Jesteś wielozadaniowcem? Takich osób potrzebują pracodawcy

fot. Canva

Multitasking, czyli wielozadaniowość, to zdolność do wykonywania kilku czynności jednocześnie. Pracodawcy często poszukują pracowników, którzy potrafią dzielić swoją uwagę na różne zadania: rozmawiać przez telefon z klientem, a jednocześnie przygotowywać ofertę i odpowiadać na e-maile. Jednak czy wielozadaniowość jest skuteczna?

Nie zawsze. Eksperci z University of Southern California wykazali, że multitasking prowadzi do większej liczby błędów i gorszej jakości pracy. 

Skutki podobne do palenia marihuany

Podczas pracy nad jednym zadaniem obie strony kory przedczołowej współpracują harmonijnie. Przy dwóch różnych zadaniach działają niezależnie, w wyniku czego pojawiają się problemy z zapamiętywaniem i zwiększa się liczba błędów. Badania z University of London pokazują, że multitasking obniża iloraz inteligencji aż o 15 punktów, co można porównać do efektów długotrwałego braku snu lub palenia marihuany!

Jak radzić sobie z multitaskingiem?

Jeśli stanowisko wymaga wielozadaniowości, zamiast szybko zapędzić się w kozi róg, próbując wykonać wszystko od razu i najlepiej jak umiemy, warto podejść do obowiązków na chłodno.

Priorytetem jest rozplanowanie zadań i utworzenie list to-do, pozwalających na uporządkowanie obowiązków. Utworzenie notatek pomoże uniknąć zapomnienia istotnych szczegółów, a pogrupowanie zadań według ich podobieństwa zwiększy szanse na ich skuteczne wykonanie. Lepiej nie łapać kilku srok za ogon – rozpoczęte zadania trzeba skończyć, bo to zwiększy motywację i wprawi nas w poczucie dobrze wykonanej pracy.

Równowaga i koncentracja

Zadbaj o work-life balance, by uniknąć wypalenia zawodowego. Regularny odpoczynek, kontakty z bliskimi i wyznaczanie wyraźnych granic między pracą a życiem prywatnym to podstawa. Unikaj rozpraszaczy, takich jak media społecznościowe czy telewizja, podczas wykonywania obowiązków. Skupienie się na jednym zadaniu w danym momencie pozwoli ci lepiej pracować.

Wielozadaniowość bywa wyzwaniem, jednak solidna strategia i rozplanowanie obowiązków powinny znacznie ułatwić zarządzanie pracą i poprawić jej efektywność.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.