Młodzież ryzykuje życiem na hulajnogach elektrycznych. Statystyki są przerażające

fot. Canva.com

W internecie coraz większą popularność zdobywa trend, który niepokoi zarówno rodziców, jak i lekarzy. Pod hasłem „Nie ma wrażeń bez obrażeń” młodzież publikuje nagrania, na których wykonuje ekstremalne i często skrajnie niebezpieczne manewry na hulajnogach elektrycznych. A to prowadzi do rekordowej ilości wypadków, w tym także tych śmiertelnych.

Na filmach widać, jak młodzi ludzie pędzą na hulajnogach z ogromnymi prędkościami – często bez kasków czy ochraniaczy. W sieci pojawiają się nawet poradniki, jak usunąć fabryczne ograniczniki prędkości, co pozwala rozpędzić hulajnogę do ponad 70 km/h.

Przy prędkości nawet 50 km/h, jeśli małe kółko hulajnogi natrafi na kamyk, pojazd wpada w takie turbulencje, jak motocykl jadący 160 km/h. Użytkownik nie ma wtedy żadnych szans na utrzymanie równowagi. Prawie połowa dzieci, które trafiają do nas z urazami głowy i złamaniami, to ofiary wypadków na hulajnogach. Tylko w naszym szpitalu to 7–8 pacjentów tygodniowo – wyjaśnia Mateusz Struś, asystent z Oddziału Neurochirurgii Dziecięcej w Dziecięcym Szpitalu Klinicznym WUM.

Statystyki mówią same za siebie

Jak informuje Meditrans, liczba wypadków z udziałem rowerzystów i użytkowników hulajnóg rośnie w zastraszającym tempie. Od 1 do 20 lipca w regionie operacyjnym Meditransu doszło do 76 wypadków z ich udziałem. W czerwcu było ich aż 99, a od stycznia do maja – 162.

Mówił Radiu Kolor Piotr Owczarski z Meditrans. Prawidłowo założony kask pochłania do 70% energii kinetycznej uderzenia, a więc daje nam dużą gwarancję aby obrażenia po wypadku były zdecydowanie mniejsze.

Źródło: Facebook/Meditrans

Nowe przepisy ograniczą wypadki?

Dzieci do 16. roku życia będą musiały nosić kaski podczas jazdy na rowerze i hulajnodze elektrycznej – zapowiedział swego czasu minister infrastruktury Dariusz Klimczak. Nowy przepis ma zostać wprowadzony do ustawy o ruchu drogowym.

Uchwałę w tej sprawie jednogłośnie przyjęła Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Minister podkreślił, że podobne przepisy obowiązują już w wielu krajach Unii Europejskiej. Niektórzy postulują o wprowadzenie przepisu, który ustala minimalny wiek na legalne poruszanie się tymi pojazdami, podobnie jak w przypadku samochodów – 18 lat.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.