Przyszedł czas na remont torowiska na wiadukcie al. Jana Pawła II nad linią kolejową. Roboty w okolicach Centrum Handlowego Arkadia rozpoczną się 22 marca i spowodują zmiany w organizacji ruchu oraz układzie linii tramwajowych. To pierwszy z serii tegorocznych dużych remontów warszawskich torowisk.
Pracami będzie objęty odcinek torowiska na wiadukcie przy CH Arkadia – między przystankami Rondo Radosława i Plac Grunwaldzki. W sumie to 1330 metrów toru pojedynczego. To jeden z najbardziej obciążonych odcinków warszawskiej sieci tramwajowej: w szczycie, w ciągu godziny, przejeżdża nim 60 tramwajów w jednym kierunku. Obecnie występują tu liczne ograniczenia prędkości (10-20 km/h na każdym z torów).

Ostatni remont torowisko przechodziło ponad 20 lat temu – dokładnie w 2002 roku.
Planowane prace
Wyłączenie ruchu tramwajowego zaplanowane zostało w okresie od 22 marca do 25 maja. Prace będą wykonywane przede wszystkim przez Tramwaje Warszawskie i zostały tak ułożone, by przerwa w ruchu – z uwzględnieniem trwania procesów budowlanych i technologicznych – była jak najkrótsza.
Roboty zaczną się od demontażu torów wraz z prefabrykowanymi płytami podbudowy – aż do konstrukcji wiaduktu. Wykonanie hydroizolacji obiektu i ułożenie nowych płyt prefabrykowanych to kolejne etapy prac. Następnie roboty obejmą montaż szyn i urządzeń wyrównawczych (dylatacji) oraz zalanie żywicami elementów infrastruktury.
W wyniku remontu poprawi się stan torowiska. Nie będzie już ograniczeń prędkości, co pozwoli na skrócenie czasu przejazdu tramwajów.
Utrudnienia w ruchu
Roboty wymuszą przerwę w kursowaniu tramwajów w ciągu al. Jana Pawła II i Popiełuszki na odcinku pomiędzy przystankami Metro Marymont i Rondo Radosława. Nie będą kursowały tramwaje linii 28, a 16, 17, 22, 27 i 33 oraz 24 zmienią swoje trasy w obydwu kierunkach. Uruchomione zostaną autobusowe linie zastępcze Z17 i Z33 oraz trzy tramwajowe linie uzupełniające 71, 73 i 78.
Wszystkie tramwaje linii 16 będą dojeżdżały do pętli Metro Marymont – z ulicy gen. Andersa nie skręcą w Stawki, tylko pojadą prosto do Mickiewicza i dalej Słowackiego.
17 zachowa relację PKP Służewiec – Winnica; tramwaje tej linii pojadą z al. Jana Pawła II ulicą Stawki, dalej Andersa, Mickiewicza, Słowackiego do Marymonckiej i swojej stałej trasy.
Tramwaje linii 22 nie będą kursowały na Bielany, tylko zakończą trasę na ulicy Skierniewickiej przy Wolskiej (przystanek Metro Płocka 57) – z Okopowej pojadą w al. Solidarności, Wolską i Skierniewicką; w przeciwnym kierunku, do Wiatracznej, rozpoczną trasę na Wolskiej, na przystanku Zajezdnia Wola.
Tramwaje linii 27 zostaną skierowane na Dworzec Wschodni (dzięki czemu zastąpią na pewnym odcinku trasy linię 28) i na Pragę pojadą: od Ronda Zgrupowania AK „Radosław” przez ulicę Słomińskiego, Most Gdański, Starzyńskiego, Jagiellońską, Ratuszową do Targowej i Kijowskiej.
Na prawy brzeg Wisły będą kursowały także tramwaje linii 33. Podobną trasą, jaka będzie obowiązywała dla 27, przy czym 33 ulicą Jagiellońską dojadą do pętli Ratuszowa-ZOO i to będzie koniec ich trasy.
Trasa tramwajów linii 24 zostanie wydłużona na Bielany, do pętli Piaski.

