293 powieści.

Laureaci w poszczególnych kategorii (których poznamy 14 czerwca) otrzymają po 35 tys. zł, a pozostałe osoby nominowane — po 15 tys. złotych. W kategorii dziecięcej i komiksowej przyznawane są po dwie równorzędne nagrody za tekst lub scenariusz oraz za ilustracje. Warszawski twórca lub twórczyni otrzyma aż 100 tys. złotych.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.