Dzięki zabezpieczeniu środków na pozyskanie gruntów pod budowę trasy można było ogłosić postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji wykonawczej oraz pozyskanie zgód i pozwoleń niezbędnych do rozpoczęcia robót budowlanych.
Projektowana trasa tramwajowa na Gocław liczy około 3,6 km. Tramwaj obsłuży 60-tysięczne osiedle Gocław, które na ten moment jest pozbawione efektywnej komunikacji szynowej. Przejazd tramwajem całej trasy (od pętli Gocław do stacji metra Centrum) zajmie około 20 minut.
Dysponujemy już projektami budowalnymi nowej trasy, zatwierdzonymi projektami stałej organizacji ruchu oraz ważną decyzją środowiskową — mówi Witold Urbanowicz, rzecznik spółki.
Teraz pora na kolejny krok – ogłoszenie postępowania przetargowego na opracowanie projektów wykonawczych oraz korektę i aktualizację posiadanej dokumentacji – zaznacza Urbanowicz.
Przebieg trasy
Nowa trasa tramwajowa będzie odchodzić od istniejącej trasy w al. Waszyngtona w rejonie Kanału Wystawowego. Następnie tory będą prowadzić wzdłuż Kanału Wystawowego, wiaduktem nad al. Stanów Zjednoczonych i w rezerwie tzw. Trasy Tysiąclecia. Dalej tramwaj pojedzie w ciągu ul. Bora-Komorowskiego do pętli tramwajowo-autobusowej Gocław.
Wybudowanych zostanie sześć zespołów przystankowych z 14 nowymi platformami, most tramwajowo-pieszo-rowerowy nad Kanałem Wystawowym, trzy kładki pieszo-rowerowe nad Kanałem Wystawowym oraz wiadukt nad obniżoną do poziomu -1 al. Stanów Zjednoczonych (Trasa Łazienkowska).

Zielono wokół tramwajów
Ważnym elementem inwestycji będzie zieleń. Projekty budowlane zakładają nasadzenie co najmniej 320 drzew, blisko 7000 krzewów ozdobnych oraz 6660 bylin. Ok. 2,6 km nowej trasy będzie stanowić zielone torowisko.
Przygotowania do realizacji trasy tramwajowej są koordynowane z innymi miejskimi inwestycjami – w tym z powstającymi projektami przebudowy trasy tramwajowej w al. Waszyngtona na odcinku od ronda Waszyngtona do ronda Wiatraczna oraz z budową linii metra M3 Stadion Narodowy – Gocław.