Z danych Eurostatu, czyli unijnego urzędu statystycznego, wynika, że Polska plasuje się wysoko w rankingu dotyczącym samochodów z dwóch najstarszych kategorii wiekowych (od 10 do 20 lat oraz powyżej 20 lat).
Łącznie te kategorie obejmują ponad trzy czwarte (78 proc.) wszystkich samochodów w Polsce. Wyprzedzają nas jedynie Litwa i Rumunia.
Tym jeździmy najchętniej
W zeszłym roku zarejestrowano w Polsce 475 034 osobówek, czyli o ponad 55 tys. egzemplarzy więcej niż w 2022. Od początku roku statystyki rosły w równomiernym, tempie, aby zaliczyć boom w okresie od września do grudnia.
Oto lista 10 samochodów najchętniej wybieranych przez Polaków w 2023 roku:
- Toyota Corolla (26 858 egzemplarzy),
- Škoda Octavia (15 800),
- Toyota Yaris (13 456),
- Toyota Yaris Cross (13 405),
- KIA Sportage (12 453),
- Hyundai Tucson (10 699),
- Toyota CH-R (10 629),
- Dacia Duster (9 100),
- Toyota RAV4 (8 366),
- Volkswagen T-Roc (7 502).
Jak podano w raporcie powstałym na bazie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, a opracowanym przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, wynik z 2022 roku udało się pobić o 13,17 proc., a do tego aż 11 marek zanotowało wzrost liczby samochodów zarejestrowanych w ciągu roku.
Tyle jesteśmy skłonni wydać
Raport OTOMOTO Insights za pierwszy kwartał br. ukazuje liczne zmiany i trendy na polskim rynku motoryzacyjnym. Ważny jest przede wszystkim ważny aspekt cenowy. Pod względem cen pierwszy kwartał 2024 roku był korzystny dla kupujących. Średnie ceny samochodów spadły z powodu większej podaży tańszych modeli. Mediana cen samochodów w marcu 2024 roku była o 5 proc. niższa niż na koniec ostatniego kwartału ubiegłego roku.
Pierwszy kwartał br. charakteryzował się znaczącym wzrostem zarówno podaży, jak i popytu na samochody. Liczba aktywnych ogłoszeń na OTOMOTO wzrosła o 20 proc. w porównaniu do tego samego okresu poprzedniego roku.
W pierwszym kwartale br. osoby z pokoleń Z i Y stanowiły niemal połowę wszystkich kredytobiorców zadłużających się na potrzeby kupna auta.