„Wrzyj Warszawo” – pod takim hasłem odbędzie się reaktywowany po ponad 10 latach WrzAWA 2.0 Festiwal, który odbędzie się w dniach 9-11 lutego 2024 r. To będą trzy dni wypełnione aż siedmioma wydarzeniami specjalnymi, takimi jak spektakle, koncerty czy warsztaty. Organizatorem wydarzenia w Pawilonie Bliska 12 na warszawskim Kamionku, jest największy niezależny Teatr Pijana Sypialnia.
WrzAWA 2.0 Festiwal jest reaktywacją Festiwalu Teatralnego WrzAWA, którego pierwsza edycja odbyła się w lipcu 2013 roku w Warszawie. Było to pierwsze wydarzenie teatralne w Polsce, korzystające z nieoczywistej przestrzeni tzw. letniej miejscówki na świeżym powietrzu. Tak jak 10 lat temu pomysłodawcami i twórcami tegorocznej edycji są znani ze swojego niekonwencjonalnego podejścia do sztuki teatralnej artyści z Teatru Pijana Sypialnia.
Festiwal teatralny w lutym? Dla naszego teatru nie ma rzeczy niemożliwych – komentuje Aleksandra Gajek, pomysłodawczyni festiwalu i menedżerka Teatru Pijana Sypialnia. W karnawale wszystko może się zdarzyć. To w końcu czas hucznych zabaw oraz wspólnego świętowania. I w takiej właśnie konwencji utrzyma jest również WrzAWA 2.0 Festiwal.
Program WrzAWA 2.0 Festiwal
Piątek 9 lutego 2024 r.
- 19:00 – Spektakl „Wodewil Warszawski” jakiego jeszcze nie było!
- 23:59 – „Koncert o północy”
Sobota 10 lutego 2024 r.
- 12:00 – Piosenki na śniadanie sąsiedzkie
- 16:00 – Legowisko teatralne czyli czytanie performatywne
- 20:30 – Spektakl „Rewia”
Niedziela 11 lutego 2024 r.
- 12:00 – Spektakl dla dzieci „Bajka o słowach”
Warsztaty dla dzieci po spektaklu
- 17:00 – Spektakl „Miłości”
Wodewil Warszawski jakiego jeszcze nie było
WrzAWA 2.0 Festiwal otworzy spektakl, którego premiera miała miejsce na Festiwalu Teatralnym WrzAWA w 2013 r., zagrany ponad 100 razy w całym kraju, flagowy spektakl Teatru Pijana Sypialnia „Wodewil Warszawski”.
Tym razem „Wodewil Warszawski” będzie wyjątkowy z kilku powodów. Po spektaklu aktorzy i aktorki naszego teatru zaproszą widownię do wzięcia udziału w warszawskiej potańcówce, podczas której widzowie nauczą się polki, walczyka, sztajera, tanga i fokstrota. Nie trzeba mieć żadnego doświadczenia – mówi Sławomir Narloch, dyrektor Teatru Pijana Sypialnia. Wydarzenie proponujemy uczestnikom w każdym wieku. Razem stworzymy taneczny wehikuł czasu do muzyki na żywo, który przeniesie nas do beztroskich czasów. Ale to nie wszystko. W trwania spektaklu na widzów czekają również niespodzianki, o których będziemy informowali na naszych kanałach social media.
Metafizyczny koncert o północy
Koncert o północy z piątku 9 lutego br. na sobotę 10 lutego br. to wyjątkowe wydarzenie dla miłośników poezji. Wydarzenie specjalne połączy muzyczne wykonanie Psalmów Pijanej Sypialni z aktorską interpretacją poezji Mirona Białoszewskiego. Na kilkadziesiąt minut Pawilon Bliska 12 stanie się miejscem gdzie światło świec i klimatyczna muzyka uczynią ostatnią, piątkową noc karnawału klimatyczną i tajemniczą. Wraz z aktorkami i aktorami Teatru Pijana Sypialnia widownia odwiedzi przedwojenne Powązki, gdzie poezja „Osmędeuszy” Mirona Białoszewskiego splata się ze współczesnymi Psalmami Sławomira Narlocha i Daniela Zielińskiego. Osiemnaście postaci, które spotykamy na ulicach tętniącej tańcem i śpiewem Warszawy, świat złodziejaszków, ulicznych handlarzy, artystów cyrkowych i żebraków jest sceną dla opowieści o miłości, nadziei, przemijaniu i śmierci – opowiada Aleksandra Gajek.
