Sprzedaż samochodu i co dalej? Poznaj obowiązki sprzedającego

fot. artykuł sponsorowany

Zwróć uwagę na umowę

W sytuacji, gdy dopiero przymierzasz się do sprzedaży samochodu, powinieneś przygotować odpowiednio zredagowaną umowę. Ten dokument jest niezwykle istotny i ma ogromne znaczenie w kontekście zalegalizowania całej transakcji. Jeśli nie czujesz się na siłach i nie chcesz samodzielnie sporządzać umowy kupna-sprzedaży, możesz skorzystać z gotowych wzorów, które znacznie ułatwią Ci życie. Sprawdź, jak powinna wyglądać umowa sprzedaży samochodu https://autoumowa.pl/download/.

Poznaj swoje obowiązki, jako sprzedawcy samochodu

Poniżej przygotowano opis każdego z obowiązków spoczywających na osobie, która zbyła samochód.

1. Poinformuj wydział komunikacji

Zgodnie z prawem sprzedawca musi poinformować wydział komunikacji, w którym rejestrował pojazd, o fakcie zbycia. Prawo o ruchu drogowym daje na to 30 dni od dnia podpisania umowy kupna-sprzedaży. Nie warto zwlekać z poinformowania wydziału komunikacji, ponieważ jeśli nie zaktualizujesz danych, wypadek spowodowany przez nowego właściciela zostanie przypisany na Twoje konto. Zgodnie z prawem zaniechanie wykonania tego obowiązku może skutkować nałożeniem na opieszałego sprzedawcę kary finansowej w wysokości od 200 do 1000 zł.

Jak poinformować wydział komunikacji?

Wystarczy tylko, że wypełnisz specjalny formularz dostępny na stronach internetowych urzędów lub fizycznie w każdym wydziale komunikacji. Do pisma warto dołączyć załącznik w postaci umowy kupna-sprzedaży pojazdu. Dokumenty można dostarczyć osobiście, przesłać pocztą lub przy pomocy profilu zaufanego.

2. Poinformuj ubezpieczyciela

Sprzedaż pojazdu jest również istotną wiadomością dla towarzystwa ubezpieczeniowego, w którym posiadasz polisę OC. Ubezpieczyciel powinien wiedzieć o zbyciu, by:

· nie przedłużyć automatycznie Twojego ubezpieczenia,

· przenieść obowiązek opłaty za polisę na nabywcę samochodu,

· przypisać ewentualną szkodę do nowego właściciela i to jego obciążać konsekwencjami zdarzenia.

W przypadku, gdy zapomnisz o poinformowaniu towarzystwa, nie zostaniesz obciążony żadnymi karami, ale odkręcenie całej sprawy będzie kosztować Cię dużo czasu i nerwów. Lepiej sobie tego oszczędzić i zgłosić fakt sprzedaży w ciągu 14 dni od podpisania umowy.

Jak poinformować ubezpieczyciela?

Możesz samodzielnie przygotować pismo i przesłać je tradycyjną pocztą na adres towarzystwa ubezpieczeniowego. W treści zawrzyj dane osobowe oraz numer polisy. Jeśli jednak wolisz zrobić to przez internet, sprawdź, czy Twój ubezpieczyciel nie umożliwia zgłoszenia sprzedaży pojazdu online przy pomocy konta użytkownika. Coraz więcej firm decyduje się na tego typu ułatwienie.

Jak widzisz, rola sprzedawcy w przebiegu transakcji, nie kończy się wraz z podpisaniem umowy. Musisz pamiętać o dopełnieniu kilku obowiązków, ponieważ w innym wypadku, będziesz narażony na kary finansowe oraz konieczność wyjaśniania swojej opieszałości przed urzędnikami i pracownikami towarzystwa ubezpieczeniowego. Sprawdź, jak powinna wyglądać umowa kupna-sprzedaży uszkodzonego pojazdu: https://autoumowa.pl/umowa-kupna-sprzedazy-samochodu-uszkodzonego/.

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.