Tarcze już prawie gotowe do drążenia tuneli metra na Bemowie. Przed nami próbny rozruch mechanizmów, ma się on odbyć za mniej więcej 2-3 tygodnie.
Tarcze są ogromne, znajdują się 30 metrów pod ziemią, ważą ponad 650 ton.
To jest ogromna podziemna fabryka, głowica tarczy, a za nią ogon tarczy – tłumaczy Bartosz Sawicki z firmy Gulermak.
Wydajność maszyn jest ogromna, potrafią budować do 40 metrów dziennie.
Nie chodzi o rekordy, drążenie musi być bezpieczne – dodaje Bartosz Sawicki.
Firma Gulermak zajmuje się budową bemowskiego odcinka II linii metra. Jeśli wszystkie testy wypadną dobrze to właściwe drążenie tuneli ruszy w połowie sierpnia.
Dzisiaj w sposób spektakularny chcemy pokazać, jak zaczyna się praca nad trzema ostatnimi stacjami na bemowskim odcinku drugiej linii metra. Powinien być gotowy w 2026 roku. W ten sposób zakończymy budowę linii M2, a kolejne trzy stacje – Lazurowa, Chrzanów i Karolin – dołączą do sieci metra, która będzie liczyła wówczas 46 km – z 42 stacjami. Sukcesywnie rozbudowujemy sieć metra w Warszawie, ponieważ komunikacja miejska to nasz absolutny priorytet. Dlatego rozpoczęliśmy już prace nad trzecią i czwartą linią – zarówno jeżeli chodzi o projekt w przypadku trzeciej linii, jak również prace koncepcyjne – w przypadku czwartej linii – powiedział prezydent Rafał Trzaskowski podczas konferencji prasowej na stacji metra.
Tak duże inwestycje, jak budowa kolejnych stacji i linii metra nie mogą się jednak obejść bez wsparcia funduszami unijnymi.
Obecnie projekt budowy metra jest oceniany w Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jeżeli pomyślnie przejdzie ten proces, to z Unii Europejskiej popłyną do Warszawy spore fundusze – aż 1 miliard 125 milionów zł dofinansowania na rozbudowę metra, na co czekają wszyscy warszawiacy – mówiła Agnieszka Marciniak z CUPT.
Mieszkańcy Bemowa nie powinni odczuwać większego dyskomfortu podczas pracy tarcz, jedynie w nocy będzie można usłyszeć bardzo ciche dźwięki.
Tarcze dużego kalibru
Na stacji metra Karolin konfigurowane są systemy obu tarcz TBM, czyli elementy mechaniczne, elektroniczne i hydrauliczne, których spójne działanie zapewni prawidłową oraz bezpieczną pracę pod ziemią. Potem przyjdzie czas na ostatnie testy urządzeń. Jeżeli zakończą się pozytywnie, tarcze będą mogły – już w sierpniu – ruszyć w drogę. Każda z nich będzie miała do pokonania ponad trzy kilometry trasy – ze stacji Karolin aż za stację Lazurowa, gdzie budowa połączy się z funkcjonującym już odcinkiem linii M2 przy stacji Bemowo.
Długość obu tuneli, które mają powstać, to: 3202 m i 3196 m. Tarcze TBM ułożą aż 3800 prefabrykowanych pierścieni. Maszyny drążące będą pracować 24 godziny na dobę – zatrzymają się jedynie w razie wymiany ostrzy tnących, koniecznych prac serwisowych na tarczy lub wystąpienia nieprzewidywalnych warunków gruntowych. Jedna tarcza waży ok. 650 ton, czyli tyle, co niemal trzy samoloty pasażerskie Boeing 787-8 Dreamliner. Z kolei waga samego koła skrawającego to 57 ton – dla porównania czołg Abrams waży 62 tony. Dlatego do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych, a pracę tarcz nadzoruje w systemie czterozmianowym 12-osobowa załoga.
Kiedy pojedziemy metrem na Karolin?
Na prawie czterokilometrowym, bemowskim odcinku drugiej linii metra zaprojektowano trzy stacje. Stacja C3 Lazurowa powstaje po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, w przestrzeni między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację C2 Chrzanów zaplanowano pod ul. Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja C1 Karolin znajduje się pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią budowane jest zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin.
Oddanie do użytku trzech stacji pasażerskich i stacji techniczno-postojowej planowane jest w 2026 roku.