Ruszyła kampania świadomości raka piersi. Ten nowotwór to duży problem w Polsce

fot. pixabay

Wczoraj rozpoczął się październik, a wraz z nim miesiąc świadomości raka piersi. Fundacja „Wsparcie na starcie” uruchomiła z tej okazji kampanię „Dotykam-Wygrywam”, która promuje regularne samobadanie piersi. Równocześnie prowadzona jest także zbiórka biustonoszy i pieniędzy na zakup mobilnego centrum edukacji.

Rak piersi to najczęściej diagnozowany nowotwór złośliwy u kobiet na całym świecie – odpowiada za około 25 proc. wszystkich przypadków i aż 14 proc. zgonów z powodu chorób nowotworowych. Każdego roku rozpoznaje się go u blisko 1,7 miliona kobiet, a ponad pół miliona umiera z jego powodu.

W Polsce od wielu dekad rak piersi stanowi jedno z najpoważniejszych zagrożeń dla zdrowia i jest główną przyczyną przedwczesnej śmierci kobiet. Choć kojarzony przede wszystkim z kobietami, choroba może wystąpić także u mężczyzn – szacuje się, że jeden na sto przypadków raka sutka dotyczy właśnie ich.

Profilaktyka ratuje życie

Wraz z początkiem miesiąca wystartowała kampania Dotykam-Wygrywam, która ma zachęcać Polki do badań piersi, w celu wczesnego wykrycia zmian nowotworowych. Kobiece nowotwory w Polsce wciąż są dużym problemem.

Aż 80 proc. pacjentek w naszym kraju stanowią kobiety po 50. roku życia, podczas gdy przed 45. rokiem życia diagnozuje się go stosunkowo rzadko. Co nie oznacza, że młode kobiety i nastolatki nie są zagrożone tą chorobą.

Do udziału w kampanii zostały zaproszone gwiazdy polskiego kina i telewizji, w tym m.in. Aneta Zając.

Z tą myślą zgadza się również inna aktorka, ambasadorka akcji, Ama Sieklucka.

Nie każdy guz jest rakiem. Specjaliści i eksperci zwracają szczególną uwagę na profilaktykę, namawiają do samobadania piersi i podkreślają – wcześnie wykryty nowotwór jest przeważnie całkowicie wyleczalny. I co ważne – mężczyźni także odgrywają tu dużą rolę, mówi Marcin Migaczewski, chirurg-onkolog.

Oddaj stanik i pomóż w zakupie BIUSTObusa

Fundacja zbiera również środki na zakup BIUSTObusa, który stanie się mobilnym centrum edukacji o nowotworze piersi. Można wesprzeć ich działania poprzez zakup tzw. „cegiełki”, a także oddaniu używanego biustonosza.

Wystarczy przynieść go do wybranego sklepu partnerskiego biorącego udział w kampanii, aby zyskać rabat na zakup nowego stanika. Zebrane staniki, dzięki współpracy z firmą Wtórpol odzyskają drugie życie. Cała akcja i partnerzy dostępni są do znalezienia w tym miejscu.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.