Procesująca urbanizacja przestrzeni znacząco wpływa na zanieczyszczenie hałasem, co niesie za sobą skutki zdrowotne i środowiskowe. Dziś, 25 kwietnia, przypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, dlatego przyjrzeliśmy się kilku zagadnieniom.
Hałas to drugie (po złym stanie powietrza) zanieczyszczenie środowiskowe w Europie. Jego głównymi źródłami są obiekty przemysłowe, ruch drogowy, kolejowy i lotniczy, ale nie tylko, o czym opowiedział Filip Pietrzak ze Stowarzyszenia „Miasto Jest Nasze”.
Na myśl przychodzi również tunel na Wisłostradzie gdzie znajduje się „najgłośniejszy przystanek w Polsce”. Hałas generowany przez samochody i wielokrotnie odbijany od ścian jest porównywany do startu silnika samolotu.
Hałas i wibracje, jakie od niego powstają, przyczyniają się do pogorszenia stanu środowiska przyrodniczego. Zakłócają naturalny spokój, zmieniają zachowania zwierząt, co skutkuje np. zmianą siedlisk oraz zmniejszaniem liczby składanych jaj.
Za próg szkodliwości uznaje się poziom 65 dB, czyli takie natężenie dźwięków, jakie generuje np. ruch uliczny. Nadmierny hałas może prowadzić do rozdrażnienia, powodować stres, zakłócać sen i wypoczynek, a także być przyczyną chorób układu krążenia.
Ucieczka
Warszawa to ogromne miasto, w którym generowany jest duży hałas. Na akustycznej mapie miasta możemy zauważyć, że najwięcej hałasu doświadczymy przy ulicach. Gdzie jednak można od niego odpocząć? O to warszawiaków zapytała nasza reporterka, Maja Gasperowicz.
Zapobieganie
Niestety stolica jest mocno zaniedbana, jeśli chodzi o ochronę przed szkodliwym hałasem. Władze miasta zdają się nie podejmować skutecznych działań, aby minimalizować głośne dźwięki w Warszawie. Przedłuża się także realizacja niektórych projektów mających minimalizować hałas w różnych miejscach lub są one po prostu odrzucane, o czym mówił członek Stowarzyszenia „Miasto Jest Nasze”.
Aby zapobiegać dużemu hałasowi w Warszawie, potrzebne jest przeprowadzenie kompleksowych i skutecznych działań ze strony władz miasta. Na rynku pojawiają się także narzędzia, które ułatwiają monitorowanie poziomu hałasu, tłumaczy Filip Pietrzak.
Wprowadzenie takich rozwiązań mogłoby przyczynić się do zmniejszenia smogu akustycznego.
Ekrany akustyczne przy POW
Przy okazji Międzynarodowego Dnia Świadomości Zagrożenia Hałasem sprawdziliśmy, na jakim etapie jest planowana budowa ekranów akustycznych wzdłuż Południowej Obwodnicy Warszawy.
Na odcinku drogi ekspresowej S2 Wał Miedzeszyński — ulica Cygańska trwają prace projektowe. Ekrany pojawią się w miejscach, w których występują okresowe przekroczenia norm hałasu.
– mówi rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Szymon Piechowiak.
Na nieco innym etapie jest odcinek S2 węzeł Puławska — Wał Miedzeszyński oraz ulica Cygańska — węzeł Lubelska.
Ekrany akustyczne w tym miejscu były bardzo oczekiwane przez okolicznych mieszkańców.