Opony całoroczne zostały stworzone dla mniej wymagających użytkowników, którzy nie wykonują wysokich przebiegów, nie jeżdżą w wymagających warunkach, a ich styl prowadzenia nie jest szczególnie dynamiczny. Jednocześnie popularność ogumienia wielosezonowego sprawiła, że na rynku dostępny jest szeroki wybór modeli należących do różnych klas opon. W efekcie opony całoroczne można dopasować zarówno do nieco bardziej intensywnego użytkowania, jak i do okazjonalnej jazdy na krótkich dystansach. Jakie opony całoroczne wybrać w oparciu o nasz sposób korzystania z samochodu?
Opony całoroczne klasy premium – gdy oczekujemy „czegoś więcej”
Klasa premium obejmuje najdroższe opony, które oferują tym samym największe możliwości. W kontekście opon wielosezonowych dotyczy to przede wszystkim najlepiej zrównoważonych parametrów letnich i zimowych, jak również najwyższego komfortu oraz odporności na zużycie. Dlatego kierowcy, którzy chcą jeździć na oponach całorocznych, ale nie poruszają się wyłącznie w mieście, oczekują możliwie wysokiej sprawności w gorące dni oraz w warunkach zimowych, a także wykonują przebiegi na poziomie nieco ponad 10 tys. km rocznie, mogą wśród nich znaleźć odpowiedni model dla siebie.
Najlepsze opony klasy premium charakteryzują się wysokimi parametrami połączonymi z wytrzymałością pozwalającą osiągać wysokie przebiegi. Wśród nich można wyróżnić m.in. Michelin CrossClimate 2, Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 oraz Pirelli Cinturato All Season SF3, które mogą zaoferować szczególnie wysokie parametry sezonowe oraz wysokie przebiegi. W klasie premium dostępne są również nieco tańsze modele, jak np. Yokohama
BluEarth-4S AW21, Nokian Tyres Seasonproof 1, czy Vredestein Quatrac, które zachowują dobrze zrównoważone parametry sezonowe, choć mogą cechować się niższą odpornością na zużycie.
Całoroczne modele klasy średniej – dla kierowców poszukujących równowagi
Opony klasy średniej stanowią kompromis – nie oferują tak wysoce zrównoważonych osiągów, jak opony premium, ale łączą w sobie dobre i zadowalające parametry. W efekcie umożliwiają codzienne korzystanie z samochodu, choć w wymagających warunkach sezonowych szybciej osiągają granicę swoich możliwości. Nie są również aż tak wytrzymałe – sprawdzą się wśród kierowców pokonujących do około 10 tys. km rocznie. Powinny służyć głównie podczas jazdy miejskiej, ale ich parametry są wystarczające do pokonywania sporadycznych tras.
Modele klasy średniej są odczuwalnie tańsze niż opony premium. Ich możliwości w zakresie jazdy w warunkach zimowych czy w wysokich temperaturach również są odczuwalnie niższe, aczkolwiek przy zachowaniu spokojnego stylu prowadzenia zachowują dobre bezpieczeństwo jazdy. Modele klasy średniej, które warto rozważyć, jeżeli szukamy opon wielosezonowych tej klasy to m.in.: Uniroyal AllSeasonExpert 3, Falken EuroAll Season AS210 oraz Nexen N’blue 4 Season 2.

Tanie opony całoroczne – gdy potrzebujemy czegoś do jazdy „wokół komina”
Najtańsze modele całoroczne to opony, które zapewniają wystarczające możliwości podczas użytkowania w miastach i okolicach. W efekcie sprawdzają się w umiarkowanych warunkach sezonowych na dobrze utrzymanych drogach miejskich, ale pozwalają również na sporadyczną jazdę na trasie przy sprzyjającej pogodzie. Podczas ich projektowania nacisk kładziony jest na osiągnięcie odpowiedniego bezpieczeństwa jazdy. W efekcie mogą cechować się stosunkowo niską odpornością na zużycie, przez co najkorzystniej wypadają przy niskich przebiegach rocznych do około 5-6 tys.km.
Wśród najtańszych opon całorocznych, które cieszą się dobrymi opiniami użytkowników, można wyróżnić następujące modele: Austone All Season Fixclime SP-401, Dębica Navigator 3, Goodride All Season Elite Z-401 oraz Roadstone N’Priz 4S.


