Sztuczna inteligencja na razie nie zastąpi maszynistów. Ale pomoże im prowadzić pociągi

fot. Canva

Polregio wprowadza innowacje w zakresie optymalizacji zużycia energii w transporcie kolejowym. Maszyniści otrzymają wsparcie AI w dążeniu do efektywniejszego wykorzystania energii.

Polregio, działając w porozumieniu z PGE Energetyką Kolejową, wprowadza nowatorskie rozwiązania mające na celu optymalizację zużycia energii w transporcie kolejowym. Nowo opracowana aplikacja Sensum, wykorzystująca algorytmy i sztuczną inteligencję, dostarczy maszynistom – i to w czasie rzeczywistym! – wskazówek dotyczących ekonomicznego prowadzenia pociągów.

Flota do modernizacji

Głównym celem tego projektu jest nie tylko podniesienie efektywności energetycznej, ale również redukcja negatywnego wpływu działalności kolejowej na środowisko. W ramach zobowiązania Polregio ogłosiło plan wymiany swojej floty na pojazdy szynowe, które są zero- lub niskoemisyjne. Ta zmiana jest częścią szerszej strategii modernizacji taboru, mającej na celu dalsze ograniczenie wpływu transportu na środowisko.

Dążenie do eco-drivingu i modernizacja floty pojazdów kolejowych to wyraz zobowiązania Polregio do zwiększenia swojej konkurencyjności oraz wyraz dojrzałej odpowiedzialności ekologicznej.

Nadzieja w aplikacji

Kolej, jak podkreśla spółka, i tak jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu, co ma istotne znaczenie w kontekście wyznaczonych globalnych celów redukcji emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. do 2030 roku. Jednak nigdy nie jest tak dobrze, żeby nie mogłoby być lepiej.

Dlatego Polregio planuje przez wprowadzenie aplikacji Sensum nie tylko zminimalizować zużycie energii, ale również obniżyć koszty operacyjne. W perspektywie umożliwi to jej uzyskanie białych certyfikatów za efektywność energetyczną.

Testowanie tego narzędzia rozpocznie czterdziestu maszynistów z różnych części kraju.

W Chinach AI na kolei już nikogo nie dziwi

Czy Polska idzie kierunkiem Chin? Kolej wChinach uchodzi za najbardziej rozwiniętą i jedną z najszybszych na świecie. Tamtejsze pociągi już rozpędzają się do 350 km/h, a wkrótce być może będą jeździć jeszcze o 50 km/h szybciej. Chiny planują połączyć taką siecią wszystkie miasta z populacją powyżej 500 tys. mieszkańców. 

System o długości 45 tys. km wykorzystuje sztuczną inteligencję do przetwarzania danych w czasie rzeczywistym i ostrzegania zespołów konserwacyjnych o niebezpiecznych zdarzeniach z 95-procentową dokładnością w ciągu 40 minut. Dzięki temu liczba usterek na torach spadła o 80 proc.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.