Koniec przebudowy Dworca Zachodniego. Nowy tunel oficjalnie otwarty dla pasażerów [GALERIA]

fot. Marcin Kargol/Radio Kolor

Dziś oficjalnie zakończyła się jedna z największych inwestycji kolejowych w stolicy. Od rana pasażerowie mogą korzystać z nowoczesnego tunelu pod Dworcem Zachodnim. Podziemne przejście połączyło Wolę z Ochotą i – co najważniejsze – wszystkie perony stacji.

Cała inwestycja pochłonęła 2,5 mld złotych. Projekt przebudowy powstał i został przygotowany w latach 2016–2018, a właściwe roboty budowlane ruszyły wiosną 2020 r.

Dziś punktualnie o godzinie 12:00 nastąpiło symboliczne otwarcie, które skończyło tę wieloletnią przebudowę stacji. W uroczystości wzięli udział przedstawiciele wykonawcy, PKP Polskich Linii Kolejowych oraz minister infrastruktury.

Podziemna część dworca to nie tylko korytarze. Do dyspozycji podróżnych oddano ponad 5300 mkw. powierzchni komercyjnej. W sąsiedztwie kas biletowych i poczekalni działa 26 punktów usługowych – w tym sklepy, kawiarnie i strefa gastronomiczna.

Śmiało można zapomnieć o starym, wąskim i dusznym korytarzu sprzed lat. Nowe przejście podziemne jest długie, szerokie, jasne i – co podkreślają pierwsi podróżni – bardzo nowoczesne.

To przejście było wąskie, ciemne, duszne. Nie można było się nim przecisnąć, a teraz zmieści się tu nawet Dreamliner – i o to chodziło – mówił minister minister infrastruktury, Dariusz Klimczak.

Tunel będzie tętnić życiem

Tunel pełni funkcję dworcowego centrum. W środku znalazły się nie tylko ciągi komunikacyjne, ale także kasy biletowe, wygodne poczekalnie i kilkadziesiąt lokali użytkowych (sklepy i punkty usługowe).

Co najważniejsze dla pasażerów – podziemnym przejściem dojdziemy teraz do wszystkich 9 peronów. Również do oddalonego peronu numer 9 (dawniej peron 8), do którego dotarcie bywało wcześniej wyzwaniem.

Nasz dziennikarz Marcin Kargol rozmawiał na miejscu z Kacprem Szmitką z kanału Awizonosz, który jest pod wrażeniem tej inwestycji.

Jest 9 peronów, są schody ruchome, windy, jest nowocześnie. Wreszcie pojawiło się sensowne przejście na peron numer 9. Przed nami jeszcze dużo ciekawych inwestycji, na pewno nie będziemy się nudzili przez najbliższe lata – mówił Szmitka.

Warto przypomnieć, że część tramwajowa inwestycji (przystanek podziemny) uzyskała pozwolenie na użytkowanie już na początku października.

Świętowanie z obwarzankiem

Z okazji otwarcia kolejarze przygotowali dla mieszkańców kilka niespodzianek. Dziś wieczorem bryła dworca zyska wyjątkową, okolicznościową iluminację. Z kolei na zmęczonych podróżą czekają darmowe przysmaki z różnych regionów Polski – w tym słynne krakowskie obwarzanki.

Otwarcie tunelu to symboliczny koniec prac budowlanych na Dworcu Zachodnim.

Kolejne prace już w planach

PKP Polskie Linie Kolejowe nie zwalniają tempa, jeśli chodzi o inwestycje w Warszawie i okolicach – rozpoczęły się prace przy modernizacji linii otwockiej, wybierany jest też projektant nowej Warszawy Wschodniej. Ponadto, powoli do końca zmierza budowa podziemnego przystanku tramwajowego.

Tutaj na Dworcu Zachodnim budujemy pierwszy podziemny przystanek tramwajowy, żeby ta linia mogła połączyć się z koleją. Już w II połowie 2026 roku tramwaj z dworca ruszy – przekonywał prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.