Do Kolei Mazowieckich trafi 11 nowoczesnych pociągów elektrycznych FLIRT. To efekt umowy z firmą Stadler Polska, obejmujących zakup łącznie 75 pojazdów za blisko 5 mld złotych.
Podpisana właśnie umowa jest ostatnią z rekordowego projektu w historii mazowieckiego przewoźnika. Poza samymi pojazdami, obejmuje ona również szkolenia pracowników z ich obsługi. W marcu bieżącego roku zakupiono 14 takich pociągów za ponad 905 mln złotych.
Skala zakupów robi wrażenie. Podpisana umowa domyka projekt, który zakłada dostawę łącznie 75 nowoczesnych pociągów FLIRT. Całkowity koszt tej operacji to zawrotna kwota ponad 4,8 miliarda złotych. Ale to nie wszystko.
Oprócz kontraktu ze Stadlerem, park taborowy KM wzbogaci się też o 26 pojazdów zakupionych przez samorząd województwa (w tym szynobusy spalinowe).
– Będą to pojazdy lekkie, szybkie, nowoczesne, dobrze wyposażone. Będą jeździły nawet 160 kilometrów na godzinę – mówił nam Robert Stępień, Dyrektor Generalny Kolei Mazowieckich.
Na efekty nie trzeba będzie czekać latami. Pierwsze z nowych pociągów mają wyjechać na tory w kwietniu 2026 roku. Wszystkie zamówione FLIRT-y mają zostać dostarczone do końca 2027 roku. Pojazdy powstaną w zakładzie Stadlera w Siedlcach. Obecnie 25 maszyn jest już na etapie produkcji i testów.
– Część pociągów już uczestniczy od kilku miesięcy w procesie homologacji. Planujemy ją zakończyć w marcu, aby w kwietniu pierwsze pociągi wyjechały na tory – podkreśla Radosław Banach, Prezes Zarządu Stadler Polska.
Największa flota w Polsce
Inwestycja została zrealizowana dzięki ogromnemu wsparciu z Unii Europejskiej (m.in. z KPO i funduszy dla Mazowsza). Po zakończeniu dostaw Koleje Mazowieckie będą dysponować łącznie 146 pojazdami typu FLIRT. Będzie to największa tego typu jednolita flota w całej Polsce.




