Obserwacje w poszczególnych typach szkół
W szkołach podstawowych wciąż większość rodziców decyduje się na wysyłanie dzieci na lekcje religii – 65% w porównaniu do 66,7% w roku poprzednim. Odnotowano jednak znaczny spadek zainteresowania religią w liceach, gdzie tylko 15% uczniów uczęszcza na te zajęcia w klasach maturalnych.
Odpływ uczniów od religii w starszych klasach
Wyraźnie widoczny jest trend odpływu uczniów od religii w miarę przechodzenia do wyższych klas. W pierwszych klasach podstawówek uczęszcza na religię 73% dzieci, ale w klasach maturalnych już tylko 15%. W technikach i szkołach branżowych sytuacja jest podobna, z jeszcze niższymi wskaźnikami uczestnictwa.
Reakcje i dostosowania szkoły
W związku z malejącym zainteresowaniem, wiele szkół decyduje się na prowadzenie zajęć religii w grupach łączonych z różnych klas. W liceach, co dziesiąta klasa nie ma lekcji religii z powodu braku zainteresowania. Urzędnicy miasta również zwrócili uwagę na organizację lekcji religii na początku lub na końcu dnia szkolnego, aby ułatwić uczniom, którzy nie uczestniczą w tych zajęciach, zarządzanie ich czasem.
Perspektywa kościelna
Kardynał Kazimierz Nycz, metropolita warszawski, podczas odprawy dla katechetów ww wrześniu, zwrócił uwagę na jednostronne podejście do tematu katechezy w Polsce i Europie. Podkreślił znaczenie spokojnego podejścia do danych statystycznych i socjologicznych, wskazując na ważność indywidualnego podejścia do każdego ucznia w katechezie.
Dane te wskazują na zmieniające się podejście do religii w edukacji w Warszawie, z wyraźnym trendem malejącego zainteresowania wśród starszych uczniów. Podczas gdy w szkołach podstawowych wciąż dominuje tradycja wysyłania dzieci na religię, w szkołach średnich ta tendencja znacząco maleje, co może wskazywać na zmieniające się priorytety edukacyjne i społeczne w stolicy Polski.