Systematyzacja pojęć – laweta, autolaweta, lora
Mianem lawety określa się przyczepę, która służy do przewozu samochodów. Autolaweta to pojazd o takim samym zastosowaniu, ale specjalistyczna platforma jest w nim częścią integralną pojazdu. Lora (lohra) to potoczna nazwa autotransportera, czyli lawety, która jednorazowo przewozić może dużą liczbę pojazdów (nawet do 12 aut).
Lora – transport krajowy i międzynarodowy
Autotransporterów używa się zarówno w transporcie drogowym międzynarodowym, jak i krajowym. Służą między innymi do przewozu nowych samochodów z miejsca ich produkcji do punktów sprzedaży. Ponadto, z krajów Europy Zachodniej (m.in. z Niemiec, Holandii oraz Francji) lory przywożą do Polski samochody używane. Z kolei z Polski autotransporterami przewożone są samochody używane, które sprzedaje się między innymi na rynek afrykański. Zadaniem przewoźników jest dostarczenie ich do portów morskich, na przykład w niemieckim Hamburgu i belgijskiej Antwerpii. Z Polski samochody używane trafiają też na niektóre rynki azjatyckie.
Załadunek i rozładunek lory
Autotransportery wyposażone są w nowoczesne zaawansowane rozwiązania, które maksymalnie ułatwiają przeprowadzenie załadunku oraz rozładunku przewożonych samochodów. Zazwyczaj pokładami sterują siłowniki hydrauliczne. Kierowca zabezpiecza auta z poziomu parteru, a pokłady górne są wznoszone po dokonaniu czynności zabezpieczających. Szacuje się, że w przypadku dziesięciu samochodów załadunek nie powinien przekroczyć godziny.
Kierowca autotransportera – wymagania
W przypadku kierowcy lory wymagane jest legitymowanie się prawem jazdy kategorii C+E. Uprawnia ono do kierowania pojazdami ciężarowymi z naczepą albo przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) powyżej 3,5 tony. Kierowca musi posiadać również kartę kierowcy do tachografu cyfrowego oraz ukończyć kurs, który daje świadectwo kwalifikacji zawodowej. W przypadku, gdy od ukończenia kursu minęło 5 lat, kierowca ma obowiązek odbyć szkolenie okresowe. Wymagane jest posiadanie aktualnych badań lekarskich i psychologicznych. W przypadku lawety lub autolawety o DMC do 3,5 tony wystarczające jest posiadanie podstawowego prawa jazdy kategorii B.
Prowadzenie lory – predyspozycje
Spełnienie wymagań formalnych do prowadzenia lory nie jest warunkiem wystarczającym. To bardzo odpowiedzialna praca, która wymaga określonych predyspozycji i umiejętności. Pracodawcy na stanowisko kierowcy autotransportera chcą zazwyczaj zatrudniać jedynie osoby z doświadczeniem w pracy kierowcy zawodowego. Transport samochodów lorą wymaga dużej odporności na stres i dobrej kondycji fizycznej organizmu. Kierowca powinien być opanowany, cierpliwy i mieć nienaganną zdolność koncentracji. Powinien też cechować się dobrym refleksem i rozwagą w ocenie warunków panujących na drodze. Musi potrafić odpowiednio zabezpieczyć ładunek i umieć szybko wychwycić ewentualne nieprawidłowości w zakresie prowadzenia się pojazdu.
Ile zarabia kierowca lory?
Najlepiej wynagradzani są kierowcy, którzy pracują w ruchu międzynarodowym. Zgodnie z informacjami podawanymi przez pracodawców, którzy poszukują kierowców autotransportera na najpopularniejszych w Polsce serwisach ogłoszeniowych, oferowane zarobki sytuują się w widełkach około 9.000 – 20.000 zł brutto. Kierowca lory do transportu samochodów może też w większości przypadków liczyć na stabilne zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę. W zależności od pracodawcy i indywidualnie ustalonych warunków różne są kwoty, które kierowcy zarabiają w ramach umowy o pracę oraz w ramach umów dodatkowych, bo wynagrodzenie jest często dwuskładnikowe.
ARTYKUŁ SPONSOROWANY