Jak oszukiwani są szefowie podczas pracy zdalnej? Jest sporo sposobów

fot. Canva

Symulatory pracy myszki, antywygaszacze ekranu oraz programy do automatyzacji kliknięć to tylko niektóre z metod używanych przez osoby pracujące zdalnie w celu ukrycia swojej nieobecności.

Urządzenia udające „pracę myszki” kosztują od 30 zł wzwyż, a bardziej niezawodne modele można dostać już za około 70 zł. Filmiki na YouTubie pomagają unikać wygaszenia ekranu, a dyskusyjne grupy internetowe służą wymianie sposobów na oszukanie „bossware’u”. Znany bank zwolnił już kilka osób za „udawanie pracy”.

Oszustów przywitali zwolnieniem

Oprogramowanie monitorujące aktywność pracowników zdalnych działa na zasadzie śledzenia ruchów myszy i aktywności na komputerze. Przykładowo, brak ruchu myszki przez kilkadziesiąt sekund jest traktowany jako brak aktywności pracownika. Niektóre programy rejestrują nawet zrzuty ekranu i czas reakcji na komunikaty pojawiające się na ekranie albo każde naciśnięcie klawisza.

Eldorado dla osób oszukujących pracodawców powoli się kończy, ponieważ pierwsze wypowiedzenia za stosowanie takich metod już zostały wręczone. Przykładem jest trzeci co do wielkości bank w Ameryce, Wells Fargo, który przeprowadził serię zwolnień po kontroli wykazującej, że pracownicy korzystali z symulatorów myszki i klawiatury, by oszukać firmę.

Wells Fargo ujawnił te dane w dokumentach składanych do Urzędu Regulacji Przemysłu Finansowego. Pracownicy zostali zwolnieni lub odeszli „po zapoznaniu się z zarzutami dotyczącymi symulacji działania klawiatury wywołującej wrażenie aktywnej pracy”. Nie ujawniono, w jaki sposób bank wykrył oszustwo ani czy miało ono związek z pracą zdalną.

Wyleciało kilka osób

Rzeczniczka instytucji, Laurie Kight, poinformowała BBC News, że Wells Fargo przestrzega najwyższych standardów wobec pracowników i nie toleruje nieetycznych zachowań. Z nieoficjalnych informacji wynika, że zwolnieniami objęto sześć osób, a siódma zwolniła się sama. Znaczna część z nich pracowała w firmie krócej niż pięć lat.

Zamiast skupiać się na ścisłej kontroli każdej minuty pracy, lepiej oceniać pracowników na podstawie jakości i terminowości wykonywanych zadań. Bez transparentności praca zdalna nie będzie efektywna i przyjemna dla obu stron.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.