16 września rozpocznie się projekt „Akademickie Laboratorium HiTu!”, w ramach którego warszawscy nauczyciele będą mogli posłuchać wykładów z historii najnowszej i wiedzy o społeczeństwie, które poprowadzą wykładowcy z Uniwersytetu Warszawskiego w tym historycy, politolodzy, prawnicy, socjolodzy.
Od 1 września, do szkół ponadpodstawowych wszedł nowy przedmiot Historia i Teraźniejszość, który zastąpił dotychczasowe zajęcia o wiedzy i społeczeństwie. Wraz z nowym przedmiotem pojawił się nowy podręcznik autorstwa prof. Wojciecha Roszkowskiego. Warszawskie nauczycielki i warszawscy nauczyciele, poddając w wątpliwość jakość dydaktyczną podręcznika uznali, że będą czekać na dopuszczenie przez MEiN drugiego podręcznika, albo uczyć będą w oparciu o własne materiały dydaktyczne. Podręcznik „Historia i teraźniejszość”, którego autorami są Izabella Modzelewska-Rysak, Leszek Rysak, Karol Wilczyński, Adam Cisek, ostatecznie uzyskał dopuszczenie. W ramach projektu „Akademickie Laboratorium HiTu!” chcemy oddać głos najlepszym z najlepszych, wykładowcom akademickim, i w ten sposób wesprzeć nauczycieli w przygotowaniu metodycznym do realizacji zajęć z przedmiotu historia i teraźniejszość – podkreśla Renata Kaznowska, zastępca prezydenta m.st. Warszawy.
Wykłady przeznaczone dla nauczycieli rozpoczną się 16 września. Można zapisać się na nie tutaj. Zajęcia są całkowicie bezpłatne. Zajęcia będą się odbywały na Wydziale Historii Uniwersytetu Warszawskiego przy ul. Krakowskie Przedmieście 26/28 w Warszawie. Warunkiem zaliczenia zajęć jest 80 proc. obecność na wykładach.
Projekt jest realizowany wspólnie z Wydziałem Historii Uniwersytetu Warszawskiego i ma również na celu poszerzenie wiedzy uczestników na temat przemian politycznych, społecznych i kulturalnych na świecie po 1945 roku. To cykl 16 bezpłatnych warsztatów realizowanych w ciągu 8 spotkań – dodaje wiceprezydent.
Tematyka zajęć:
- Państwo – społeczeństwo. Polska w latach 1945-1956;
- Współczesne przemiany społeczno-kulturowe; Europa Środkowo-Wschodnia w okresie „zimnej wojny”;
- Państwo – społeczeństwo w PRL;
- Integracja europejska. UE pod presją bieżących wyzwań;
- Droga do wolności: od Solidarności do pierwszego demokratycznego rządu Tadeusza Mazowieckiego;
- Transformacja ustrojowo-gospodarcza oraz przemiany społeczne w Polsce po 1989 r.;
- Europa Środkowo-Wschodnia po rozpadzie bloku wschodniego;
- Bliski Wschód w II połowie XX wieku i współcześnie;
- Chiny – przeobrażenia wewnętrzne i relacje międzynarodowe w II połowie XX wieku i początku XXI wieku;
- Społeczeństwa europejskie w II połowie XX wieku;
- Prawa człowieka, konstytucjonalizm, demokracja — fundamenty kultury prawnej na lekcjach HiT;
- Polska I połowy XXI wieku – wyzwania;
- Dobre praktyki w nauczaniu HIT;
- Jak chronić nasze prawa/prawa człowieka? Rzecznik Praw Obywatelskich i sądowe środki ochrony praw i wolności.