Manewry parkowania zaliczają się najważniejszych, jakie musi znać kierowca. Jednocześnie są one jednymi z najbardziej stresujących elementów praktycznego egzaminu na prawo jazdy. Tymczasem nie należy się ich bać, lecz przyswoić sobie kilka umiejętności stanowiących klucz do sukcesu.
Kurs prawa jazdy – najlepiej w dobrej szkole, takiej jak https://poldek.pl/kursy/prawa-jazdy/kat-b/ – ma za zadanie przekazać umiejętności, które będą niezbędne podczas zadawania egzaminu na prawo jazdy i oczywiście poruszania się samochodem po drogach publicznych. Zaliczają się do nich manewry parkowania równoległego, prostopadłego i skośnego. Wielu kandydatów boi się porażki podczas ich wykonywania. Tymczasem można jej łatwo uniknąć, stosując kilka sprawdzonych sposobów.
Zrozumienie geometrii parkowania i przećwiczenie manewru
Kluczowym czynnikiem, który sprawi, że z powodzeniem zaliczymy ten element egzaminu na prawo jazdy, jest poznanie, czym jest manewr parkowania i oczywiście przećwiczenie go. W tym celu należy zrozumieć geometrię parkowania. Najlepiej jest sobie wyobrazić, że samochód to duży prostokąt, który trzeba umieścić w wyznaczonym miejscu. Następnie należy jak najwięcej ćwiczyć manewr parkowania na różnych rodzajach parkingów – pomoże to dobrze wyczuć pojazd egzaminacyjny. Konieczne jest też nauczenie się oceniania odległości i gabarytów auta. Należy również zapoznać się z punktami odniesienia w samochodzie egzaminacyjnym. Przykładowo, kiedy w lusterku bocznym widać początek miejsca parkingowego na wysokości słupka B, jest to dobry moment na rozpoczęcie skrętu.
Technika lusterek
Podstawą wykonywania manewru parkowania na egzaminie jest prawidłowe korzystanie z lusterek. Na przykład, parkując równolegle, korzystać trzeba z lusterka bocznego po stronie, po której się parkuje – pomoże to ocenić odległość od krawężnika i innych pojazdów.
Podstawą techniki korzystania z lusterek podczas egzaminu jest następująca sekwencja:
1) dokładne ustawienie i sprawdzenie wszystkich lusterek przed rozpoczęciem manewru – powinny one pokazywać całe otoczenie pojazdu;
2) skupienie się podczas cofania na lusterku bocznym po stronie parkowania;
3) skorzystanie z lusterka wstecznego przy końcowym ustawieniu.
Prawidłowe ustawienie pojazdu przed manewrem
Jeszcze przed rozpoczęciem parkowania na egzaminie trzeba odpowiednio ustawić samochód – to połowa sukcesu. Przy parkowaniu równoległym należy go ustawić równolegle do pojazdu, za którym będzie się zaparkowało, w odległości około jednego metra od niego. Tylne koło auta egzaminacyjnego powinno znaleźć się na wysokości tylnego zderzaka zaparkowanego pojazdu.
Przy parkowaniu prostopadłym trzeba zatrzymać się około półtora metra od linii miejsc parkingowych, ustawiając samochód pod kątem czterdziestu pięciu stopni. Dzięki temu można swobodnie manewrować i precyzyjnie wjechać w miejsce parkingowe.
Odpowiednia prędkość
Manewru parkowania na egzaminie nie należy wykonywać zbyt szybko, gdyż może to doprowadzić do utraty kontroli i niedokładności. Z kolei zbyt niska prędkość niepotrzebnie wydłuża całą czynność. Powinno się więc znaleźć złoty środek. W tym celu dobrą opcją jest stosowanie techniki „pełzania” samochodu. Polega ona na stopniowym puszczaniu pedału sprzęgła przy wciśniętym hamulcu, aż auto zacznie się powoli poruszać – w ten sposób osiąga się idealną prędkość parkowania na egzaminie. Warto też pamiętać, że liczy się nie czas, a dokładność, lepiej jest więc parkować wolniej, lecz precyzyjnie i oczywiście bezpiecznie.
Ruchy kierownicą
Kluczowa podczas parkowania jest rzecz jasna umiejętność precyzyjnego poruszania kierownicą. Pamiętać należy, iż przy niewielkich prędkościach koła samochodu skręcają bardziej niż przy szybkiej jeździe, toteż kierownicą poruszać trzeba w sposób płynny i kontrolowany.
Konkretne rodzaje parkowania wymagają różnych technik poruszania kierownicą. W przypadku parkowania równoległego wykonać należy pełen obrót w stronę krawężnika, a potem stopniowo prostować. Przy parkowaniu prostopadłym niezbędny jest delikatny skręt w stronę miejsca parkingowego i kontrowanie przy wjeżdżaniu w nie. Z kolei parkowanie skośne wymaga lekkiego skrętu w kierunku miejsca parkingowego, po czym utrzymywania stałego kąta podczas wjazdu.
Parkowanie wydawać się może kandydatom na kierowców trudnym manewrem, w praktyce jednak wcale takie nie jest. Sukces sprowadza się do jego odpowiedniego przećwiczenia, uważnego korzystania z lusterek, oceny odległości, dokładności i doboru odpowiedniej prędkości.
Powodzenia!