Na stacjach i w tunelach metra linii M1 rozpoczyna się wymiana oświetlenia na nowoczesne i energooszczędne. Urządzenia z początków budowy metra zastąpią LED-owe lampy. Prace wymagają wyłączenia z ruchu – w kolejne weekendy w lutym i marcu – południowego odcinka trasy. Na czas prac uruchomiona zostanie komunikacja zastępcza.
W lutym rozpocznie się wymiana oświetlenia na stacji metra Kabaty wraz z przyległymi tunelami. Do zdemontowania i zamontowania na stacji oraz w tunelach od Kabat do Imielina jest ponad 7 tysięcy opraw oświetleniowych.
Wymienić trzeba także okablowanie, system zabezpieczeń i sterowania. Montaż pierwszych urządzeń już się rozpoczął. Duża część tych prac wymaga wyłączenia zasilania i wstrzymania ruchu pociągów, dlatego będą prowadzone w godzinach nocnych (podczas przerw w kursowaniu) oraz weekendy. Metro będzie wtedy kursowało na skróconej trasie, uruchomiona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa.
Zmiany w kursowaniu metra M1
W lutym w soboty i niedziele (1–2, 8–9, 15–16 lutego) pociągi metra będą kursowały między stacją Młociny a Wilanowska, przy czym kursy w noce z piątków na soboty będą realizowane normalnie. Autobusy linii zastępczej ZM1 będą jechały po trasie metra z Kabat do pętli przy stacji metra Wilanowska (al. KEN, al. Harcerzy Rzeczypospolitej i Rolną).
Także autobusy linii 710 i 742 dojadą do metra Wilanowska – z ulicy Wąwozowej pojadą w al. KEN i dalej jak ZM1. Trasa autobusów linii 217 zostanie zmieniona – będą kursowały między Natolinem Północnym a metrem Wilanowska bez dojazdu do stacji metra Imielin.
W ostatni weekend lutego, a także w kolejne marcowe soboty i niedziele (22–23 lutego; 1–2, 8–9, 15–16, 22–23 marca) trasa metra także będzie krótsza, ale pociągi pojadą w głąb Ursynowa – będą kursowały między stacją Młociny a Stokłosy. Kursy w noce z piątków na soboty będą realizowane normalnie. Aleją KEN, między stacjami Kabaty a Ursynów pojadą autobusy linii zastępczej ZM1.
Dodatkowo w al. KEN zostaną skierowane autobusy linii 710 i 742 – z ulicy Wąwozowej pojadą do pętli Ursynów Południowy, w pobliżu stacji metra Stokłosy. Autobusy linii 217 będą jeździły między Natolinem Północnym a metrem Wilanowska.
Nowoczesna technologia
Oprawy oświetleniowe oraz cała instalacja oświetleniowa zainstalowane na tym odcinku I linii metra mają tyle lat co samo metro. Intensywna eksploatacja spowodowała ich zużycie – mechanicznie i elektrycznie. Skutkuje zmniejszeniem strumienia świetlnego oraz pogorszeniem pozostałych parametrów, takich jak np. równomierność oświetlenia, barwa światła itd.
Nowe oświetlenie wykonane zostanie w energooszczędnej technologii LED – takie lampy zużywają ok. 10 razy mniej energii niż tradycyjne żarówki, dając przy tym większy strumień świetlny. W projekcie uwzględniono także współczesne przepisy przeciwpożarowe i zaprojektowano nowe, niepalne i nierozprzestrzeniające ognia okablowanie.