Na budowie ostatniego odcinka drugiej linii metra, prace idą pełną parą. W rejonie Bemowa coraz wyraźniej widać konstrukcje przyszłych tuneli i elementy infrastruktury, które w niedalekiej przyszłości będą obsługiwać pociągi metra.
Jednym z kluczowych fragmentów inwestycji jest tunel D1, potocznie nazywany tunelem wjazdowym. To właśnie nim pociągi będą wjeżdżały ze Stacji Techniczno-Postojowej Mory na linię M2. Jak informuje stołeczny ratusz, konstrukcja tego tunelu jest już niemal ukończona, a na powierzchni doprowadzone zostały do niego tory kolejowe.
W tunelu trwają prace przy formowaniu tzw. murków oporowych. Powstają one dzięki specjalistycznej maszynie – proces zaczyna się od wylania betonu z tzw. gruszki na taśmę, skąd trafia on do kosza z wibratorami hydraulicznymi, które odpowiadają za jego zagęszczenie. Następnie masa wlewana jest do formy, która nadaje jej ostateczny kształt.
Robotnicy ręcznie zacierają powierzchnię murków, by pozbyć się wszelkich nierówności. W ciągu godziny maszyna jest w stanie wytworzyć nawet 50 metrów gotowego elementu.
W tunelu D1 przestrzeń między murkami a ścianą zostanie zalana betonem i posłuży jako chodnik techniczny. Podobne rozwiązania pojawią się również w tunelach, w których będą kursowały pociągi z pasażerami – w razie potrzeby umożliwią ewakuację lub przejście obsługi technicznej.




Trzy nowe stacje
Budowa na Bemowie to ostatni etap rozbudowy II linii metra. Powstają tam trzy nowe stacje:
- C3 Lazurowa – przy skrzyżowaniu ulic Górczewskiej i Lazurowej,
- C2 Chrzanów – przy Rayskiego i Szeligowskiej,
- C1 Karolin – końcowa stacja linii, za którą znajdą się tory prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej Mory.
Zakończenie prac planowane jest na 2026 rok. Inwestycja realizowana jest przy wsparciu środków z Unii Europejskiej.




