Zgodnie z unijnym rozporządzeniem od 2035 roku nowe samochody nie mogą emitować CO2. Większość koncernów już opracowała szczegółowe strategie dotyczące wycofania pojazdów spalinowych z produkcji.
Unia Europejska wprowadziła przepisy, które muszą być przestrzegane nie tylko przez użytkowników dróg, ale przede wszystkim przez producentów samochodów. Zgodnie z nimi po 2035 roku na terenie UE będzie można produkować jedynie samochody zeroemisyjne.
Volvo wiedzie prym
Niektóre marki szybciej dostosowują się do tych wymagań. Szwedzki koncern Volvo zakończył produkcję samochodów z silnikami diesla. Niedawno z taśmy produkcyjnej zjechały ostatnie modele V60 i XC90 z silnikami wysokoprężnymi.
Problemem jest to, że paliwa „e-fuels” nie są jeszcze dostępne komercyjnie. Nie wiadomo także, kiedy będą one dostępne na szeroką skalę, ponieważ wciąż pozostają w fazie badań.
Nie będzie już samochodów spalinowych?
Francuski producent DS Automobiles w 2024 roku kończy produkcję silników spalinowych w Europie. Lancia również w tym roku rozpoczyna przechodzenie na produkcję samochodów elektrycznych. Marka premium, Lexus, od 2025 roku przestawi się na produkcję pojazdów elektrycznych nie tylko w Europie, ale także w Chinach i Ameryce Północnej. Brytyjski Jaguar również planuje wkrótce przeprowadzić rewolucję silnikową, począwszy od rynków europejskich.
W 2026 roku do grona europejskich producentów e-samochodów dołączy niemieckie Audi. Amerykański Ford Motor Company przestawia się najpierw na produkcję pojazdów hybrydowych, a od 2030 roku produkowane będą jedynie „elektryki”. W 2027 roku włoska Alfa Romeo skoncentruje się na produkcji samochodów elektrycznych w swoich zakładach w Europie, Stanach Zjednoczonych i Chinach. Z kolei Fiat planuje zakończyć produkcję aut spalinowych między 2027 a 2030 rokiem.
Citroën i Opel żegnają się z tradycyjną motoryzacją
Od 2028 roku Citroën oraz niemiecki Opel będą produkować wyłącznie pojazdy elektryczne. Do 2030 roku japońska Honda planuje wprowadzić 30 nowych modeli e-samochodów, jednak w pełni z produkcji aut spalinowych ma wycofać się najwcześniej dopiero w 2040.
Volkswagen planuje przejść na produkcję aut zeroemisyjnych do 2033 roku. Natomiast Dacia, GM, Hyundai, Kia i Skoda raczej nie zamierzają wyprzedzać przepisów, dlatego na produkcję pojazdów elektrycznych w pełni przedstawią się od 2035.
Nie wszyscy producenci ogłosili jasne plany i daty wycofania się z produkcji samochodów spalinowych. BMW przewiduje jednak, że do 2030 roku połowę ich produkcji będą stanowiły auta elektryczne. Renault planuje, że do 2030 roku 90 proc. ich produkcji w Europie to będą samochody elektryczne, podczas gdy dla Porsche będzie to 80 proc. Niektóre marki, jak Lamborghini, Mazda, Mitsubishi czy Toyota, nie złożyły jeszcze konkretnych deklaracji.