Tak jak było w zapowiedziach, pod koniec października ruszył tramwaj do Wilanowa. Od wtorku linia 35 została zastąpiona liniami 14 i 16.
Były opóźnienia, zmiany terminu zakończenia inwestycji, ale udało się, ruszył tramwaj do Wilanowa. Uruchomienie tramwaju do Wilanowa oznacza wprowadzenie zmian komunikacyjnych. Od wtorku linia 35 została zastąpiona liniami 14 i 16.
Wszyscy czekaliśmy na ten dzień nieco dłużej niż zakładaliśmy (dziękuję za Waszą cierpliwość!). Kolejna historyczna chwila w Warszawie. Do zobaczenia na trasie! – napisał w serwisie x.com Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.
#TramwajDoWilanowa, czas start! pic.twitter.com/dEMUPAEjmg
— Rafał Trzaskowski (@trzaskowski_) October 29, 2024
Nowe połączenie do Wilanowa to linie 14 i 16, które łącznie zapewnią częstotliwość kursowania co 2 minuty w godzinach szczytu, co 3 minuty poza godzinami szczytu i co 4 minuty w weekendy.
O godzinie 7:45 odbyło się oficjalne otwarcie lini tramwajowej. Na miejscu w Wilanowie pojawił się prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Włodarz miasta powitał wszystkich gości, przedstawicieli mediów, a także mieszkańców.
To największa inwestycja od lat. To wielki sukces – mówł Rafał Trzaskowski.
Jak na razie tramwaj jeździ nieco wolniej niż było w planach, lecz jest to związane z pracami drogowymi, które cały czas trwają. Gdy roboty drogowe zostaną zakończone tramwaj przyspieszy na trasie do Wilanowa.




Komunikat
Linia 35 kursowała między pętlami Piaski i Banacha, łącząc Żoliborz, Centrum i Ochotę. Teraz pasażerowie, którzy korzystali z tego połączenia, będą mieli do dyspozycji dwie nowe linie na trasach:
14: Miasteczko Wilanów – al. Rzeczypospolitej, Jana III Sobieskiego, Belwederska, Spacerowa, Goworka, Puławska, pl. Unii Lubelskiej, Marszałkowska, pl. Zbawiciela, Nowowiejska, Krzywickiego, Filtrowa, pl. Narutowicza, Grójecka, Banacha – Banacha;

16: Miasteczko Wilanów – al. Rzeczypospolitej, Jana III Sobieskiego, Belwederska, Spacerowa, Goworka, Puławska, pl. Unii Lubelskiej, Marszałkowska, pl. Bankowy, Andersa, Stawki, al. Jana Pawła II, Broniewskiego – Piaski.

Teraz „14” zastąpi „35” na odcinku Banacha – Metro Politechnika, a „16” na odcinku pl. Zbawiciela – Piaski. Linia nr 16 połączy Wilanów ze ścisłym centrum Warszawy oraz Bielanami.
Tramwaje dowiozą pasażerów na ulicę Marszałkowską, gdzie będzie możliwość przesiadki do pojazdów WTP na ciągach poprzecznych – w Alejach Jerozolimskich, na ulicy Świętokrzyskiej oraz w al. Solidarności (tak samo jak poprzednio z linii nr 35).
Utrudnienia drogowe
Uruchomienie tramwaju do Wilanowa nie oznacza zakończenia prac, te cały czas trwają. Na budowie pracuje bardzo wiele jednostek sprzętu oraz kilkaset osób, w tym projektanci, pracownicy nadzoru oraz pracownicy fizyczni.
Prace drogowe według planu mają się zakończyć jesienią przyszłego roku.
Nowa trasa to 20 kilometrów sieci trakcyjnej, dodatkowo na rogu Spacerowej i Belwederskiej powstała pierwsza w Polsce podwójna podstacja trakcyjna. Całkowity koszt inwestycji to prawie miliard złotych. Prawie 40% pieniędzy pochodzi z Unii Europejskiej.