Pod hasłem „PatoPato – Pato w urzędzie, pato wszędzie!” protestują mieszkańcy Starej Miłosnej przeciwko nowym inwestycjom deweloperskim.
Akcja jest wyrazem sprzeciwu wobec coraz bardziej kontrowersyjnych działań deweloperów oraz decyzji władz dzielnicy Warszawa Wesoła, które, według organizatorów, zagrażają lokalnemu środowisku. Ich zdaniem spokojne do tej pory osiedle traci swój charakter.
Mieszkańców przybywa, a drzew ubywa
Problemem jest także wyłączanie kolejnych obszarów z Mazowieckiego Parku Krajobrazowego, który do tej pory był chroniony obszarem zielonym i przeznaczanie ich pod budowę.
– mówił Sebastian Olszta z Inicjatywy Stara Miłosna dla Drzew. Jak dodał, przez działania deweloperów, liczba mieszkańców Starej Miłosnej gwałtownie wzrosła. Kłopotem staje się znalezienie miejsc do zaparkowania czy umówienie się do lekarza.
Władze Wesołej twierdzą, że wszystko odbywa się w zgodzie z obowiązującymi przepisami.
Zanieczyszczony Kanał Wawerski
Poważny problem stanowi też stara Cyraneczka, z której ścieki trafiają do Kanału Wawerskiego, zanieczyszczając go, o czym pisaliśmy we wrześniu.
– tłumaczył Sebastian Olszta.
Badania przeprowadzone przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska wykazały, że przekroczone są normy azotu ogólnego, a jego stężenie jest aż 8-krotnie za wysokie, podobnie jest w przypadku fosforu ogólnego, gdzie mamy do czynienia z 5-krotnym przekroczeniem normy. Zbyt dużo jest też tlenu rozpuszczonego.
O Inicjatywie
„Stara Miłosna dla Drzew” to inicjatywa społeczna mieszkańców osiedla otwarta dla wszystkich, którym na sercu leży dobrostan drzew. Grupa skupia ponad 700 mieszkańców. W różne aktywności zaangażowanych jest kilkadziesiąt osób. Są znani w dzielnicy m.in. z obrony przed wycinką dwóch pomnikowych dębów, które doprowadzili do drugiego miejsca w ogólnopolskim konkursie “Drzewo 2023 roku”, akcji “Przyłączamy Warszawę do Starej Miłosny” zrealizowanej z Pawłem Althamerem czy “Cienie na Cienistej”, podczas której członkowie Inicjatywy na asfalcie narysowali kredą kontury ponad stu drzew wyciętych pod budowę tej ulicy.