Warszawski ZTM podsumowuje rok 2022 w Warszawskim Transporcie Publicznym. Jak informuje, w zeszłym roku zrealizowano dokładnie 863 445 768 przejazdów, z których 34 612 711 odbyły się pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej – w ramach „Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD”. Rok wcześniej było to odpowiednio 630 886 531 i 28 206 875 przejazdów. Oznacza to, że liczba pasażerów WTP wzrosła o ponad 36,9 proc., a w ramach wspólnego biletu o 27,7 proc.
Autobusy wożą najwięcej
Największą popularnością cieszyły się autobusy. W 2022 roku skorzystało z nich 403 032 807 osób – rok wcześniej 287 313 526 osób (wzrost o 40,3 proc.). Drugie miejsce, pod względem liczby przewiezionych osób, zajęły tramwaje z 247 221 160 pasażerami (32 proc. wzrost w porównaniu do 2021 roku). Najwięcej pasażerów przybyło w metrze. Ich liczba wzrosła o ponad 41 proc. – ze 113 863 453 w 2021 roku do 160 818 910 w 2022 roku. Jest to wynik rozbudowy drugiej linii podziemnej kolei o dwie nowe stacje na Woli i Bemowie oraz trzy na Bródnie. Pociągi SKM przewiozły 17 760 180 pasażerów, a tym samym liczba korzystających z nich osób wzrosła o 21,8 proc.
Bilety czasowe najchętniej wybierane
W 2022 roku w Warszawie zostało sprzedanych 101 732 768 biletów wszystkich rodzajów. W porównaniu z poprzednim rokiem (79 266 978 sprzedanych biletów), oznacza to wzrost o 28 proc. Do budżetu miasta w 2022 roku za sprzedane bilety wpłynęło 775 903 806 zł. Rok wcześniej pasażerowie wydali na bilety 585 074 823 zł. Wpływy wzrosły więc o 33 proc.
Pasażerowie najchętniej wybierali bilety czasowe – w 2022 roku kupili ich 54 017 327 sztuk. To o 29 proc. więcej niż w 2021 roku (41 880 931 sztuk). Jednocześnie, w porównaniu z rokiem 2021, wzrosła o 34 proc. liczba sprzedanych biletów długookresowych – z 3 285 916 do 4 409 911 sztuk.
W ubiegłym roku warszawiacy najchętniej kupowali bilety w stacjonarnych automatach biletowych. W urządzeniach dostępnych w najpopularniejszych punktach miasta i na stacjach metra nabyli 33 025 237 sztuk (rok wcześniej – 27 175 723). Drugie miejsce zajęły sprzedażowe aplikacje mobilne. Tą drogą sprzedano 27 906 802 bilety. Rok wcześniej były to 15 514 244 sztuki, co oznacza prawie 80 proc. wzrost popularności tego kanału dystrybucji. To najszybciej zyskujący klientów kanał sprzedaży. Jednocześnie z roku na rok spada zainteresowanie zakupem biletów w stacjonarnych punktach, takich jak kioski i sklepy. W 2022 roku sprzedano w nich 14 310 783 biletów, czyli 14 proc. wszystkich biletów podczas gdy w 2021 roku było to 18 proc.
Trzecim najchętniej wybieranym sposobem zakupu biletów były mobilne automaty biletowe. Zdecydowano się na nie 25 320 502 razy. Rok wcześniej w urządzeniach zainstalowanych w pojazdach nabyto 21 419 275 biletów. Popularność tego kanału dystrybucji wzrosła więc o prawie 18,2 proc.
Kar też było więcej
Kontrolerzy biletów w ubiegłym roku przeprowadzili 8 032 747 kontroli. W porównaniu z rokiem 2021 (6 538 351 kontroli) było ich o 18,6 proc. więcej. Wystawili 168 650 opłat dodatkowych, z czego większość – 102 455 – gapowicze zapłacili na miejscu. Pozostałym 66 195 wręczyli wezwania do zapłaty. Udział osób podróżujących bez ważnego biletu wyniósł 2,1 proc. i był mniejszy niż w roku 2021 (2,3 proc.).
Zdecydowanie wzrosła liczba opłat wnoszonych podczas kontroli na miejscu. W 2022 roku stanowiły one 60,7 proc. wszystkich opłat dodatkowych, a rok wcześniej 48,2 proc.