Nie będzie nowych samochodów spalinowych? Czym będziemy jeździć?

fot. Canva

Zgodnie z unijnym rozporządzeniem od 2035 roku nowe samochody nie mogą emitować CO2. Większość koncernów już opracowała szczegółowe strategie dotyczące wycofania pojazdów spalinowych z produkcji.

Unia Europejska wprowadziła przepisy, które muszą być przestrzegane nie tylko przez użytkowników dróg, ale przede wszystkim przez producentów samochodów. Zgodnie z nimi po 2035 roku na terenie UE będzie można produkować jedynie samochody zeroemisyjne.

Volvo wiedzie prym

Niektóre marki szybciej dostosowują się do tych wymagań. Szwedzki koncern Volvo zakończył produkcję samochodów z silnikami diesla. Niedawno z taśmy produkcyjnej zjechały ostatnie modele V60 i XC90 z silnikami wysokoprężnymi.

Problemem jest to, że paliwa „e-fuels” nie są jeszcze dostępne komercyjnie. Nie wiadomo także, kiedy będą one dostępne na szeroką skalę, ponieważ wciąż pozostają w fazie badań. 

Nie będzie już samochodów spalinowych?

Francuski producent DS Automobiles w 2024 roku kończy produkcję silników spalinowych w Europie. Lancia również w tym roku rozpoczyna przechodzenie na produkcję samochodów elektrycznych. Marka premium, Lexus, od 2025 roku przestawi się na produkcję pojazdów elektrycznych nie tylko w Europie, ale także w Chinach i Ameryce Północnej. Brytyjski Jaguar również planuje wkrótce przeprowadzić rewolucję silnikową, począwszy od rynków europejskich.

W 2026 roku do grona europejskich producentów e-samochodów dołączy niemieckie Audi. Amerykański Ford Motor Company przestawia się najpierw na produkcję pojazdów hybrydowych, a od 2030 roku produkowane będą jedynie „elektryki”. W 2027 roku włoska Alfa Romeo skoncentruje się na produkcji samochodów elektrycznych w swoich zakładach w Europie, Stanach Zjednoczonych i Chinach. Z kolei Fiat planuje zakończyć produkcję aut spalinowych między 2027 a 2030 rokiem.

Citroën i Opel żegnają się z tradycyjną motoryzacją

Od 2028 roku Citroën oraz niemiecki Opel będą produkować wyłącznie pojazdy elektryczne. Do 2030 roku japońska Honda planuje wprowadzić 30 nowych modeli e-samochodów, jednak w pełni z produkcji aut spalinowych ma wycofać się najwcześniej dopiero w 2040. 

Volkswagen planuje przejść na produkcję aut zeroemisyjnych do 2033 roku. Natomiast Dacia, GM, Hyundai, Kia i Skoda raczej nie zamierzają wyprzedzać przepisów, dlatego na produkcję pojazdów elektrycznych w pełni przedstawią się od 2035.

Nie wszyscy producenci ogłosili jasne plany i daty wycofania się z produkcji samochodów spalinowych. BMW przewiduje jednak, że do 2030 roku połowę ich produkcji będą stanowiły auta elektryczne. Renault planuje, że do 2030 roku 90 proc. ich produkcji w Europie to będą samochody elektryczne, podczas gdy dla Porsche będzie to 80 proc. Niektóre marki, jak Lamborghini, Mazda, Mitsubishi czy Toyota, nie złożyły jeszcze konkretnych deklaracji.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.