Zakrętki przymocowane do butelek denerwują klientów. Ale bez tego ani rusz 

fot. Canva

Zakrętki na stałe przymocowane do butelek spotkały się z dezaprobatą wielu klientów, ale zmiany przepisów nie są spodziewane. To decyzja wynikająca z dyrektywy Unii Europejskiej dotyczącej plastiku jednorazowego użytku – Single Use Plastics – mającej na celu ograniczenie ilości plastiku jednorazowego użytku. 

Plastikowe zanieczyszczenie jest globalnym problemem. Chociaż plastik na plażach i pływający na powierzchni wód jest widoczny, stanowi on tylko mały ułamek całości problemu.

Problem zanieczyszczenia plastikiem

Największa część plastikowych odpadów kryje się pod powierzchnią oceanów. Butelki, torby i inne plastikowe odpady rozkładają się na mikroplastik, mikroskopijne cząstki, które pozostają szkodliwe dla ekosystemów, mimo że są niewidoczne dla ludzkiego oka. Greenpeace alarmuje, że globalnie tylko 9 proc. plastiku jest poddawane recyklingowi. Nawet w krajach rozwiniętych, wskaźniki recyklingu rzadko przekraczają 50 proc.

Ponadto, tylko niewielka część przetworzonego materiału jest wykorzystywana do produkcji nowych opakowań. Większość produktów oznaczonych jako recyklingowane jest przekształcana w artykuły o niższej jakości, które już nie nadają się do ponownego przetworzenia. W rezultacie to jedynie opóźnia ich trafienie na wysypiska lub do spalarni. 

Dotychczas zakrętka wyrzucona osobno przelatywała w sortowni przez sito i trafiała do frakcji drobnej. Przez to, mimo że w pełni nadająca się do recyklingu, nie była odzyskiwana – cenny surowiec przepadał. 

Nowe przepisy i ich konsekwencje

Nowe przepisy, choć trudne do wdrożenia, przynoszą długoterminowe korzyści. Przede wszystkim przyczyniają się do ograniczenia porozrzucanych plastikowych śmieci. Klienci odczuwają frustrację związaną z przystosowaniem się do nowych regulacji. Tadeusz Mroczkowski, prezes Mlekpolu, poinformował, że koszty modernizacji maszyn wyniosły aż 30 milionów złotych.

Prezesi firm takich jak Mlekpol czy Żywiec Zdrój podkreślają, że brak odpowiednich działań edukacyjnych utrudnia konsumentom zrozumienie potrzeby wprowadzenia nowych przepisów. Klienci często reagują na te zmiany zniecierpliwieniem, zwłaszcza ci, którzy wcześniej angażowali się w zbiórki charytatywne zakrętek. Firmy apelują o wsparcie rządowe w postaci ogólnopolskich kampanii informacyjnych.

Współpraca na rzecz zrównoważonego rozwoju

Takie kampanie mogłyby pomóc klientom lepiej zrozumieć korzyści płynące z nowych rozwiązań. Świadomość ekologiczna wśród konsumentów jest kluczowa dla sukcesu tych przepisów. Zastosowanie nowych technologii w procesie recyklingu również mogłoby przynieść korzyści. Firmy inwestują w nowoczesne linie produkcyjne, które zwiększają efektywność i zmniejszają ilość odpadów.

Wprowadzenie bardziej zaawansowanych technologii mogłoby zredukować koszty produkcji i zwiększyć udział materiałów pochodzących z recyklingu. Wszystkie te działania mają na celu zmniejszenie negatywnego wpływu plastiku na środowisko. Konsumenci, producenci i rządy muszą współpracować, aby osiągnąć zrównoważone cele ekologiczne.

Tylko wtedy możliwe będzie skuteczne przeciwdziałanie zanieczyszczeniu plastikiem i ochrona naszej planety dla przyszłych pokoleń.

Udostępnij ten artykuł!

Najnowsze podcasty

Nowa aplikacja mobilna RadiaKolor

Daj nam znać!

Coś ciekawego wydarzyło się w Warszawie lub okolicach? 
Warto nagłośnić ciekawą inicjatywę? Może urzędnicy się nie popisali? 

Poinformuj o tym dziennikarzy Radia Kolor! 
Z przyjemnością zajmiemy się Twoim tematem.
W razie potrzeby – gwarantujemy anonimowość.