Na Dworcu Gdańskim trwają prace nad nowym przejściem podziemnym, które ma ułatwić przesiadki między pociągami a komunikacją miejską. Będzie to drugie takie przejście na stacji – równoległe do istniejącego, ale przesunięte bardziej na zachód. Kolejarze poinformowali, że prace potrwają dłużej, niż zakładano.
Budowa rozpoczęła się jesienią 2024 roku, a pierwotnie zakładano, że inwestycja zakończy się do końca 2025 roku. Teraz wiadomo, że prace potrwają dłużej – nowe przejście ma zostać oddane do użytku w pierwszej połowie 2026 roku.
Jak wyjaśniają PKP Polskie Linie Kolejowe, opóźnienie wynika m.in. z odkrycia nieoznaczonych wcześniej kabli, trudnych warunków gruntowych oraz zalegającego w ziemi gruzu i betonu.
– Do końca stycznia 2026 roku uruchomimy wszystkie tory i perony, a tunel oddamy do użytku w pierwszym półroczu – zapowiada Krzysztof Pietras, dyrektor Regionu Centralnego w Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.
Po modernizacji Dworca Gdańskiego i przejęciu części ruchu z przebudowywanej wciąż Warszawy Zachodniej stacja stała się mocno obciążona. Pasażerowie tłoczyli się przy schodach prowadzących do wyjścia.
Kolejarze uznali, że konieczne jest dodatkowe przejście, zwłaszcza że Dworzec Gdański w przyszłości obsłuży także pociągi dalekobieżne podczas modernizacji linii średnicowej i Dworca Wschodniego.
Jak wyglądają prace nad tunelem? [GALERIA]
180-metrowe przejście podziemne połączy stronę Żoliborza (od ul. Ks. Romana Indrzejczyka) z budynkiem dworca i metrem. Na ścianach pojawi się mural przedstawiający historię kolei i Warszawy, a posadzki będą wyłożone szarobeżowymi płytkami.








Co się zmieni na peronach?
Równolegle z budową tunelu trwa modernizacja peronów. Perony 4 i 5 są obecnie zamknięte, ale już w sierpniu mają zostać ponownie otwarte. Po remoncie zyskają nowe wiaty o długości 270 metrów, nowoczesny system informacji pasażerskiej, wyświetlacze, nagłośnienie i monitoring. Peron 5 został dodatkowo wydłużony do 300 metrów, by mogły zatrzymywać się na nim dłuższe składy dalekobieżne.
W kolejnym etapie robotnicy przeniosą się na perony 2 i 3. Na wszystkich peronach dostępne będą schody ruchome, klasyczne oraz windy, co ma poprawić komfort osób o ograniczonej mobilności.
Budowa pochłonie około 80 milionów złotych. PKP PLK zapewnia, że mimo opóźnienia tempo prac jest wysokie – zakończono już główną część tunelu i łącznik z istniejącym przejściem. Obecnie trwa scalanie obu elementów.