WrzAWA 2.0 – Reaktywacja artystycznego festiwalu. Wraca po dekadzie

„Wrzyj Warszawo” – pod takim hasłem odbędzie się reaktywowany po ponad 10 latach WrzAWA 2.0 Festiwal, który odbędzie się w dniach 9-11 lutego 2024 r. To będą trzy dni wypełnione aż siedmioma wydarzeniami specjalnymi, takimi jak spektakle, koncerty czy warsztaty. Organizatorem wydarzenia w Pawilonie Bliska 12 na warszawskim Kamionku, jest największy niezależny Teatr Pijana Sypialnia.

WrzAWA 2.0 Festiwal jest reaktywacją Festiwalu Teatralnego WrzAWA, którego pierwsza edycja odbyła się w lipcu 2013 roku w Warszawie. Było to pierwsze wydarzenie teatralne w Polsce, korzystające z nieoczywistej przestrzeni tzw. letniej miejscówki na świeżym powietrzu. Tak jak 10 lat temu pomysłodawcami i twórcami tegorocznej edycji są znani ze swojego niekonwencjonalnego podejścia do sztuki teatralnej artyści z Teatru Pijana Sypialnia. 

Festiwal teatralny w lutym? Dla naszego teatru nie ma rzeczy niemożliwych – komentuje  Aleksandra Gajek, pomysłodawczyni festiwalu i menedżerka Teatru Pijana Sypialnia. W karnawale wszystko może się zdarzyć. To w końcu czas hucznych zabaw oraz wspólnego świętowania. I w takiej właśnie konwencji utrzyma jest również WrzAWA 2.0 Festiwal.  

Program WrzAWA 2.0 Festiwal  

Piątek 9 lutego 2024 r. 

  • 19:00 – Spektakl „Wodewil Warszawski” jakiego jeszcze nie było! 
  • 23:59 – „Koncert o północy” 

Sobota 10 lutego 2024 r.  

  • 12:00 – Piosenki na śniadanie sąsiedzkie 
  • 16:00 – Legowisko teatralne czyli czytanie performatywne 
  • 20:30 – Spektakl „Rewia” 

Niedziela 11 lutego 2024 r.  

  • 12:00 – Spektakl dla dzieci „Bajka o słowach” 

Warsztaty dla dzieci po spektaklu  

  • 17:00 – Spektakl „Miłości” 

Wodewil Warszawski jakiego jeszcze nie było

WrzAWA 2.0 Festiwal otworzy spektakl, którego premiera miała miejsce na Festiwalu Teatralnym WrzAWA w 2013 r., zagrany ponad 100 razy w całym kraju, flagowy spektakl Teatru Pijana Sypialnia „Wodewil Warszawski”. 

Tym razem „Wodewil Warszawski” będzie wyjątkowy z kilku powodów. Po spektaklu aktorzy i aktorki naszego teatru zaproszą widownię do wzięcia udziału w warszawskiej potańcówce, podczas której widzowie nauczą się polki, walczyka, sztajera, tanga i fokstrota. Nie trzeba mieć żadnego doświadczenia – mówi Sławomir Narloch, dyrektor Teatru Pijana Sypialnia. Wydarzenie proponujemy uczestnikom w każdym wieku. Razem stworzymy taneczny wehikuł czasu do muzyki na żywo, który przeniesie nas do beztroskich czasów.  Ale to nie wszystko. W  trwania spektaklu na widzów czekają również niespodzianki, o których będziemy informowali na naszych kanałach social media. 

Metafizyczny koncert o północy 

Koncert o północy z piątku 9 lutego br. na sobotę 10 lutego br. to wyjątkowe wydarzenie dla miłośników poezji. Wydarzenie specjalne połączy muzyczne wykonanie Psalmów Pijanej Sypialni z aktorską interpretacją poezji Mirona Białoszewskiego. Na kilkadziesiąt minut Pawilon Bliska 12 stanie się miejscem gdzie światło świec i klimatyczna muzyka uczynią ostatnią, piątkową noc karnawału klimatyczną i tajemniczą. Wraz z aktorkami i aktorami Teatru Pijana Sypialnia widownia odwiedzi przedwojenne Powązki, gdzie poezja „Osmędeuszy” Mirona Białoszewskiego splata się ze współczesnymi Psalmami Sławomira Narlocha i Daniela Zielińskiego. Osiemnaście postaci, które spotykamy na ulicach tętniącej tańcem i śpiewem Warszawy, świat złodziejaszków, ulicznych handlarzy, artystów cyrkowych i żebraków jest sceną dla opowieści o miłości, nadziei, przemijaniu i śmierci – opowiada Aleksandra Gajek.  

