Stolica nie pozostaje obojętna, Warszawski Transport Publiczny wprowadził i wprowadza kolejne rozwiązania ułatwiające poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami wzroku.
Takich udogodnień jest bardzo dużo. Jednym z nich są ścieżki prowadzące, pola uwagi i pasy ostrzegawcze. Na przystankach, platformach przystankowych, peronach, czy przejściach podziemnych wymieniane są oznaczenia, a także ścieżki prowadzące, aby ułatwić poruszanie się osobom z niepełnosprawnościami wzroku.
Wiele udogodnień powstało we współpracy ZTMu z osobami niewidomymi oraz niedowidzącymi.
Zmieniony został kolor wyświetlaczy w komunikacji – mówi Tomasz Kunert, rzecznik ZTMu.
Wyświetlacze są wymieniane sukcesywnie, montowane są w każdym nowym pojeździe, który wyjeżdża na ulice i tory w Warszawie.
Dodatkowymi ułatwieniami są komunikaty głosowe, które informują pasażerów dokąd dany pojazd komunikacji miejskiej dojeżdża, cz z której strony otworzą się drzwi. Są również komunikaty ostrzegawcze, które informują pasażerów, o wysiadaniu na jezdni, występują one w tramwajach.
Zarząd Dróg Miejskich
Standardy dostępności wyznaczają kierunek rozwoju miejskiej infrastruktury. To wytyczne, które mają ułatwiać życie osobom niewidomym i niedowidzącym na warszawskich chodnikach i ulicach.
Ułatwienia pojawiają się na każdej nowej ulicy czy nowo wybudowanym chodniku.
Tych rozwiązań jest sporo – mówi Jakub Dybalski, rzecznik ZDMu.
Standardem są też dźwiękowe sygnały przy przejściach dla pieszych, są one wzbudzane przez żółte przyciski na sygnalizatorach, mimo że większość przejść w stolicy działa na zasadzie detekcji pieszych.
Po pierwsze to dźwięk, po drugie znaki tyflograficzne – mówi Jakub Dybalski, rzecznik ZTMu.
Dzień Osób Niewidomych obchodzony jest w Polsce od 1993 roku. Według Głównego Urzędu Statystycznego, w Polsce żyje prawie 2 miliony osób, które mierzą się z dysfunkcją wzroku.