4 listopada 2024 r. SPPN powiększy się na Pradze. Za postój zaczną płacić kierowcy z Saskiej Kępy i Kamionka. Rusza kampania informacyjna dla mieszkańców.
155 nowych parkomatów, 94 ulice i ponad 44 kilometry objętych dróg. To bilans poszerzenia Strefy Płatnego Parkowania na prawym brzegu Wisły. Mieszkańcy Saskiej Kępy i Kamionka zaczną płacić za parkowanie już od 4 listopada 2024 r. Chociaż słowo „już” jest nadużyciem w tym przypadku, bo SPPN w tym rejonie miała zacząć obowiązywać blisko 2 lata temu. Protesty mieszkańców i interwencja wojewody jednak skutecznie opóźniły te plany.
Nowa strefa, nowe parkomaty, nowe porządki
Data 4 listopada ma być nieprzypadkowa. Do tego czasu w całej Warszawie mają być już zainstalowane nowe parkomaty. W większości z nich zapłacimy bezgotówkowo – za pomocą karty czy transakcji BLIK. Mniej niż połowa będzie oferowała możliwość płatności gotówką. I to właśnie najnowsze urządzenia staną od razu na Saskiej Kępie i Kamionku.
Na dniach mają także ruszyć zmiany w organizacji ruchu, które będą niezbędne do poszerzenia strefy. Na części ulic, ruch zostanie zmieniony na jednokierunkowy. Takie zmiany dotkną aż 21 ulic. W sumie w nowej strefie ma się znaleźć około 5 tysięcy miejsc ogólnodostępnych i 750 wyłącznie do dyspozycji mieszkańców.
Gdzie zapłacimy za postój na Saskiej Kępie i Kamionku?
Od 4 listopada strefy SPPN będą ograniczone następującymi punktami:
- Obszar I
- aleją Prymasa Tysiąclecia – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- ulicą Marcina Kasprzaka – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- ulicą Juliana Konstantego Ordona – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Wolską – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- aleją Prymasa Tysiąclecia – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- aleją Obrońców Grodna – bez tej ulicy granicznej;
- aleją Armii Krajowej – bez tej ulicy granicznej;
- mostem gen. Stefana Grota-Roweckiego – bez tego mostu;
- wzdłuż lewego brzegu Wisły, do wysokości ulicy Wilanowskiej;
- ulicą Solec – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Czerniakowską – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- ulicą Jurija Gagarina – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- ulicą Belwederską – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- ulicą Promenada – bez tej ulicy granicznej;
- przedłużeniem ww. ulicy, do ulicy Belgijskiej;
- ulicą Belgijską – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Puławską – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Racławicką – wraz z tą ulicą graniczną (do ulicy Michała Bałuckiego);
- ulicą Michała Bałuckiego – wraz z tą ulicą graniczną (od ulicy Wiktorskiej);
- ulicą Różaną – wraz z tą ulicą graniczną;
- aleją Niepodległości – wraz z tą ulicą graniczną (do ul. Jarosława Dąbrowskiego);
- przedłużeniem ulicy Różanej, do ulicy Kieleckiej – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Ludomira Różyckiego – wraz z tą ulicą graniczną;
- przedłużeniem ww. ulicy, do ulicy Balladyny;
- ulicą Balladyny – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Wołoską – bez tej ulicy granicznej;
- ulicą Juliana Kulskiego – wraz z tą ulicą graniczną;
- przedłużeniem ulicy Juliana Kulskiego do ulicy Żwirki i Wigury;
- ulicą Żwirki i Wigury – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- podstawą nasypu linii kolejowej nr 8 (od strony wnętrza strefy);
- od miejsca skrzyżowania linii kolejowych nr 8 oraz nr 47 – podstawą nasypu linii kolejowej nr 47 (od strony wnętrza strefy).
- Obszar II
- ulicą Stefana Starzyńskiego od prawego brzegu Wisły – wzdłuż jezdni od strony wnętrza
strefy (oś jezdni); - podstawą nasypu linii kolejowej nr 9 (od strony wnętrza strefy);
- ulicą Radzymińską – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Folwarczną – wraz z tą ulicą graniczną;
- torowiskiem tramwajowym od ulicy Kawęczyńskiej do ulicy Kijowskiej;
- przedłużeniem ww. torowiska do podstawy nasypu linii kolejowej nr 7;
- podstawą nasypu linii kolejowej nr 7 (od strony wnętrza strefy);
- ulicą Podskarbińską – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Stanisławowską – wraz tą ulica graniczną;
- ulicą Terespolską – wraz z tą ulicą graniczną;
- przedłużeniem ulicy Terespolskiej, do alei Jerzego Waszyngtona;
- aleją Jerzego Waszyngtona – wraz z tą ulicą graniczną;
- ulicą Saską – wraz z tą ulicą graniczną;
- aleją Stanów Zjednoczonych – wzdłuż jezdni od strony wnętrza strefy (oś jezdni);
- ulicą Afrykańską – wraz z tą ulicą graniczną;
- wzdłuż ulicy generała Tadeusza Bora Komorowskiego – bez tej ulicy granicznej;
- przedłużeniem ulicy generała Stanisława Skalskiego do ulicy Wał Miedzeszyński;
- prawym brzegiem Wisły do ulicy Stefana Starzyńskiego.
- ulicą Stefana Starzyńskiego od prawego brzegu Wisły – wzdłuż jezdni od strony wnętrza
Abonament mieszkańca, czyli jak parkować za darmo?
Aby ubiegać się o abonament mieszkańca, należy spełnić szereg wymagań. Po pierwsze – należy być zameldowanym na pobyt stały lub czasowy w granicach danej Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Warunkiem jest również rozliczenie podatku PIT za poprzedni rok w Warszawie. Trzeba być także właścicielem lub współwłaścicielem samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony lub samochodu osobowego powyżej 2,5 tony. Abonament dotyczy wyłącznie osób fizycznych.
Mieszkańcy Saskiej Kępy i Kamionka będą mogli składać wnioski o przyznanie abonamentu mieszkańca od początku października. Będzie można to zrobić przez internet na stronach ZDM lub w dowolnym Punkcie Obsługi Pasażera ZTM.
Wszystkie szczegóły dostępne są w specjalnym serwisie internetowym ZDM.