Legowisko teatralne – „Karnawał w Warszawie”
Legowisko teatralne, to forma czytania performatywnego przepuszczona przez pijalniano-sypialniany pryzmat. To po prostu przepis na udane popołudnie. Festiwalowa publiczność może spodziewać się wspaniałej atmosfery, jaką gwarantuje połączenie chilloutu, sztuki, dużej dawki humoru i wygodnych puf. Aktorki i aktorzy Teatru Pijana Sypialnia przeczytają widzom sztukę “Karnawał w Warszawie” Cyryla Danielewskiego. To komedia z 1905 roku! Pijana Sypialnia znana jest z tego, że odkrywa zakurzone teksty i nadaje im nowego blasku. Tym razem na warsztat bierzemy przedwojenną sztukę, która opowiada historię pewnej rodziny z prowincji – mówi Sławomir Narloch, reżyser legowiska i dyrektor Teatru Pijana Sypialnia. Co z tego wyniknie? Tego dowiedzą się goście w sobotę 10 lutego br. o godz. 16.00 podczas wydarzenia. „Karnawał w Warszawie” to komedia omyłek, pełna zaskakujących zwrotów akcji i intrygujących postaci.
„Rewia” pełna absurdalnego humoru
Sobotni wieczór zwieńczy „Rewia” w reżyserii Stanisława Dembskiego, jeden z trzech najnowszych spektakli Pijanej Sypialni. Tworząc kolejne widowiska Teatr Pijana Sypialnia sprawdza aktualność zapomnianych konwencji i eksperymentuje ze strukturami różnorodnych form teatralnych. Tym razem dla twórców przedstawienia punktem wyjścia do artystycznych poszukiwań była rewia, czyli gatunek wywodzący się z XVIII-wiecznej Francji.
Spektakl opowiada historię rodziny Rewia, której członkowie robią wszystko, żeby zajmować się zupełnie bezsensownymi sprawami. Jak się okazuje, nie jest to takie proste, bo człowiek niemal instynktownie i w każdej sytuacji szuka porządku i celu. Jak na rewię przystało, przestawienie wypełnione jest piosenkami i pełnymi dowcipu dialogami. Naturalnym elementem jest tu muzyka na żywo. Rodzą się jednak pytania. Czy beztroska zabawa jest dzisiaj możliwa? Czy w brutalnym świecie powinniśmy trwonić czas na rozrywkę? Czy śmiech jest w stanie nas oczyścić? – pyta Aleksandra Gajek, menedżerka Teatru Pijana Sypialnia.
„Bajka o słowach” dla widzów najmłodszych i nie tylko
Trzeciego dnia festiwalu w niedzielne południe najmłodsi uczestnicy festiwalu (przedstawienie familijne dla dzieci od 5 roku życia) poznają Lotkę, odważną dziewczynę, która podróżuje po najdalszych zakątkach kosmosu. Wyrusza na pełną przygód misję, żeby pomóc swojej przyjaciółce Ewce. W trakcie swojej wyprawy Lotka spotka Olka, który nigdy nie miał prawdziwego przyjaciela, zmierzy się ze Smokiem Cmokiem, który nie potrafi ziać ogniem, pomoże Mewie, która nigdy nie widziała morza i spotka Bałwanka Kulisia, który boi się zupełnie roztopić.
Przedstawienie zawiera w sobie również elementy interakcji z najmłodszymi widzami. Całość dopełnia muzyka na żywo i piosenki. Jeśli dbamy o słowa, jak o kwiaty, to one mogą zmieniać świat wokół nas na lepsze. Słowa mają magiczną moc!
„Miłości” – magia łączy się z realizmem
„Miłości” to elektryzująca, metafizyczna opowieść o wypełnianiu pustki, o życiu i życiu po życiu, o słyszeniu i słuchaniu. Wszystko w towarzystwie porywających piosenek w wykonaniu aktorek i aktorów oraz orkiestry. Muzyka z „Czułego Radia” zachwyci, wzruszy i porwie publiczność do tańca.
Słyszysz mnie? Słyszysz? A Ty? A Wy? Tak, właśnie Wy! Witamy Was w Czułym Radiu – najmniejszym radiu na świecie. „Miłości” to przeplatające się burzliwe historie Anieli – założycielki Czułego Radia oraz jego słuchaczy. Zagłębianie się w audycje radiowe jest jak zagłębianie się w dusze bohaterów. W „Miłościach” magia łączy się z realizmem, a oprócz ludzi, radia słuchają też duchy i zwierzęta – tłumaczy Aleksandra Gajek, reżyserka spektaklu „Miłości”. Czego można dowiedzieć się o sobie słuchając ulubionego radia? Czy któryś z bohaterów znajdzie odpowiedź na pytanie: Co, jeśli to radia słuchają nas? Co jest w stanie zrobić z nami Miłość lub jej brak? Co my jesteśmy w stanie zrobić dla Miłości? – pyta i dodaje Aleksandra Gajek.