Trzeba było więc w stosunkowo krótkim czasie dostosować prowadzoną działalność gospodarczą do nowych realiów i w miarę możliwość – o ile się dało – przejść do strefy zdalnej. W niniejszym artykule postaramy się przedstawić, w jaki sposób przedsiębiorstwa radziły sobie w czasie pandemii COVID-19 oraz jakie kroki podejmowały, żeby przetrwać ten trudny okres.
Przejście do sfery zdalnej
Większości przedsiębiorstw skutecznie udało się przejść do prowadzenia działalności w zdalny sposób. Obecnie istnieją możliwości techniczne, żeby przykładowo sprzedawać swoje wyroby za pomocą internetu. W praktyce, podmiot prowadzący sklep internetowy może świadczyć swoje usługi nie wychodząc z domu! Zamówienie zostanie przetworzone przez komputer, natomiast samą wysyłką przedmiotu zajmie się firma kurierska. Niestety niektórych działalności nie da się przenieść do internetu. W tym wypadku jedynym rozwiązaniem umożliwiającym przetrwanie pandemii, była zmiana profilu działalność lub modyfikacja dotychczas wykonywanych usług. O tym opowiemy w następnym akapicie. W tym miejscu warto również gorąco polecić artykuł o przetrwaniu przedsiębiorstwa w trakcie pandemii, który dostępny jest pod tym adresem.
Zmiana profilu działalności
Niektóre firmy nie mogły przenieść prowadzonej działalność do internetu – musiały więc niejako przestawić się na wykonywanie innych usług. Dobrym przykładem mogą być szwalnie, które rozpoczęły produkcję maseczek i przyłbic. Jak wiadomo, był to strzał w dziesiątkę, ponieważ dochody osiągane przez te firmy były nawet wyższe niż przed pandemią. Innym przykładem są restauracje, które w braku możliwości prowadzenia działalności w miarę normalny sposób, również udostępniały posiadane pomieszczenia na poczet produkcji różnych artykułów niezbędnych w czasie pandemii. Co niezwykle istotne, wszelkie tego typu zmiany mają charakter temporalny – jeżeli sytuacja epidemiczna będzie opanowana, będzie można powrócić do uprzednio wykonywanej działalności.
Weryfikacja i modyfikacja dotychczas prowadzonej działalności
W niektórych przypadkach, mimo przejścia do sfery zdalnej, działalność gospodarcza ze względu na pandemię mogła odnotowywać straty. Przykładowo – sklep internetowy miał mniejsze dochody, ponieważ klienci bardziej rozważnie podchodzili do zakupów, nie wiedząc, czy utrzymają dotychczasowe zatrudnienie. Dlatego też takowy sklep powinien był rozwinąć bazę oferowanych produktów o maseczki i tego typu artykuły, gwarantując sobie wiele nowych zamówień. Jest to banalny przykład, ale działając w analogiczny sposób można było zwiększyć obniżone przez pandemię dochody przedsiębiorstwa.
W celu podsumowania warto gorąco pochwalić ogół osób prowadzących działalność gospodarczą w Polsce, za wręcz wzorcowe przetrwanie tych najgorszych miesięcy pandemii COVID-19. Trzeba mieć wielką nadzieję, że zmiany wprowadzone w funkcjonowaniu firm, w tym przejście do internetu, będą procentować w przyszłości zwiększonymi dochodami. Życzymy również tym, którzy musieli na jakiś czas zrezygnować z dotychczas prowadzonych interesów, rychłego powrotu do swojej wymarzonej działalności!
ARTYKUŁ SPONSOROWANY