Niedługo ruszy drążenie tuneli metra na Karolinie

fot. R. Motyl UM Warszawa

Tarcze już prawie gotowe do drążenia tuneli metra na Bemowie. Przed nami próbny rozruch mechanizmów, ma się on odbyć za mniej więcej 2-3 tygodnie.

Tarcze są ogromne, znajdują się 30 metrów pod ziemią, ważą ponad 650 ton.

To jest ogromna podziemna fabryka, głowica tarczy, a za nią ogon tarczy – tłumaczy Bartosz Sawicki z firmy Gulermak.

fot. R. Motyl UM Warszawa

Wydajność maszyn jest ogromna, potrafią budować do 40 metrów dziennie.

Nie chodzi o rekordy, drążenie musi być bezpieczne – dodaje Bartosz Sawicki.

Firma Gulermak zajmuje się budową bemowskiego odcinka II linii metra. Jeśli wszystkie testy wypadną dobrze to właściwe drążenie tuneli ruszy w połowie sierpnia.

Dzisiaj w sposób spektakularny chcemy pokazać, jak zaczyna się praca nad trzema ostatnimi stacjami na bemowskim odcinku drugiej linii metra. Powinien być gotowy w 2026 roku. W ten sposób zakończymy budowę linii M2, a kolejne trzy stacje – Lazurowa, Chrzanów i Karolin – dołączą do sieci metra, która będzie liczyła wówczas 46 km – z 42 stacjami. Sukcesywnie rozbudowujemy sieć metra w Warszawie, ponieważ komunikacja miejska to nasz absolutny priorytet. Dlatego rozpoczęliśmy już prace nad trzecią i czwartą linią – zarówno jeżeli chodzi o projekt w przypadku trzeciej linii, jak również prace koncepcyjne – w przypadku czwartej linii – powiedział prezydent Rafał Trzaskowski podczas konferencji prasowej na stacji metra.

Tak duże inwestycje, jak budowa kolejnych stacji i linii metra nie mogą się jednak obejść bez wsparcia funduszami unijnymi.

Obecnie projekt budowy metra jest oceniany w Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jeżeli pomyślnie przejdzie ten proces, to z Unii Europejskiej popłyną do Warszawy spore fundusze – aż 1 miliard 125 milionów zł dofinansowania na rozbudowę metra, na co czekają wszyscy warszawiacy – mówiła Agnieszka Marciniak z CUPT. 

Mieszkańcy Bemowa nie powinni odczuwać większego dyskomfortu podczas pracy tarcz, jedynie w nocy będzie można usłyszeć bardzo ciche dźwięki.

Tarcze dużego kalibru

Na stacji metra Karolin konfigurowane są systemy obu tarcz TBM, czyli elementy mechaniczne, elektroniczne i hydrauliczne, których spójne działanie zapewni prawidłową oraz bezpieczną pracę pod ziemią. Potem przyjdzie czas na ostatnie testy urządzeń. Jeżeli zakończą się pozytywnie, tarcze będą mogły – już w sierpniu – ruszyć w drogę. Każda z nich będzie miała do pokonania ponad trzy kilometry trasy – ze stacji Karolin aż za stację Lazurowa, gdzie budowa połączy się z funkcjonującym już odcinkiem linii M2 przy stacji Bemowo.

fot. C. Warś UM Warszawa

Długość obu tuneli, które mają powstać, to: 3202 m i 3196 m. Tarcze TBM ułożą aż 3800 prefabrykowanych pierścieni. Maszyny drążące będą pracować 24 godziny na dobę – zatrzymają się jedynie w razie wymiany ostrzy tnących, koniecznych prac serwisowych na tarczy lub wystąpienia nieprzewidywalnych warunków gruntowych. Jedna tarcza waży ok. 650 ton, czyli tyle, co niemal trzy samoloty pasażerskie Boeing 787-8 Dreamliner. Z kolei waga samego koła skrawającego to 57 ton – dla porównania czołg Abrams waży 62 tony. Dlatego do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych, a pracę tarcz nadzoruje w systemie czterozmianowym 12-osobowa załoga. 

Kiedy pojedziemy metrem na Karolin?

Na prawie czterokilometrowym, bemowskim odcinku drugiej linii metra zaprojektowano trzy stacje. Stacja C3 Lazurowa powstaje po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, w przestrzeni między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację C2 Chrzanów zaplanowano pod ul. Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja C1 Karolin znajduje się pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią budowane jest zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin. 

Oddanie do użytku trzech stacji pasażerskich i stacji techniczno-postojowej planowane jest w 2026 roku.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.