Tramwaje Warszawskie apelują: Przejście przez tory to nie Silent Disco

źródło: Youtube/ Trwamwaje Warszawskie

Przejście przez tory to nie Silent Disco — To hasło nowej kampanii Tramwajów Warszawskich. Przewoźnik chce zwrócić uwagę na bezpieczeństwo pieszych, szczególnie młodych ludzi, którzy często korzystają ze słuchawek.

Jak podkreślają Tramwaje Warszawskie, w słuchawkach nie słychać dzwonka ostrzegawczego lub dźwięku zbliżającego się pojazdu.

Martyna Mireczka, motornicza Tramwajów Warszawskich podkreśla, że dzieci i młodzież ze słuchawkami na uszach są ogromnym problemem.

Tramwaj ma długą drogę hamowania i nie zatrzyma się w miejscu. Gdy jedzie z przepisową prędkością między przystankami, a pieszy wtargnie na przejście na kilkanaście metrów przed tramwajem, motorniczy hamuje awaryjnie, ale i tak nie zdoła się zatrzymać ponad 40-tonowej maszyny – pozostaje więc tylko ostrzegawczo dzwonić.

A to nic nie da, jeśli pieszy ma słuchawki na uszach i nie słyszy ani zbliżającego się tramwaju, ani ostrzegawczego dzwonka.

Motorniczy codziennie ratują życia

Adrian Żach, który prowadzi tramwaje w Warszawie zaznacza, że piesi często nie zwracają uwagi na to, co dzieje się dookoła nich i w rezultacie dochodzi do tragedii lub jest o krok od niej.

O sytuacji, do której doszło na przystanku Banacha mówi motorniczy Tramwajów Warszawskich, Tomasz Wrzosek.

Proszę sobie wyobrazić sytuację, w której zupełnie niewinny motorniczy potrąca pieszego, który z własnej winy wchodzi mu pod tramwaj. To jest ogromny stres dla naszego pracownika. Wyłącza go na wiele dni z pracy, mimo że zatrudniamy psychologów, którzy próbują tę traumę przepracować z każdym indywidualnie – podkreśla Tomasz Wrzosek.

Kampania edukacyjna

Tramwaje Warszawskie od wielu lat prowadzą kampanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, czego przykładem jest zainaugurowana w 2018 r. kampania „Odłóż smartfon i żyj”.

W tegorocznej odsłonie kampanii spółka zwraca uwagę właśnie na problem osób korzystających ze słuchawek.

Liczba wypadków z udziałem pieszych, z winy pieszego, z roku na rok spada. Jeszcze w 2015 r. było to 51 zdarzeń w skali roku. W 2020 r. wartość ta spadła do 28, a w 2023 r. – do 23. W tym roku – do końca września – doszło do dziewięciu wypadków.

Tramwaje Warszawskie przypominają, że od 2001 r. piesi nie mogą używać telefonów i innych urządzeń elektronicznych rozpraszających uwagę podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię (lub torowisko).

Przepis ten reguluje art. 14 pkt 8 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym:

„Zabrania się korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych”.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.