Trwa wybór wykonawcy Warszawskiego Systemu Biletowego. Po wprowadzonych zmianach zmieni się sposób opłaty za przejazdy.
Po zmianach pasażerowie WTP będą mogli zapłacić kartą płatniczą, smartfonem, smartwatchem, aplikacją mobilną lub skasować bilet papierowy z kodem QR.
Wykonawce WSB poznamy w drugim kwartale przyszłego roku. System będzie można obsługiwać poprzez zdalny internetowy portal pasażera, aplikację mobilną czy tradycyjne kanały obsługi. Nadal będą używane Karty Miejskie oraz bilety papierowe z kodem QR.
Powstający system biletowy ma zoptymalizować koszty podróży, dostosować ceny do przebytej podróży, dodatkowo w przyszłości ma dać możliwość wprowadzenie płatności za liczbę przejechanych przystanków lub kilometrów.
Planowanie podróży również ma być łatwiejsze dzięki aplikacji i portalowi pasażera. Wystarczymy, że zaznaczymy dokąd chcemy dojechać, a system wybierze najlepszą trasę, dodatkowo ma przekazywać informacje o zmianach w komunikacji.
Jak będzie działać?
Pasażer nie będzie musiał kupować biletów w automacie. Na ekranie nowego kasownika zaznaczy wybrany bilet lub bilety i zapłaci za przejazd kartą, smartfonem lub smartwatchem, bilet zostanie przypisany cyfrowo do nośnika.
Później ma być jeszcze prościej. Wsiadając do pojazdu będzie trzeba przyłożyć jeden ze środków płatności do czytnika w kasownika, co będzie jednoznaczne z zakupem i skasowaniem biletu, następnie przy wysiadaniu, ponownie będzie trzeba przyłożyć jeden z dostępnych środków płatniczych. W ten sposób zostanie pobrana opłata za przejazd.
Rozwiązanie ma automatycznie rozliczać opłaty za przejazd po zakończeniu dnia na podstawie liczby i czasy przejazdów oraz stref taryfowych. System naliczy najkorzystniejszą dla pasażera opłatę, przy czym ostateczna opłata nie przekroczy ceny biletu 24-godzinnego.
Nowe formy płatności za przejazdy mają zostać wprowadzone na przełomie 2026/2027 roku.