Tramwaje Warszawskie podpisały dwie umowy pożyczki z Krajowego Planu Odbudowy na łączną kwotę ponad 2 miliardów złotych. Dzięki tym środkom stolica zmodernizuje torowiska, zazieleni kolejne odcinki tras, kupi nowe tramwaje i wyremontuje część obecnego taboru. Do 2030 roku powstaną też dwie długo wyczekiwane linie – na Gocław i Zieloną Białołękę.
To unijna, niskooprocentowana pożyczka, która zostanie przeznaczona na rozwój komunikacji tramwajowej w stolicy – budowę nowych tras, zakup taboru i modernizację istniejącej infrastruktury.
Nowe linie na Gocław i Zieloną Białołękę
Największą część środków miasto wyda na budowę dwóch nowych linii tramwajowych po prawej stronie Wisły – na Gocław i Zieloną Białołękę. Trasa na Gocław będzie miała około 3,5 kilometra, natomiast linia na Zieloną Białołękę – ponad 6 kilometrów.
– Gocław i Białołęka to największe pieniądze. Do tego także 300 mln złotych na nowe tramwaje – mówiła Małgorzata Kaleta, członkini zarządu Tramwajów Warszawskich.
Prezydent stolicy Rafał Trzaskowski zaznacza, że właśnie te inwestycje są priorytetem miasta.
– Naszym celem jest budowa linii na Gocław i Zieloną Białołękę. To kluczowe projekty, które poprawią komunikację po prawej stronie Wisły – mówi Trzaskowski.
Część środków z KPO zostanie przeznaczona na zakup 20 nowoczesnych, niskopodłogowych tramwajów oraz remont ponad 60 pojazdów typu Swing. Modernizacja starszych wagonów przedłuży ich żywotność i poprawi komfort pasażerów.
– Jeden tramwaj kosztuje nas ponad 2 mln zł, ale jest to warte chociażby dlatego, że jeden tramwaj kupujemy na ok. 40 lat, a nawet i dłużej – dodaje Kaleta.
Z unijnych funduszy sfinansowane zostaną także projekty ekologiczne. W planach jest zazielenienie kolejnych odcinków torowisk, co poprawi estetykę przestrzeni i ograniczy hałas. Zmieniona zostanie również organizacja ruchu na 80 skrzyżowaniach w Warszawie, gdzie tramwaje zyskają priorytet przejazdu – dzięki temu będą kursować szybciej i punktualniej.
Tramwaje po lewej stronie Wisły wciąż w planach
Podczas gdy po prawej stronie miasta powstaną nowe linie, po lewej nadal toczy się dyskusja o budowie połączenia tramwajowego wzdłuż południowej części Pola Mokotowskiego, między ulicami Batorego i Banacha. Jak podkreśla prezydent, na razie priorytetem są inwestycje, które najbardziej poprawią dostępność komunikacyjną nowych dzielnic.




