800 kilometrów warszawskich ulic na specjalnej mapie stworzonej przez Zarząd Dróg Miejskich. Drogowcy rozstrzygnęli przetarg na wykonanie zdjęć oraz trójwymiarowy skan ulic i terenu w ich pobliżu.
Na początku października ZDM ogłosiło przetarg na wykonanie sferycznych zdjęć i mobilnego skaningu laserowego jezdni oraz przylegającego do niej terenu.
Ofertę złożyło polsko-holenderskie konsorcjum składającego się z warszawskiej spółki Smart Factor oraz firmy Cyclomedia. Teraz pozostaje podpisać umowę o wartości niecałych 1,2 mln zł.
Wykonawca będzie miał za zadanie sfotografować i zeskanować 800 km podlegających ulic oraz przyległego do nich terenu (do 21 metrów). Zdjęcia i skany pozwolą na zinwentaryzowanie dróg i pasa drogowego. Powstanie z nich także ortofotomapa z dokładnością do 10 cm, która pomoże usprawnić pracę całego ZDM. To pionierskie rozwiązanie nie tylko na naszym rodzimym podwórku, ale prawdopodobnie również w Europie.
Jaki jest tego cel? O tym mówi Jakub Dybalski, rzecznik ZDMu.
Jak dodaje Dybalski, mapa 3D będzie uzupełnieniem zgłoszeń, które napływają na przykład przez aplikację 19115. Ale mapa ma ułatwić także wiele innych działań.
Mimo że prace jeszcze nie ruszyły, z przeprowadzonych wcześniej pilotaży wiadomo już, jakie możliwości odkrywa ortofotomapa. Pierwszy przeprowadzono jeszcze w 2022 roku i był kontynuowany w 2023 roku. Dotyczył mobilnego skanowania dróg pod kątem identyfikacji awarii w pasie drogowym.
Pilotaż miał za zadanie sprawdzić, czy dzięki skanowaniu wzrośnie efektywność pracy drogowców. Okazało się, że dzięki skanowaniu w ciągu jednego można wychwycić nawet 10 razy więcej awarii niż podczas zwykłego patrolu samochodowego.