Legowisko teatralne – „Karnawał w Warszawie” 

Legowisko teatralne, to forma czytania performatywnego przepuszczona przez pijalniano-sypialniany pryzmat. To po prostu przepis na udane popołudnie. Festiwalowa publiczność może spodziewać się wspaniałej atmosfery, jaką gwarantuje połączenie chilloutu, sztuki, dużej dawki humoru i wygodnych puf. Aktorki i aktorzy Teatru Pijana Sypialnia przeczytają widzom sztukę “Karnawał w Warszawie” Cyryla Danielewskiego. To komedia z 1905 roku! Pijana Sypialnia znana jest z tego, że odkrywa zakurzone teksty i nadaje im nowego blasku. Tym razem na warsztat bierzemy przedwojenną sztukę, która opowiada historię pewnej rodziny z prowincji – mówi Sławomir Narloch, reżyser legowiska i dyrektor Teatru Pijana Sypialnia. Co z tego wyniknie? Tego dowiedzą się goście w sobotę 10 lutego br. o godz. 16.00 podczas wydarzenia. „Karnawał w Warszawie” to komedia omyłek, pełna zaskakujących zwrotów akcji i intrygujących postaci. 

„Rewia” pełna absurdalnego humoru 

Sobotni wieczór zwieńczy „Rewia” w reżyserii Stanisława Dembskiego, jeden z trzech najnowszych spektakli Pijanej Sypialni. Tworząc kolejne widowiska Teatr Pijana Sypialnia sprawdza aktualność zapomnianych konwencji i eksperymentuje ze strukturami różnorodnych form teatralnych. Tym razem dla twórców przedstawienia punktem wyjścia do artystycznych poszukiwań była rewia, czyli gatunek wywodzący się z XVIII-wiecznej Francji.  

Spektakl opowiada historię rodziny Rewia, której członkowie robią wszystko, żeby zajmować się zupełnie bezsensownymi sprawami. Jak się okazuje, nie jest to takie proste, bo człowiek niemal instynktownie i w każdej sytuacji szuka porządku i celu. Jak na rewię przystało, przestawienie wypełnione jest piosenkami i pełnymi dowcipu dialogami. Naturalnym elementem jest tu muzyka na żywo. Rodzą się jednak pytania. Czy beztroska zabawa jest dzisiaj możliwa? Czy w brutalnym świecie powinniśmy trwonić czas na rozrywkę? Czy śmiech jest w stanie nas oczyścić? – pyta Aleksandra Gajek, menedżerka Teatru Pijana Sypialnia. 

„Bajka o słowach” dla widzów najmłodszych i nie tylko 

Trzeciego dnia festiwalu w niedzielne południe najmłodsi uczestnicy festiwalu (przedstawienie familijne dla dzieci od 5 roku życia) poznają Lotkę, odważną dziewczynę, która podróżuje po najdalszych zakątkach kosmosu. Wyrusza na pełną przygód misję, żeby pomóc swojej przyjaciółce Ewce. W trakcie swojej wyprawy Lotka spotka Olka, który nigdy nie miał prawdziwego przyjaciela, zmierzy się ze Smokiem Cmokiem, który nie potrafi ziać ogniem, pomoże Mewie, która nigdy nie widziała morza i spotka Bałwanka Kulisia, który boi się zupełnie roztopić. 

Przedstawienie zawiera w sobie również elementy interakcji z najmłodszymi widzami. Całość dopełnia muzyka na żywo i piosenki. Jeśli dbamy o słowa, jak o kwiaty, to one mogą zmieniać świat wokół nas na lepsze. Słowa mają magiczną moc!  

„Miłości” – magia łączy się z realizmem  

„Miłości” to elektryzująca, metafizyczna opowieść o wypełnianiu pustki, o życiu i życiu po życiu, o słyszeniu i słuchaniu. Wszystko w towarzystwie porywających piosenek w wykonaniu aktorek i aktorów oraz orkiestry. Muzyka z „Czułego Radia” zachwyci, wzruszy i porwie publiczność do tańca. 

Słyszysz mnie? Słyszysz? A Ty? A Wy? Tak, właśnie Wy! Witamy Was w Czułym Radiu – najmniejszym radiu na świecie. „Miłości” to przeplatające się burzliwe historie Anieli – założycielki Czułego Radia oraz jego słuchaczy. Zagłębianie się w audycje radiowe jest jak zagłębianie się w dusze bohaterów. W „Miłościach” magia łączy się z realizmem, a oprócz ludzi, radia słuchają też duchy i zwierzęta – tłumaczy Aleksandra Gajek, reżyserka spektaklu „Miłości”. Czego można dowiedzieć się o sobie słuchając ulubionego radia? Czy któryś z bohaterów znajdzie odpowiedź na pytanie: Co, jeśli to radia słuchają nas? Co jest w stanie zrobić z nami Miłość lub jej brak? Co my jesteśmy w stanie zrobić dla Miłości? – pyta i dodaje Aleksandra Gajek. 

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.