Warszawa w ramach swojej polityki bezpieczeństwa na ulicach co roku buduje nowe sygnalizacje świetlne, montuje oświetlenie na przejściach dla pieszych, instaluje progi zwalniające, azyle dla pieszych i wprowadza inne formy uspokojenia ruchu.
Te działania mają odzwierciedlenie w statystykach. Ubiegły rok był najbezpieczniejszy, od kiedy zbiera się dane o ofiarach wypadków, czyli od 40 lat. W 2022 roku na stołecznych ulicach zginęły 33 osoby. To trzykrotnie mniej niż w 2013 oku i blisko dziesięciokrotnie mniej niż na początku lat 90.
W ubiegłym roku w wypadkach w Warszawie zginęło 16 pieszych, czyli najmniej w historii. A 8 śmiertelnych ofiar wypadków – w tym pięcioro pieszych – od stycznia do czerwca 2023 r. to dwukrotnie mniej, niż przed rokiem – zaznacza Ratusz.
W Warszawie każdego roku doświetlane są przejścia dla pieszych, łącznie oświetlenie zamontowano na 1759 z nich. W 2022 r. doświetlonych zostało 299 przejść. W 2023 roku takie poprawiające bezpieczeństwo zmiany przejdzie kolejne 322 z nich. Oprócz tego w 2022 roku ZDM przeprowadził budowę lub remont sygnalizacji świetlnych na 35 skrzyżowaniach i przejściach dla pieszych – w różnych częściach miasta. W 2023 roku, w 12 miejscach, planowany jest montaż nowej sygnalizacji świetlnej. Taką infrastrukturę zyska przejście dla pieszych przez pl. Trzech Krzyży (jedno z ostatnich w stolicy wielopasmowych przejść bez niej), przejścia na ul. Kondratowicza czy skrzyżowanie ulic Krasińskiego i Wybrzeże Gdyńskie. Zmiany przechodzą także zebry, które są regularnie przebudowywane tak, by zwiększyć bezpieczeństwo pieszych.
Miasto przygotowało raport BRD, w którym przedstawiło szczegółowe dane dotyczące bezpieczeństwa na drogach, udostępniło także mapę wypadków w Warszawie. Jak wynika z danych, piesi to wciąż najliczniejsza grupa ofiar wypadków drogowych w Warszawie, ale statystyki z roku na rok są coraz lepsze.