Dziś oficjalnie zakończyła się jedna z największych inwestycji kolejowych w stolicy. Od rana pasażerowie mogą korzystać z nowoczesnego tunelu pod Dworcem Zachodnim. Podziemne przejście połączyło Wolę z Ochotą i – co najważniejsze – wszystkie perony stacji.
Cała inwestycja pochłonęła 2,5 mld złotych. Projekt przebudowy powstał i został przygotowany w latach 2016–2018, a właściwe roboty budowlane ruszyły wiosną 2020 r.
Dziś punktualnie o godzinie 12:00 nastąpiło symboliczne otwarcie, które skończyło tę wieloletnią przebudowę stacji. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele wykonawcy, PKP Polskich Linii Kolejowych oraz minister infrastruktury.
Podziemna część dworca to nie tylko korytarze. Do dyspozycji podróżnych oddano ponad 5300 mkw. powierzchni komercyjnej. W sąsiedztwie kas biletowych i poczekalni działa 26 punktów usługowych – w tym sklepy, kawiarnie i strefa gastronomiczna.
Śmiało można zapomnieć o starym, wąskim i dusznym korytarzu sprzed lat. Nowe przejście podziemne jest długie, szerokie, jasne i – co podkreślają pierwsi podróżni – bardzo nowoczesne.
– To przejście było wąskie, ciemne, duszne. Nie można było się nim przecisnąć, a teraz zmieści się tu nawet Dreamliner – i o to chodziło – mówił minister minister infrastruktury, Dariusz Klimczak.




Tunel będzie tętnić życiem
Tunel pełni funkcję dworcowego centrum. W środku znalazły się nie tylko ciągi komunikacyjne, ale także kasy biletowe, wygodne poczekalnie i kilkadziesiąt lokali użytkowych (sklepy i punkty usługowe).
Co najważniejsze dla pasażerów – podziemnym przejściem dojdziemy teraz do wszystkich 9 peronów. Również do oddalonego peronu numer 9 (dawniej peron 8), do którego dotarcie bywało wcześniej wyzwaniem.
Nasz dziennikarz Marcin Kargol rozmawiał na miejscu z Kacprem Szmitką z kanału Awizonosz, który jest pod wrażeniem tej inwestycji.
– Jest 9 peronów, są schody ruchome, windy, jest nowocześnie. Wreszcie pojawiło się sensowne przejście na peron numer 9. Przed nami jeszcze dużo ciekawych inwestycji, na pewno nie będziemy się nudzili przez najbliższe lata – mówił Szmitka.
Warto przypomnieć, że część tramwajowa inwestycji (przystanek podziemny) uzyskała pozwolenie na użytkowanie już na początku października.
Świętowanie z obwarzankiem
Z okazji otwarcia kolejarze przygotowali dla mieszkańców kilka niespodzianek. Dziś wieczorem bryła dworca zyska wyjątkową, okolicznościową iluminację. Z kolei na zmęczonych podróżą czekają darmowe przysmaki z różnych regionów Polski – w tym słynne krakowskie obwarzanki.
Otwarcie tunelu to symboliczny koniec prac budowlanych na Dworcu Zachodnim.






Kolejne prace już w planach
PKP Polskie Linie Kolejowe nie zwalniają tempa, jeśli chodzi o inwestycje w Warszawie i okolicach – rozpoczęły się prace przy modernizacji linii otwockiej, wybierany jest też projektant nowej Warszawy Wschodniej. Ponadto, powoli do końca zmierza budowa podziemnego przystanku tramwajowego.
– Tutaj na Dworcu Zachodnim budujemy pierwszy podziemny przystanek tramwajowy, żeby ta linia mogła połączyć się z koleją. Już w II połowie 2026 roku tramwaj z dworca ruszy – przekonywał prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.