Linie uzupełniające na Broniewskiego
Utrzymane zostanie kursowanie tramwajów na całej długości ul. Broniewskiego – do tymczasowego przystanku tramwajowego w rejonie pl. Grunwaldzkiego. Dwukierunkowe tramwaje zapewnią pasażerom dojazd z Broniewskiego w dwóch kierunkach – w stronę Bielan i pętli Metro Młociny, a także w stronę Bemowa i ulicy Powstańców Śląskich.
Trasa linii zastępczej 78 poprowadzi z Osiedla Górczewska ulicami Powstańców Śląskich, al. W. Reymonta do W. Broniewskiego i Placu Grunwaldzkiego (w sobotę 22 marca tramwaje linii 78 będą miały trasę prowadzącą do Metra Młociny ulicami Wólczyńską i T. Nocznickiego).
Od niedzieli na trasę wyjadą tramwaje linii 73 z Metra Młociny ulicami T. Nocznickiego, Wólczyńską do W. Broniewskiego i Placu Grunwaldzkiego.
Sieć połączeń szynowych uzupełni linia 71 o trasie: PKP Służewiec – Marynarska – Wołoska – al. Niepodległości – al. Jana Pawła II – Z. Słomińskiego – S. Starzyńskiego – Jagiellońska – Ratuszowa-ZOO.
Do Ronda Zgrupowania AK „Radosław” i zatrzymujących się tam tramwajów i autobusów dowiozą pasażerów autobusy dwóch linii zastępczych – Z17, które będą jeździły od ulicy Słowackiego do Stawek (Metro Marymont – ks. Popiełuszki – al. Jana Pawła II) oraz Z33 od Włościańskiej do Ronda Zgrupowania AK „Radosław” (Włościańska – Broniewskiego – al. Jana Pawła II); w sobotę 22 marca autobusy linii Z33 będą zaczynały kursy na pętli Chomiczówka. Autobusy Z33 w godzinach szczytu będą nim jeździły co ok. 4-6 minut.
Zmiany dla kierowców
W czasie prac wprowadzone zostaną także ułatwienia dla zastępczej komunikacji autobusowej. Na ul. Broniewskiego – na odcinku od przejazdu za Elbląską do Matysiakówny – zostanie wytyczony tymczasowy buspas dla autobusów jadących w kierunku centrum. Jego wprowadzenie będzie wiązało się z czasowym usunięciem wysepek i azyli na środku ulicy, a także kilkudziesięciu miejsc parkingowych między Krasińskiego i Matysiakówny. Na skrzyżowaniach z ulicami Braci Załuskich i Krasińskiego będzie można skręcać tak jak dotychczas, ale na pierwszym z nich stanie tymczasowa sygnalizacja świetlna. Prace przy zmianie organizacji ruchu rozpoczną się 18 marca, a nowe rozwiązania będą obowiązywać od 20 marca. Ponadto w dniu montażu rozjazdu nakładkowego zostanie wygrodzony jeden z pasów do placu Grunwaldzkiego.

Prace remontowe przez cały sezon
Tegoroczny plan remontowy Tramwajów Warszawskich obejmuje 34 zadania o łącznej długości 9699 metrów toru pojedynczego. Dlatego konieczne jest wykorzystanie całego sezonu budowlanego – od marca do października. Pracami objęte będą odcinki sieci w najgorszym stanie.
Planując remonty, Tramwaje Warszawskie wykorzystują wyłączenia i zamknięcia ruchu wynikające z realizacji inwestycji strategicznych (tramwaj na Rakowieckiej, tramwaj do Dw. Zachodniego) i koordynują je z innymi projektami miejskimi.
Większość prac koncentruje się w okresie letnim, gdy ruch na ulicach jest mniejszy, a z tramwajów korzysta o ok. 15-20% mniej podróżnych. Nie jest jednak możliwe przeprowadzenie wszystkich zaplanowanych robót w wakacje. Dlatego już w maju rozpoczną się prace na pl. Bankowym, a w czerwcu na ul. Słomińskiego.