Rusza kolejny etap budowy tunelu tramwajowego przy Dworcu Zachodnim

fot. UM Warszawa

Zakończyła się budowa stropu tunelu tramwajowego pod zamkniętą jezdnią Alej Jerozolimskich. Trwa odtwarzanie jezdni i niebawem ruch zostanie przełożony na drugą nitkę, dzięki czemu będą mogły ruszyć prace przy kolejnej części tunelu. Mogą przez to wystąpić lokalne utrudnienia w ruchu.

W nocy z piątku na sobotę, z 6 na 7 czerwca, wykonawca inwestycji przełoży ruch na drugą nitkę. Zmiany oznaczają, że samochody będą poruszać się nitką prowadzącą zwykle do centrum. Jezdnia w kierunku Włoch zostanie tymczasowo zamknięta. Na dostępnej nitce zostaną wytyczone trzy pasy ruchu w każdą stronę – ogólnodostępne pasy będą miały po trzy metry szerokości, a buspasy będą jeszcze szersze. Z tych ostatnich korzystać będą mogły autobusy, taksówki, motocykle i pojazdy MTON.

Kierowcy zjeżdżający z ronda Zesłańców Syberyjskich w stronę centrum wjadą na zwężony odcinek jednym pasem i buspasem. Jeden pas zostanie również wyłączony z ruchu na wiadukcie nad rondem. Z kolei jadący w kierunku Włoch przejadą na drugą nitkę przy wjeździe na Dworzec Zachodni i wrócą na właściwą jezdnię przed wiaduktem.

Zmiany w komunikacji miejskiej

Pasażerowie komunikacji miejskiej muszą przygotować się na zmiany w kursowaniu transportu publicznego. Autobusy zatrzymają się na tymczasowych przystankach zlokalizowanych przed zwężonym odcinkiem Alej Jerozolimskich. PKS-y nadal będą dojeżdżały do Dworca Zachodniego, ale zmieni się dojście do peronów – zamknięty zostanie chodnik po stronie dworca. Pasażerowie zostaną skierowani przez pobliski parking.

Na poziomie -1 stacji Warszawa Zachodnia trwają obecnie prace wykończeniowe i instalacyjne. Tramwaje Warszawskie i PKP PLK planują zgłosić ten poziom do odbioru w drugiej połowie czerwca. Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie, przejście od Alej Jerozolimskich do peronów kolejowych zostanie otwarte. Równolegle będą kontynuowane prace na poziomie -2, za wygrodzeniem.

Tramwajowa rewolucja w stolicy

Tunel tramwajowy i przystanek przy Dworcu Zachodnim to część większego projektu – nowej trasy tramwajowej łączącej Wolę i Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. powstaje około 1,6 km torowiska. Dzięki podziemnemu przystankowi, wyposażonemu w windy i schody ruchome, przesiadki do pociągów będą łatwiejsze i szybsze.

Na skrzyżowaniu z ul. Grójecką rozpoczął się już nowy etap prac związany z przebudową instalacji ciepłowniczej i budową nowego węzła rozjazdowego, który wymagał rozszerzenia frontu robót. Od 2 czerwca wstrzymany jest ruch tramwajów na ul. Grójeckiej i al. Krakowskiej do pętli P+R Al. Krakowska. Zamknięta jest też ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. między Białobrzeską a Grójecką.

Odcinek ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. pozostanie zamknięty do przełomu lipca i sierpnia. Po jego otwarciu roboty obejmą drugą stronę skrzyżowania z ul. Grójecką i czasowo zamknięty zostanie wlot ul. Banacha. Ten etap potrwa do października, a ograniczenia w przepustowości skrzyżowania z ul. Grójecką utrzymają się przynajmniej do końca roku.

Z nowej trasy tramwajowej ma korzystać nawet ponad 1,2 miliona pasażerów rocznie. Dojazd do Grójeckiej zajmie 5 minut, do placu Narutowicza – 10 minut, a do stacji metra Politechnika – około 15 minut.

fot. UM Warszawa

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.