Znamy wykonawcę projektu pierwszego odcinka trzeciej linii warszawskiego metra – od Stadionu Narodowego do stacji Gocław. Budowa M3 rozpocznie się w 2028 roku.
Nową ośmiokilometrową trasę trzeciej linii metra z siedmioma stacjami, w tym sześcioma nowymi, zaprojektuje konsorcjum ILF Consulting Engineers & Metroprojekt. Kwota złożonej oferty wynosi 78 mln 181 tys. złotych brutto.
– Nowa linia zbliży Pragę do centrum – w zaledwie kilkanaście minut będzie można dotrzeć z Gocławia na Dworzec Wschodni czy Stadion Narodowy, które są dobrze skomunikowane z lewobrzeżną Warszawą – mówi Rafał Trzaskowski. – Zgodnie z Masterplanem Komunikacyjnym dla Warszawy w przyszłości linia M3 będzie wydłużona na lewy brzeg Wisły – pojedzie na Mokotów – i będzie częścią spójnego systemu pięciu linii metra w Warszawie – dodaje prezydent stolicy.
Czego dotyczył przetarg?
Przetarg dotyczył pierwszego odcinka M3, który będzie miał 8,1 km długości i siedem stacji, w tym jedną już istniejącą, czyli Stadion Narodowy (jako węzeł przesiadkowy) oraz sześć nowych: Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław. Powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce.
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektów budowlanych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę, a także pełnienie nadzoru autorskiego nad pracami. Na realizację przedmiotu zamówienia wykonawca będzie miał 36 miesięcy od daty zawarcia umowy.
Co dalej z trzecią linią metra?
Etap projektowania I etapu realizacji linii M3 powinien zakończyć się w 2027 roku, tak by w tym samym roku można było wyłonić zwycięzcę przetargu na budowę, a w 2028 roku powinny się rozpocząć prace budowlane.
Rozwój metra w Warszawie
Druga część linii M3 zostanie w dalekiej przyszłości przedłużona – przez Wisłę i Mokotów – na Ochotę (stacja Żwirki i Wigury). Oprócz tego trwają prace projektowe nad linią M4 (26 km, 23 stacje + STP). O środkach na budowę czwartej linii zdecyduje Rada Warszawy – prawdopodobnie już w marcu tego roku.
W 2026 roku do użytku powinny zostać oddane ostatnie, zachodnie stacje linii M2 – Lazurowa, Chrzanów i Karolin, a także STP Karolin.