Transport miejski stanowi drugą co do wielkości pozycję w budżecie miasta Warszawy na rok 2024, z przydzielonymi środkami przekraczającymi 4,4 miliarda złotych. To znaczący wzrost w porównaniu do 2023 roku, kiedy to wydatki wynosiły 3,8 miliarda złotych. Mimo nierównomiernego podziału dodatkowych funduszy między różne środki transportu, największy wzrost wydatków, aż o 30%, przeznaczony jest dla Miejskich Zakładów Autobusowych (MZA).
MZA, odpowiedzialna za większość przewozów, zmaga się z rosnącymi cenami paliw i brakiem kierowców, co prowadzi do odwoływania niektórych kursów, szczególnie na liniach podmiejskich. Metro Warszawskie również doświadcza wzrostu wydatków o 21,5% w 2024 roku, mimo że rozbudowa II linii ma zostać zakończona dopiero za dwa lata.
W tym roku rozwija się również sieć tramwajowa w Warszawie, z planowanymi nowymi odcinkami tramwajów, co prawie o 10 km zwiększy długość tras. Tramwaje Warszawskie otrzymają 14% więcej środków, a całkowity koszt przewozów wyniesie 1,2 miliarda złotych.
ZTM finansuje także kursowanie Szybkiej Kolei Miejskiej i utrzymuje wspólne bilety z Kolejami Mazowieckimi oraz Warszawską Koleją Dojazdową, co także obciąża budżet.
Wzrost wpływów ze sprzedaży biletów o 20% do 1,2 miliarda złotych w 2024 roku rodzi pytania o potencjalną podwyżkę cen. Ostatnia taka zmiana miała miejsce 11 lat temu, w 2013 roku, a od tego czasu miasto tylko obniżało ceny biletów, wprowadzając darmowe przejazdy dla niektórych grup mieszkańców. Pomimo rosnących kosztów, zwłaszcza od wybuchu pandemii COVID-19, Warszawa jako jedno z nielicznych dużych miast w Polsce nie podniosła cen biletów.
Decyzja o ewentualnej podwyżce należy do Rady Miasta Warszawy. Oczekuje się, że decyzja ta nie zostanie podjęta przed zbliżającymi się wyborami samorządowymi i do Parlamentu Europejskiego. Jednakże, jesień może przynieść zmiany, zależnie od dalszego wzrostu wydatków na utrzymanie komunikacji miejskiej.
Mimo tych wyzwań, z ZTM płyną optymistyczne sygnały. Rzecznik ZTM, Tomasz Kunert, wskazuje na systematyczny wzrost wpływów z biletów, głównie dzięki zwiększającej się liczbie pasażerów. Dane urzędu miasta potwierdzają ten trend, pokazując wzrost popularności biletów kwartalnych i miesięcznych, co przekłada się na wyższe wpływy. W pierwszym kwartale ubiegłego roku odnotowano wzrost dochodów z biletów o 30% w porównaniu do roku poprzedniego, co wskazuje na rosnącą popularność komunikacji miejskiej wśród mieszkańców Warszawy.
Warto zauważyć, że oprócz wzrostu liczby pasażerów, skuteczniejsze kontrole biletowe oraz zwiększająca się dostępność biletów, zarówno w automatach jak i poprzez aplikacje mobilne, również przyczyniają się do zwiększenia wpływów. Mimo potencjalnych obaw o podwyżki, ceny biletów pozostają atrakcyjne dla użytkowników komunikacji miejskiej.
Podsumowując, chociaż wydatki na transport miejski w Warszawie rosną, a ZTM odnotowuje wzrost wpływów ze sprzedaży biletów, to na obecnym etapie nie ma jeszcze oficjalnych decyzji o podwyżce cen biletów. Wiele będzie zależało od dalszego rozwoju sytuacji finansowej miasta i decyzji władz miejskich. Nadchodzące wybory mogą wpłynąć na opóźnienie ewentualnych decyzji w tej kwestii.
Dla mieszkańców Warszawy, jak i dla samego ZTM, najbliższe miesiące będą kluczowe w ustalaniu przyszłości cen biletów komunikacji miejskiej. Choć rosnące wydatki na transport miejski mogą sugerować konieczność podwyżek, to obecnie pozostaje to kwestią otwartą, zależną od wielu czynników, w tym od przyszłych decyzji władz miasta. W międzyczasie, ZTM kontynuuje inwestycje w rozwój i modernizację warszawskiej komunikacji miejskiej, aby zapewnić mieszkańcom jak najlepsze i najbardziej efektywne usługi transportowe.